2026-05-13, 10:11
  #13
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
.
Har två ”vänner”, hur våra relationer ser ut är inte ämnet för diskussionen, men bägge är kvinnor 30+, bägge barnlösa och annars relativt normala liv, inga missbruk, bägge arbetar och har sociala liv. Bägge har oberoende av varandra och under det senaste halvåret under förtroliga samtal uttryckt tankar om att de funderar på att avsluta sina respektive liv, inte akut, alltså just nu, men inom en nära framtid.
Utan att vilja politisera det hela för billiga poänger, så är det inte sällan så att vissa kvinnor som inte stadgat sig och skaffat barn hamnar i en depression. Kvinnor brukar kunna förskjuta denna ångest ganska länge om de har jobb som driver dem i en karriär som agerar ställföreträdande lycka. Dessa brukar då ta paus för IVF för att åtminstone en gång i livet få uppleva moderskap.

Jag generaliserar förstås. Men om man är i peak fertilitet/stadgande ålder och lever ett relativt andefattigt liv med ett jobb som inte kan förskjuta det hela, är det stor risk att hamna i depression.

Citat:
Jag har uttryckt att jag skulle känna det som en förlust om de valde att göra det, samtidigt som jag gett uttryck för att jag är nog inte en bra person att diskutera det med. Jag kan tycka att det kan finnas starka skäl till att människor väljer att avsluta sina liv och ser inte det direkt eller absolut som något förbjudet. Det som oroar mig är om det tenterar till att bli något mer vanligt förekommande, att kvinnor upplever sina liv som ”misslyckade” och väljer att avsluta sina liv.
Alla människor vill bli sedda. Känner man sig inte sedd finns ibland en tendens att överdriva för att få fram en effekt. Det bästa du kan göra för dessa kvinnor, om du inte avser att uppvakta dem romantiskt vilket kanske inte är aktuellt av olika skäl, är att försöka hitta på saker med dem, engagera dem i något om så bara att gå på bio eller nåt annat trivialt. Introducera dem för nya bekantskaper. Förhoppningsvis är det bara ett rop på hjälp.

Om detta ej hjälper är det dags att påpeka att de behöver hjälp, pusha dem att söka upp terapi/medicin.

Citat:
Mitt ”problem” är att de väljer att uttrycka det här till mig, är det för att de vet att jag generellt sätt har en mörk syn på mänskligt liv, med det menas att jag inte romantiserar livet. Kan det vara en tröst att prata om tunga tankar men någon som inte skyr de tunga tankarna? I regel har jag inga problem med samtal oavsett ämne, men det här har fått mig att fundera mer än vad som är brukligt.
De upplever kanske, om du är någon som inte skyggar för dessa tankar generellt, att du burit samma tankar och de därmed kan lätta på hjärtat. De kanske implicit är nyfikna på eller behöver höra varför du då inte valt att ta ditt liv.
Citera
2026-05-13, 10:26
  #14
Moderator
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Utan att vilja politisera det hela för billiga poänger, så är det inte sällan så att vissa kvinnor som inte stadgat sig och skaffat barn hamnar i en depression. Kvinnor brukar kunna förskjuta denna ångest ganska länge om de har jobb som driver dem i en karriär som agerar ställföreträdande lycka. Dessa brukar då ta paus för IVF för att åtminstone en gång i livet få uppleva moderskap.

Jag generaliserar förstås. Men om man är i peak fertilitet/stadgande ålder och lever ett relativt andefattigt liv med ett jobb som inte kan förskjuta det hela, är det stor risk att hamna i depression.


Alla människor vill bli sedda. Känner man sig inte sedd finns ibland en tendens att överdriva för att få fram en effekt. Det bästa du kan göra för dessa kvinnor, om du inte avser att uppvakta dem romantiskt vilket kanske inte är aktuellt av olika skäl, är att försöka hitta på saker med dem, engagera dem i något om så bara att gå på bio eller nåt annat trivialt. Introducera dem för nya bekantskaper. Förhoppningsvis är det bara ett rop på hjälp.

