2026-05-14, 09:10
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
FED trycker bara mer FIAT. -Det var länge sedan dollarn var backad av guld och silver.

Fiat brukar syfta på gamla valutor med många nollor och hyperinflation, där en diktator säger att pengarna ska vara värd mycket mer än vad svartväxlarna tycker att den är. Man brukar göra distinktion mellan fiat och fractional reserve.

Tycker du att USD uppfyller kraven på det förstnämnda? Det säger isåfall mer om dig än om marknaden.
Citera
2026-05-14, 09:29
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Fiat brukar syfta på gamla valutor med många nollor och hyperinflation, där en diktator säger att pengarna ska vara värd mycket mer än vad svartväxlarna tycker att den är. Man brukar göra distinktion mellan fiat och fractional reserve.

Tycker du att USD uppfyller kraven på det förstnämnda? Det säger isåfall mer om dig än om marknaden.

Dollarn är FIAT. (Som alla andra valutor. Det var länge sedan dollarn gick att lösa in i silver eller guld, FDR tog bort guldet 1933/34, Nixon tog bort silverdollarn, egentligen LBJ 1964 till 40%, 0% 1968, Vietnam kostade för mycket. Fort Knox är tömt sedan årtionden)
Citera
2026-05-14, 10:17
Medlem
Sqrbankens avatar
Inväntat en herrejösses-krasch i närtid under en längre period men haft fel hela tiden. "Nothing ever happens". Kommer likt förbannat fortsätta att vara väldigt skeptisk till hållbarheten i det vi ser, inte minst i denna (enligt mig då) AI-bubbla. Vi får se. Mitt svartkrut har legat i ädelmetall hela 20-talet vilket förvisso, och sannerligen, inte varit en usel position på nått vis (hittills) i väntan på likvakan som jag hela tiden siar fel om men jao, rätt tråkigt. Aktier är roligare

On topic så läser jag av en viss ängslighet i medias relation med Trump eftersom han går till hänsynslösa attacker och personangrepp på alla frågor som han inte vill svara på (eller har koll på, vilket uppenbart är rätt vanligt). Däremot inte denna dynamik som skapat den (enligt mig) bubbla vi är inne i utan, precis som i alla bubblor, hysteri och girighet.
Citera
2026-05-14, 11:30
Medlem
Samtidigt ska man ändå se sanningen, vi har haft varenda ekonom, professor, osv som målade fan på väggen med Trumps tullar och gänget hade 100% fel.

Vi ser en guld kurva som vi aldrig skådat tidigare, den gick spikrakt upp, även jag passa på o sälja en ring jag köpte 2010, nu när jag sålde fick jag lika mycket som jag gav för den, dvs hela butikens vinst som man tog ut när man sålde den.

Bara genom dessa två förstår dom flesta att lyssna på ekomomer, finansmän osv är inget man ska lyssna på, hela bunten hade fel, dvs varenda en av dessa, man försökte via historia o hämta likheter, dvs nästan 100år bak i tiden, vad vi alla förstår ser/fungerar inte marknaden lika ut i dag.

Tar man ex OMXS30 uppgång handlar det om rotation av underliggande aktier, man utför ett skifte av aktier, 2025 bytes 6st aktier ut, dvs 20% av hela listan på 30st.

Varför OMX drar, kolla Saab, ABB, Boliden, Sandviken, ericsson osv, dessa har enorma uppgångar, men det finns inget som hänvisa dessa ska dippa hårt via konjunkturen, vi ser Nibe skjuter upp som en raket, även den påverkar, man ska även ta hänsyn Nibe ligger lågt o kan dra upp o påverka omx listan rätt bra på egenhand.
Citera
2026-05-14, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
T ex Intel
Är inte det nedskrivet i media då?
Citera
2026-05-14, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
FED trycker bara mer FIAT. -Det var länge sedan dollarn var backad av guld och silver.
Det säger dock inte att US Gov inte kan låna mer.

Fråga jag ställer är vad som gör att Primary Dealers inte köper statsobligationer längre.

