Citat:
Ursprungligen postat av
mikaels
Det är ju delvis vad folk gör, de investerar i guld för att undvika en del av den inflation fiatvalutor plågas av.
Enligt konsensus ska placeringsportföljer vara spridda. Man väljer 20% högriskplaceringar och huvuddelen stabila placeringar såsom fastigheter. Guld kan vara ett komplement där. Detta betyder inte att "folk skiftar från valutor till guld" på det sätt som du verkar göra gällande.
Vad är det ens vi pratar om, du menar väl inte att det finns folk som köper ut sedlar på Forex, lägger i madrassen och tänker "det här kan nog vara en smart placering, höhö"?
Citat:
Hade vi haf guldmyntfot hade det inte behövts, det är ju en av fördelarna med en valuta som är backad av något påtagligt, inte bara statens beskattningsrätt.
Snacka om att kasta ut barnet med badvattnet. Visst ger fractional reserve inflation men det har andra enorma fördelar, och det är därför precis alla moderna valutor är sådana. Fördelarna måste ju vägas mot nackdelarna och ingen kan rimligtvis hävda att guldmyntfotvaluta skulle vara bättre! Däremot kan man såklart mana till försiktighet och medvetenhet...
Jag anser såklart också att skatt är stöld, men rent sakligt kan man inte hävda att "statens beskattningsrätt" är en osäker sak att backa upp valutan med.
Citat:
Varför vill du göra en egen definition av fiatvaluta när det är en etablerad term inom ekonomin? Tråden ligger i ekonomi, vill du hitta på en egen definition får du göra det i en egen tråd.
Nu när jag förstår hur du menar behöver vi inte ens använda ordet längre. Om du vill fortsätta den semantiska delen av diskussionen föreslår jag en flytt till ett språkforum. Jag nöjer mig som sagt med att fastslå att det är viktiga skillnader mellan forna jugoslaviens och zimbabwes Kalle Anka-valutor med många nollor, och seriösa valutor såsom USD eller SEK. Motvilligt erkänner jag också att EUR är seriös på denna punkt.
Citat:
Fiatpengar ökar risken för hyperinflation, men som du ser behöver det inte bli så,
Äh, det där är som att säga "om jag bejakar mina homosexuella fantasier ökar risken att jag får HIV och börjar knarka". Statistiskt kanske det är så ja, men om jag å andra sidan är medveten om risken för HIV så är det ju rätt lätt att se till att kondom används, och då föreligger i mitt fall inte någon nämnvärd risk för HIV.
Citat:
fiatpengar gör även ekonomin flexiblare
Nej, fiat i sig har inga fördelar (Jugoslavien och Zimbabwes idiotvalutor hade ju t ex inga fördelar), det är fractional reserve som har fördelar.