Om detta ej hjälper är det dags att påpeka att de behöver hjälp, pusha dem att söka upp terapi/medicin.


De upplever kanske, om du är någon som inte skyggar för dessa tankar generellt, att du burit samma tankar och de därmed kan lätta på hjärtat. De kanske implicit är nyfikna på eller behöver höra varför du då inte valt att ta ditt liv.

Min hjärna går snabbt igång och funderar i politiska banor och om det här är början på en ny trend där statistiken för självmord håller på att harmoniseras och vi kommer få se en ”jämställd” statistik för självmord. Att nutida relationsmönster kommer leda den vägen. Vilket är den opersonliga analysen i problematiken.

Jag tror att det är just att jag ofta uppfattas som ”negativ” och som ”mörk” kan vara just en anledning till att funderingarna dryftas och ventileras, och att jag har en grundinställning att man faktiskt kan prata om allt, som kanske gjort att det diskuterats. Nu uppfattade jag det inte som en akut önskan, men tycker det kan uppfattas som lite udda att förhållandevis unga människor, med många fördelar och möjligheter i livet ger uttryck för de här tankarna. Kan absolut vara mina fördomar om hur människors liv ser ut och vad de bör ha för inställning till det. Och det handlade absolut inte om att det skulle föreligga någon känslomässig utpressning, att jag på något sätt skulle vara en lösning på något, jag är i sammanhanget inget mer än ett samtal.
Citera
2026-05-13, 10:35
  #15
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Min hjärna går snabbt igång och funderar i politiska banor och om det här är början på en ny trend där statistiken för självmord håller på att harmoniseras och vi kommer få se en ”jämställd” statistik för självmord. Att nutida relationsmönster kommer leda den vägen. Vilket är den opersonliga analysen i problematiken.
Om vi ska bli politiska för ett ögonblick, så tror jag kvinnors självmordstankar blir mer vanliga/synliga ju mer det vänsterliberala samhället framhäver möjligheterna med assisterat självmord. Det hänger ihop med kvinnors lutning åt vänster och oviljan att ta konsekvenserna av sitt eget handlande.

Män är risktagare, och tar därför i högre omfattning en chans att ta livet av sig även om det förefaller risk att misslyckas. De behöver inte i lika hög grad en statlig garant för att lyckas. Men, det återspeglas också i till exempel att män också mer sällan uppsöker vård, särskilt för sånt som rör det mentala, men även fysiska funderingar.

Jag har alltid tänkt att självmord kräver ett ganska stort mod, vilket fått mig att avstå. Rädslan att allt kanske löser sig ändå, smärtan, rädslan för det okända som väntar o s v var det som höll mig vid liv som barn.

