2026-05-14, 16:16
Medlem
Jag tror du överskattar hur mycket "börsmedia" påverkar börsen
Citera
2026-05-14, 19:26
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
En fiatvaluta är inte backad av guld eller andra tillgångar, utan blott av statens löfte (och möjlighet att beskatta folket).

Ja, men det betyder inte omvänt att alla valutor som inte har guldmyntfot kallas "fiat". Och det har heller inget med skattepolitiken att göra.

Fractional reserve är alla moderna valutor. Till och med i islam, där räntor är förbjudet, använder de fractional reserve till sina valutor!!
Citera
2026-05-14, 19:35
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Dollarn är FIAT. (Som alla andra valutor. Det var länge sedan dollarn gick att lösa in i silver eller guld, FDR tog bort guldet 1933/34, Nixon tog bort silverdollarn, egentligen LBJ 1964 till 40%, 0% 1968, Vietnam kostade för mycket. Fort Knox är tömt sedan årtionden)

Nej. Men skitsamma, det är inte semantik som är det viktiga. Vi kan hursomhelst fastslå att din terminologi "fiat vs guldmyntfot" buntar ihop jugoslaviens och zimbabwes valutor med SEK, USD och alla andra valutor som finns idag, medan du istället hyllar... Ja vad? Lucky Luke?

Den mer brukliga uppdelningen är guldmyntfot (längtan till något som en gång var), fiat (skurkstatsvalutorna) och fractional reserve (precis alla moderna och halvmoderna valutor).

Mitt råd: klicka mindre ofta på foliehattsvideos på Rumble och läs på om biverkningarna av uppåttjack.
Citera
2026-05-14, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olikasmakeravbajs
Fel hur då?
Samtliga gick ut med att världen skulle hamna i handelskrig osv, men vi vet europa har inga muskler nu att utöva handelskrig, vi har även en energikris o ett gas o oljeberoende, detta förstod även Trump, det var Biden som sålde på gas till europa så vi kunde minska köp via Putin, utöver det får vi maxa budget med vapen köp utefter 2-4% av hela BNP.

Handelskrig belv det inte, dvs man satt o drog upp fan på vägen helt i onödan, dels man förstod inte själva hur maknaden fungera.
Citera
2026-05-14, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Fractional reserve är alla moderna valutor. Till och med i islam, där räntor är förbjudet, använder de fractional reserve till sina valutor!!
Vilka valutar har reservkrav numera? Kan inte vara många.
Citera
2026-05-14, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Men jösses... Är du tappad!? Självklart har media stort inflytande i värderingen av aktier, vilka aktier folk vill köpa och sälja, och till vilket pris.
Nej, varför skulle medias skriverier påverka?

Några enstaka småsparare kan ju påverkas förvisso. Men deras kurspåverkan är helt försumbar. Och nuförtiden köper ju småsparare fonder istället för aktier.

Och fondförvaltare ignorerar media pladdret.
Citera
2026-05-14, 21:30
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ja, men det betyder inte omvänt att alla valutor som inte har guldmyntfot kallas "fiat". Och det har heller inget med skattepolitiken att göra.

Jo, det är exakt vad det betyder. Alla valutor som inte är backade av ett riktigt värde, utan bara beskattningsrätt, är Fiat. Det är just vad definitionen är. Fractional reserve är Fiat. Det stod dessutom i min länk du tydligen inte läste.

Fiat betyder ju ’vad jag säger’ och valutan är värd det den är för att regeringen säger det, inte för att det finns ett underliggande värde. Fiatpengar är skuldsedlar, inget annat.
Ekonomi 101
Senast redigerad av mikaels 2026-05-14 kl. 21:36.
Citera
2026-05-15, 00:17
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Jo, det är exakt vad det betyder. Alla valutor som inte är backade av ett riktigt värde, utan bara beskattningsrätt, är Fiat. Det är just vad definitionen är. Fractional reserve är Fiat. Det stod dessutom i min länk du tydligen inte läste.

