Citat:
Funderat på om jag bör skriva det här, är däremot säker på att personerna som det rör inte vet vem jag är här och de inte kommer att röjas av det jag skriver. Samtidigt läser jag en tråd; (FB) Min tjej tog livet av sig när jag gjorde slut
Vilket får mig att fundera.
Har två ”vänner”, hur våra relationer ser ut är inte ämnet för diskussionen, men bägge är kvinnor 30+, bägge barnlösa och annars relativt normala liv, inga missbruk, bägge arbetar och har sociala liv. Bägge har oberoende av varandra och under det senaste halvåret under förtroliga samtal uttryckt tankar om att de funderar på att avsluta sina respektive liv, inte akut, alltså just nu, men inom en nära framtid.
Jag har uttryckt att jag skulle känna det som en förlust om de valde att göra det, samtidigt som jag gett uttryck för att jag är nog inte en bra person att diskutera det med. Jag kan tycka att det kan finnas starka skäl till att människor väljer att avsluta sina liv och ser inte det direkt eller absolut som något förbjudet. Det som oroar mig är om det tenterar till att bli något mer vanligt förekommande, att kvinnor upplever sina liv som ”misslyckade” och väljer att avsluta sina liv.
Mitt ”problem” är att de väljer att uttrycka det här till mig, är det för att de vet att jag generellt sätt har en mörk syn på mänskligt liv, med det menas att jag inte romantiserar livet. Kan det vara en tröst att prata om tunga tankar men någon som inte skyr de tunga tankarna? I regel har jag inga problem med samtal oavsett ämne, men det här har fått mig att fundera mer än vad som är brukligt.
Vilket får mig att fundera.
Har två ”vänner”, hur våra relationer ser ut är inte ämnet för diskussionen, men bägge är kvinnor 30+, bägge barnlösa och annars relativt normala liv, inga missbruk, bägge arbetar och har sociala liv. Bägge har oberoende av varandra och under det senaste halvåret under förtroliga samtal uttryckt tankar om att de funderar på att avsluta sina respektive liv, inte akut, alltså just nu, men inom en nära framtid.
Jag har uttryckt att jag skulle känna det som en förlust om de valde att göra det, samtidigt som jag gett uttryck för att jag är nog inte en bra person att diskutera det med. Jag kan tycka att det kan finnas starka skäl till att människor väljer att avsluta sina liv och ser inte det direkt eller absolut som något förbjudet. Det som oroar mig är om det tenterar till att bli något mer vanligt förekommande, att kvinnor upplever sina liv som ”misslyckade” och väljer att avsluta sina liv.
Mitt ”problem” är att de väljer att uttrycka det här till mig, är det för att de vet att jag generellt sätt har en mörk syn på mänskligt liv, med det menas att jag inte romantiserar livet. Kan det vara en tröst att prata om tunga tankar men någon som inte skyr de tunga tankarna? I regel har jag inga problem med samtal oavsett ämne, men det här har fått mig att fundera mer än vad som är brukligt.
Det är som tidigare inlägg sagt att bara lyssna betyder jättemycket. Det är heller inte ditt ansvar att bedöma hur allvarligt det är. Om du går och grubblar mycket över detta så funder över om att hänvisa kvinnorna vidare till vårdcentralen eller psykiatrisk kontakt om de har en sån.
Att ha självmordstankar är jättevanligt de flesta agerar inte på dem men det är ändå viktigt att ta det på allvar.
Jag är också en sån som folk anförtror sig åt. Får ganska ofta höra "det här har jag aldrig sagt till någon". Jag tycker det är ett fint förtroende men börjar man älta så får man vidta åtgärder. Jag tror det beror på att jag inte pratar så mycket och ger något slags intryck av att jag tål vad de har att säga. Kan också handla om att man vågar fråga och inte reagerar med starkt med tex rädsla eller avsky.