Citat:
Jag tror att det är just att jag ofta uppfattas som ”negativ” och som ”mörk” kan vara just en anledning till att funderingarna dryftas och ventileras, och att jag har en grundinställning att man faktiskt kan prata om allt, som kanske gjort att det diskuterats. Nu uppfattade jag det inte som en akut önskan, men tycker det kan uppfattas som lite udda att förhållandevis unga människor, med många fördelar och möjligheter i livet ger uttryck för de här tankarna. Kan absolut vara mina fördomar om hur människors liv ser ut och vad de bör ha för inställning till det. Och det handlade absolut inte om att det skulle föreligga någon känslomässig utpressning, att jag på något sätt skulle vara en lösning på något, jag är i sammanhanget inget mer än ett samtal.
Många upplever stor hopplöshet just nu, inte sällan påeldat av sociala medier. Framtiden ser oerhört dyster ut, och vem är jag liten myra i denna stora värld? Rent psykologiskt kan förstås ett beslut att själv ta sig av daga vara ett kontrollbehov att inte världen gör det åt mig när jag inte är redo s a s.
Citera
2026-05-13, 11:33
  #16
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Du behöver inte vara bra att "diskutera med" utan kan vara en vän som lyssnar och ställer relevanta följdfrågor. Du behöver inte tillföra mycket. komma med bra åsikter eller tips etc. Det lilla du tillför däremot kan bli mycket viktigt om du lyssnar mycket - då verkar det du säger inte förhastat och vännen är även mer beredd att lyssna om den har fått "prata färdigt".
Men ta inte på dig terapeutrollen och den som skall lösa problemet - det är väl det du menar med att "inte vara en bra person att diskutera med" kanske.
De väljer att uttrycka sig inför dig för att du vågar ta samtalet och inte kommer med plattityder som...
- jamen Babsan, du måste försöka att se det hela lite...
- Kära vän, alla har motgångar i livet, man får inte låta sig...
osv
-----------
Ta samtalet, låt dem prata färdigt och vänd ibland försiktigt på resonemanget med relevanta undersökande frågor som kräver lite eftertänksamhet och pekar åt ett annat håll
- du kommer inte att få barn?
- hur många år har du på dig innan det är för sent?
- 5-10 år...okey, vill du använda den tiden på ett bra sätt eller vill du gräva ner dig i nehgativa tankar, känslor och betenden?
- vad kan du göra under den tiden som gynnar dig bäst?
- hur kan du förändra ditt beteende så att du lyckas lite bättre under den tid som återstår?
- varför skulle du förkorta ditt liv när du fortfarande har viss möjlighet?
Ta inte frågorna och använd dem: ta principen jag försökte beskriva.
och stressa inte som om du är en coach - du bara lyssnar och undersöker giltigheten i vännens resonemang och pressar inte på med vad som skall göras
-------------
De konkreta tips jag så småningom hade givit vore kanske att
- be sinnesrobönen
- identifiera det man kan vara tacksam för och fokusera tankarna på detta när det känns mörkt
>och i frågeform fått vännen att själv uttrycka vitsen med att
- gå till psyket om det blir tungt - alla har rätt till hjälp
men det är jag det

Otroligt bra svar. Ofta behöver man bara få prata av sig till någon som lyssnar. När jag varit i den sitsen att berättat något känsligt eller personligt för en vän så har just svaret ”Jag förstår” varit det som betytt mest. Det kan nästan vara en förlösande känsla, som om en sten lyfter från hjärtat, när någon lyssnar och säger att de förstår. Man behöver liksom inte alltid råd, utan bara… ja, veta att någon lyssnar och förstår hur man känner.
Citera
2026-05-13, 12:57
  #17
Medlem
Människor som uttrycker att dom tänker ta livet av sig gör det oftast inte
Däremot som tysta
Dom som drar sig undan...
Citera
2026-05-13, 13:50
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Funderat på om jag bör skriva det här, är däremot säker på att personerna som det rör inte vet vem jag är här och de inte kommer att röjas av det jag skriver. Samtidigt läser jag en tråd; (FB) Min tjej tog livet av sig när jag gjorde slut
Vilket får mig att fundera.

Har två ”vänner”, hur våra relationer ser ut är inte ämnet för diskussionen, men bägge är kvinnor 30+, bägge barnlösa och annars relativt normala liv, inga missbruk, bägge arbetar och har sociala liv. Bägge har oberoende av varandra och under det senaste halvåret under förtroliga samtal uttryckt tankar om att de funderar på att avsluta sina respektive liv, inte akut, alltså just nu, men inom en nära framtid.

Jag har uttryckt att jag skulle känna det som en förlust om de valde att göra det, samtidigt som jag gett uttryck för att jag är nog inte en bra person att diskutera det med. Jag kan tycka att det kan finnas starka skäl till att människor väljer att avsluta sina liv och ser inte det direkt eller absolut som något förbjudet. Det som oroar mig är om det tenterar till att bli något mer vanligt förekommande, att kvinnor upplever sina liv som ”misslyckade” och väljer att avsluta sina liv.