Fiat betyder ju ’vad jag säger’ och valutan är värd det den är för att regeringen säger det, inte för att det finns ett underliggande värde. Fiatpengar är skuldsedlar, inget annat.
Ekonomi 101

Kalla det så då, det är inte semantiska diskussioner som är det viktiga.

Men det är inte sant att moderna valutor såsom USD och SEK får sitt värde enbart baserat på vad någon sagt. De flyter fritt på marknaden sedan många decennier.

Men om du nu står för det du säger och inte tror att SEK är värt något, då kan jag upplysa dig att du kan åka till en guldbutik och få ut guld för dina SEK. Skynda på innan guldbutikerna når samma insikt som du att SEK "egentligen" är värdelöst!
Citera
2026-05-15, 00:44
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Kalla det så då, det är inte semantiska diskussioner som är det viktiga.

Men det är inte sant att moderna valutor såsom USD och SEK får sitt värde enbart baserat på vad någon sagt. De flyter fritt på marknaden sedan många decennier.

Men om du nu står för det du säger och inte tror att SEK är värt något, då kan jag upplysa dig att du kan åka till en guldbutik och få ut guld för dina SEK. Skynda på innan guldbutikerna når samma insikt som du att SEK "egentligen" är värdelöst!
Att du kan köpa guld för fiatpengar är inte samma sak som att de är backade av guld.
Som t ex dollarn var, en gång i tiden, innan den var Fiat.
När du kunde gå till Fed och växla dina sedlar till guld.
Idag får du guld till det värde din fiatpeng råkar ha, där och då.

Fiatvalutors värde bygger på det förtroende man har för utgivaren, dvs vilken förmåga att beskatta folket landet har.
Därför är schweizerfranc mer värdefulla är turkiska lira.

Det är ju faktiskt grundläggande ekonomisk historia.
Citera
2026-05-15, 00:51
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Att du kan köpa guld för fiatpengar är inte samma sak som att de är backade av guld.
Som t ex dollarn var, en gång i tiden, innan den var Fiat.
När du kunde gå till Fed och växla dina sedlar till guld.
Idag får du guld till det värde din fiatpeng råkar ha, där och då.

Fiatvalutors värde bygger på det förtroende man har för utgivaren, dvs vilken förmåga att beskatta folket landet har.
Därför är schweizerfranc mer värdefulla är turkiska lira.

Det är ju faktiskt grundläggande ekonomisk historia.

Jag säger inte att de är backade av guld, utan jag ifrågasätter vikten av att något är backat av guld. Du kan som sagt byta dina SEK mot riktigt guld om du nu gillar guld så mycket, SÅ VAD ÄR DÅ PROBLEMET?
Citera
2026-05-15, 00:55
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Jag säger inte att de är backade av guld, utan jag ifrågasätter vikten av att något är backat av guld. Du kan som sagt byta dina SEK mot riktigt guld om du nu gillar guld så mycket, SÅ VAD ÄR DÅ PROBLEMET?
Att en guldbackad valuta har ett absolut och bestämt värde i guld. En dollar gick att lösa in till x gram guld. Det stod tom på sedeln.
En fiatvaluta har inte det. Den mängd guld du går för dina sek varierar.

Vad är det du inte fattar med en riktig valuta vs Fiat? Det är ju fan grundläggande ekonomi.

Jag säger inte att guldmyntfot nödvändigtvis är bättre än Fiat, jag förklarar bara hur det fungerar. Och att frb skapar en hel del problem har vi ju sett, sen Bretton-Woods övergavs.
(Jag förutsätter att du vet vad det är, eller orkar googla det).
Senast redigerad av mikaels 2026-05-15 kl. 00:58.
Citera
2026-05-15, 01:02
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Att en guldbackad valuta har ett absolut och bestämt värde i guld. En dollar gick att lösa in till x gram guld. Det stod tom på sedeln.
En fiatvaluta har inte det. Den mängd guld du går för dina sek varierar.

Ja? Vad jag frågade är - varför byter inte du dina SEK mot guldtackor, så att du slipper det här problemet som du menar drabbar dig som följd av att dina SEK inte är kopplade till guldmyntfot?

Skit eller kliv av pottan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in