2026-05-15, 23:59
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Då så. Då har de ju ett värde, så vad är problemet? Spelar ANLEDNINGEN till värdet någon roll i sig?

Ja, att jag inte kan lita på det
Det måste jag inte alls. Jag litar inte ett dugg på svenska politiker, jag är övertygad om att de vill förstöra Sverige medvetet. Men likväl ser jag ju att jag får saker för pengarna när jag handlar i affärer. Nu och inom överskådlig framtid.

Så länge folk litar på dina politikers pengar, och de inte blir som de fiatpengar du skrev om i början. Du vet, nollor, och så.

Jag betvivlar inte att du läst ekonomi, men du har inte förstått innebörden i det du läst. Autism, misstänker jag.

Eller din bristande kunskap, möjligen kombinerad med läsförståelse, eller brist på.
Du kände ju inte ens till skillnaden mellan fiat och andra pengar, när vi började ...

Om DU inte litar på att SEK kommer behålla sitt värde, så utgår jag att du bettar på bettingsajter på din konspirationsteori?

Knappast , men jag har väldigt lite i SEK.
Varför skulle allt detta prat spela någon konkret roll om sedeln x fortfarande ger mig varan y när jag spenderar den?

För att en femkrona från 1930 ger dig x gram i silver, oavsett vad det kostar idag. Vad är det det du inte fattar?

Vad föreslår du ens? Att centralbanken privatiseras? Finns säkert foliehattsvalutor på Internet som är guldbackade som du kan köpa om du så gärna vill.
I början var alla banker privata. Det var inte dåligt. Varför tror du staten är bäst lämpad att vara bank? Tycker du staten är bra på andra saker?

Du vet att det fanns banker innan det fanns statliga banker, eller?
https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_banking#17th%E2%80%9319th_centuries:_em ergence_of_modern_banking

Eller tramsar du bara utan bakgrundskunskap?
Citera
2026-05-16, 00:00
Medlem
USA borde ha en nationell helgdag,,The Henry Kissinger Day.

När han tubbade Saudis till Dollars i utbyte emot ett ospeciferat löfte om försvar emot ett ospecifierat hot tillförsäkrades Mr and Mrs John Doe ekonomisk välgång nästföljande 50 år. Petrodollarn etableras och resten är amerikansk ekonomisk historia.

Martin Luther King är ingenting i sammanhang.

Intelligente Henry Kissinger is da Man.
Citera
2026-05-16, 00:08
Medlem
AndersPersson99s avatar
Börsen kan inte gå nedåt i längden, systemet är konstruerat så. Konstant ökar pengamängden i världen. Dessa pengar investeras bäst i börsen. När börsen ökar i värde så ökar belåningsutrymmet där börsen är säkerhet, och de belånade pengarna investeras i börsen. Och sådär håller det på. Till det tillkommer alla automatiska inbetalningar av pensionspengar.
Citera
2026-05-16, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Ja, med en gudmyntfot låser man valutan till en viss mängd guld. Detta för att valutan inte bara ska utgöra en mättenhet, utan även vara stabil över tid. Och det behöver inte vara guld, utan vad som helst som är svårförfalskat, svårtillverkat, beständigt och hyfsat sällsynt duger.
Dagens pappersmyntfot gör vissa saker smidigare i ekonomin, men har ju, precis som väntat, lett till ökad inflationsrisk.

Syftet är ju att minska risken att mindre nogräknade valutautgivare inflaterar valutan genom att minska metallinnehållet, något som ändå kunde ske.

Och ja, om plötsligt guldtillgången ökar utan motsvarande produktivitetsökning i ett land, så får man inflation, där en ökad penningmängd jagar samma mängd varor och tjänster. Det hände bl a Spanien efter conquistadorernas plundringar i Sydamerika.
Nja, jag tror att du är fast i någon mer medeltida modell, där kungen gav ut mynt.
Men det är inte riktigt så det är numera.