Mitt ”problem” är att de väljer att uttrycka det här till mig, är det för att de vet att jag generellt sätt har en mörk syn på mänskligt liv, med det menas att jag inte romantiserar livet. Kan det vara en tröst att prata om tunga tankar men någon som inte skyr de tunga tankarna? I regel har jag inga problem med samtal oavsett ämne, men det här har fått mig att fundera mer än vad som är brukligt.

Sett till hur du beskriver dina vänners livssituation så låter det, åtminstone ytligt sett, som att de ändå är på det klara med att de har en del att leva för. De bär kanske på dessa känslor utan att vara beredda att avsluta sina liv och testar därför att anförtro och artikulera sin tankar för dig, för att de (utifrån din egen beskrivning av dig själv) uppfattar dig som icke-ömande och förstående inför sådana tankar.

Om jag vore i dina skor hade jag nog försökt lyssna och visa förståelse, samt föreslagit tex. terapi eller andra konstruktiva vägar att hantera sådana känslor på. Som nära vän kan det bli svårt att ta ansvar för någon annans liv och känslor. Därför är det nog klokt att erbjuda vänskapligt stöd, men att styra det mot psykiatrin eller motsvarande professionell instans, så att det inte spiller över på dig att styra upp deras mående.
Citera
2026-05-14, 00:55
  #19
Medlem
PainfulVacuums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MichelleGreen
Människor som uttrycker att dom tänker ta livet av sig gör det oftast inte
Däremot som tysta
Dom som drar sig undan...

Skitsnack.


Citat:
De flesta som dör i suicid har haft kontakt med hälso- och sjukvården eller socialtjänsten under perioden innan de dog. En tredjedel av alla som tar sitt liv har haft en pågående kontakt med den psykiatriska vården, men många fler har haft kontakt med övrig hälso- och sjukvård.

https://kunskapsguiden.se/omraden-och-teman/psykisk-ohalsa/suicid-och-suicidprevention/om-suicid-och-suicidprevention/
Citera
2026-05-14, 01:16
  #20
Medlem
zombie-nations avatar
De ser dig som tillåtande. Även om det kan kännas lite småtungt är det ändå en bra sak. Att du slipper att bara se på ytan hela tiden. Är du inte nyfiken på varför de mår dåligt, om de tänkt på detta länge? Eller du kanske har ställt frågor. Man kanske iallafall blir lite klokare vad det handlar om. Och man kanske kan tala om detta.
Citera
2026-05-14, 03:47
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Skitsnack.




https://kunskapsguiden.se/omraden-och-teman/psykisk-ohalsa/suicid-och-suicidprevention/om-suicid-och-suicidprevention/
Ja du vet du vad dom sagt eller inte sagt
🤣🤣🤣🤣🤣
Citera
2026-05-14, 04:33
  #22
Medlem
PainfulVacuums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MichelleGreen
Ja du vet du vad dom sagt eller inte sagt
🤣🤣🤣🤣🤣

För det vet du eller?
Du framstår som extremt intelligent (ironi), när du presenterar okunskap som sanning och sedan skrattar när någon försöker presentera fakta.

Du lär väl inte kunna ta till dig av den här faktan heller, men nån annan i tråden kanske gör det.


Citat:
While about 60–80% of all suicides are announced beforehand directly or indirectly, sometimes repeatedly, there seems to be no gender difference in the frequency of suicide-related communication.

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10488060/
Citera
2026-05-14, 08:12
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
För det vet du eller?
Du framstår som extremt intelligent (ironi), när du presenterar okunskap som sanning och sedan skrattar när någon försöker presentera fakta.

Du lär väl inte kunna ta till dig av den här faktan heller, men nån annan i tråden kanske gör det.




https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10488060/

Intelligent eller inte
Men saker blir inte riktiga för att du sitter och publicerar en massa fakta från internet
Citera
2026-05-23, 00:18
  #24
Medlem
PainfulVacuums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MichelleGreen
Intelligent eller inte
Men saker blir inte riktiga för att du sitter och publicerar en massa fakta från internet

Saker blir inte riktiga för att de bevisas med fakta?

Oj, här var ribban låg.
Jag låter ditt uttalande tala för sig självt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in