Det bara påstås att det ska hända. Men jag undrar vad som leder till det.
Jag vill se kausaliteten.
Citera
2026-05-14, 12:25
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Låt oss anta att USA-börserna (specifikt Nasdaq 100) är i en bubbla. Tror du börsmedia förstärker bubblan då eftersom de inte vågar driva sanningen mot Trump?
Du förstår inte hur börser, eller media, fungerar.
De 'börsmedia' du nämner beskriver och kommenterar vad som händer på börsen, de styr inte vad som händer på börsen. Och eftersom deras fokus är finansmarknaderna, inte politiken, så har de egentligen ingen särskild agenda mot (eller för Trump), de beskriver vad som händer på marknaden.
Citera
2026-05-14, 12:28
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott

En fiatvaluta är inte backad av guld eller andra tillgångar, utan blott av statens löfte (och möjlighet att beskatta folket).

Citat:
Fiatpengar saknar myntfot eller sägs ha pappersmyntfot och har endast begränsad täckning av till exempel en guldreserv. Istället grundas deras värde i en stats beskattningsrätt och lagstiftningsmonopol.

Ordet fiat kommer från latin och är en konjunktivform av verbet "göra". Betydelsen är ungefär "låt det bli gjort"
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fiatpengar

Det har ingenting med hyperinflation och 'många nollor' att göra.
Citera
2026-05-14, 12:30
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Du förstår inte hur börser, eller media, fungerar.
De 'börsmedia' du nämner beskriver och kommenterar vad som händer på börsen, de styr inte vad som händer på börsen. Och eftersom deras fokus är finansmarknaderna, inte politiken, så har de egentligen ingen särskild agenda mot (eller för Trump), de beskriver vad som händer på marknaden.
Men jösses... Är du tappad!? Självklart har media stort inflytande i värderingen av aktier, vilka aktier folk vill köpa och sälja, och till vilket pris.
Senast redigerad av Madagascar 2026-05-14 kl. 12:40.
Citera
2026-05-14, 12:32
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Men jösses... Är du tappad!? Självklart har media stort inflyttande i värderingen av aktier, vilka aktier folk vill köpa och sälja, och till vilket pris.
Inte särskilt, de är blott en av många källor till information. Inga seriösa investerare låter en tidnings åsikter styra den värdering de själva och deras analysavdelning gör. Du har inte jobbat inom detta område, eller hur?
Citera
2026-05-14, 12:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Samtidigt ska man ändå se sanningen, vi har haft varenda ekonom, professor, osv som målade fan på väggen med Trumps tullar och gänget hade 100% fel.

Fel hur då?
Citera
2026-05-14, 14:51
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
blir nog fint det här på sikt?
trumpen kan nog inte göra så mycket utom att starta 1 krig eller 2?

"Enligt Congressional Budget Office senaste grundprognos väntas nettokostnaderna för räntor mer än fördubblas igen, från 970 miljarder dollar under budgetåret 2025 till 2,1 biljoner dollar år 2036.

Det skulle betyda att inom tio år så skulle 25 procent av hela den amerikanska statsbudgeten, eller var fjärde skattekrona, skulle behöva gå till räntebetalningar.

Och om man drar ut utvecklingen tio år till – till år 2047 – blir det ännu värre.

Då bedömer CBO att räntekostnaderna kommer att överstiga till och med utgifterna för Social Security och bli den enskilt största budgetposten i hela den federala budgeten enligt Fortune;

”Större än pensionsutbetalningar, större än sjukvård för äldre och större än militären”."

https://www.dagensps.se/bors-finans/usas-statsskuld-skenar-kan-bli-dyrt-aven-for-oss-svenskar/

" Statsskulden i USA i dag är ungefär 100 procent av BNP och det är den högsta nivån någonsin bortsett från ett par år under andra världskriget när man lånade till rustning. Men det är den i särklass högsta nivån i fredstid."

https://www.tn.se/utrikes/39802/klas-eklund-da-kan-usas-skuldberg-trigga-en-global-kris-rantorna-storre-an-forsvaret/

"AI-översikt USA:s statsskuld uppgår i april 2026 till cirka 124–125 % av landets BNP, en historiskt hög nivå som väntas stiga till 140 % år 2031."

Det är ju just det här som det är så fascinerande att majoriteten Amerikaner totalt verkar sakna vetskap om eller totalt ignorera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in