Går jag till banken och lånar 10k. Så får jag en fordran på banken på 10k och banken får på mig på 10k.
Min fordran på banken kallas också pengar. Och jag skulle då vara utgivaren. Och där borde man ana att något tankefel föreligger.
Varken min skuld till banken eller bankens skuld till mig påverkar måttenheten. Lika lite som att metermåttet påverkas av att jag åker till brädgården och köper plank av en viss längd.

Som jag skrev tidigare så används måttenheten för priser, inkomster, fordringar, skulder. Och då har några snöat in på just priser (och ignorerar de andra 3). Och så mäter man priser med KPI och säger att måttenheten har ändrats i enlighet. Det kan man göra men har kanske inte så stor betydelse.

Som jag sa tidigare så har måttenheten en koppling till BNP och priser. Man talar om en relation MV=PT. Där MV är omsatt betalmedel under en period, P prisnivån och T mängden varor/tjänster som köps av MV. Denna relation måste hålla. Och det är den relationen istället för någon valutautgivare som bestämmer.

Och då kan politiker påverka PT på olika sätt. Det genom att ge facket för stor makt så de tvingar upp P. Och T kan påverkas genom skatter och regleringar. Men all sådan påverkan är indirekt. Och inte alltid avsiktlig.

V (velocity) är det däremot folket som bestämmer. I handling. PT/V kan i sig sägas bestämma värdet på måttenheten. Men det är många handlingar som påverkar.
Citera
2026-05-16, 10:37
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
I början var alla banker privata. Det var inte dåligt. Varför tror du staten är bäst lämpad att vara bank? Tycker du staten är bra på andra saker?

Som libertarian är jag generellt väldigt positiv till privatisering, och tycker verkligen inte att det ska finnas förbud mot att starta egna valutor om man vill. Men skulle folk orka hålla på och välja mellan en uppsjö av valutor då? Det finns redan idag multivalutakonton, men folk ser inget behov av det om de inte är företag som har valutaflöden i olika länder.

Vad är ditt call for action? Fri företagsamhet även på centralbanksmarknaden? Eller att staten ska subventionera privata centralbanksföretag? Vad förhindrar att en centralbank tas över av intressen som kanske blir ännu mer ondskefulla än dagens stat?
Citera
2026-05-17, 07:44
Medlem
CC75s avatar
Bubbla eller inte. Trumps resa till Kina visar tydligt att Kina i alla fall inte är något större hot mot USA och därmed finns det ingen annat land som kan utmana USAs dominans. Bara den saken göra USAs börser betydligt starkare.

Tror många missade vad som hände i Kina. Hur Kina behandlade Trump som en kunglighet vilket de absolut inte skulle göra om de inte var beroende av USA. Lägg till Rubios närvaro. Han är "bannad" för att få komma in till Kina, ändå var han där, bredvid Trump. Kinas bortförklaring att det var Rubios åsikter och handlingar som var bannade att beträda kinesisk mark och inte Rubio som fysisk person, säger en hel del om hur Kina böjt sig för USA. Xis uttalanden om Iran (inga kärnvapen), om att Hormuzsundet måste vara öppet (bara att Kina själva inte har flottkapacitet att se till att så är fallet, säger även det en hel del). Kina och Xi är beroende av USA. Kina är dessutom i nedgångsfas om man tittar på deras ekonomi och population. The rising tiger in the East lunkar nu makligt framåt och kommer att tvingas överge sin ambition att ersätta dollarn som en världsvaluta som alla länder är beroende av.

USAs stora problem är inte omvärlden utan deras interna enorma splittring av landet där woke, feminism och ren idioti har fått fäste i många delar men dessa delar kommer att rasa ihop inom kort. Tänker på New York, hela Kalifornien med Los Angles och San Francisco i spetsen för att nämna några platser. Andra platser som Texas och Florida kommer att frodas och fortsätta göra USA starkt. Tror folk missuppfattat hur lätt det är att flytta tillgångar idag.

// CC
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in