2026-05-13, 22:38
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertU
Ifall detta var sant hade hon blivit anmäld för falsk tillvitelse - du ljuger

Det är en myt att bara för att en anklagelse är falsk, så existerar tillräckliga bevis för att fälla personen för falsk tillvitelse.
Citera
2026-05-13, 22:39
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Nu har det ju absolut inte hänt så sluta hata kvinnor nu. Jävla incels.

Har INGET sådant fall hänt, alltså? Inte ens en enda gång globalt räknat, inte någonsin i världshistorien?

Snacka om blanket statement!
Citera
2026-05-13, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Det är en myt att bara för att en anklagelse är falsk, så existerar tillräckliga bevis för att fälla personen för falsk tillvitelse.
Jag sa inte att hon skulle blivit dömd, utan anmäld. Fallet under allmänt åtal = skulle hon dragit tillbaka anmälan så som du påstod så upprättas en anmälan "automatiskt". Sitt inte här och ljug
Citera
2026-05-13, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Nu har det ju absolut inte hänt så sluta hata kvinnor nu. Jävla incels.

Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Tänkte samma sak.. känns som en trolltråd! Typisk en offerkoftan tråd som hittar på en fiktiv historia. Eller så är det inte hela korrekta historien..

Varför skulle det inte kunna vara sant? Det sker ju hela tiden. Det är ju inte ens anmärkningsvärt på något sätt?
Citera
2026-05-13, 22:57
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuckerkorn
Var försiktiga därute! Man kan bli häktad i flera månader misstänkt för våldtäkt och sedan åtalad även fast du inte ens haft samlag eller ens gjort något sexuellt med/mot personen!

Detta hände nämligen mig när jag träffade en kvinna som var hemma hos mig.

Jag tror dessutom att jag hade KUNNAT bli dömd om inte min försvarare hade lyckats få fram viktig information till huvudförhandlingen.

Målsäganden var "trovärdig", "grät" och fick "panikångest" under första rättegångsdagen så att första rättegångsdagen fick skjutas upp. Jag som hade sett fram emot att det skulle börja så fick jag sitta häktad ännu längre bara på grund av "stackars" målsäganden.

Det fanns inte ens DNA från mig någonstans på eller i målsäganden, inga skador etc. Aldrig varit i belastningsregistret tidigare etc. Ändå frihetsberövad i över två månader.

Tänk om man hade dömts? Skadestånd för frihetsberövandet, visst.. Men det är en ganska klen summa och kompenserar inte direkt mot den enorma chock, panik och ångest man satt med i över två månader och chocken att för första gången i sitt liv bli gripen, detta när man ligger och sover i sängen, bli körd till en arrest, klä av sig naken, sätta på sig kriminalvårdens kläder, och för första gången i sitt liv bli frihetsberövad.

Att få sitta flera veckor utan ens en TV att titta på pga överbelastat häkte. Inte ens få se solljus. Gå runt på "promenad" i en liten fyrkantig instängd bunker.

Det värsta är nog att inte ha en aning om NÄR man kommer komma ut därifrån, OM man kommer bli dömd eller inte för något man inte ens har gjort!

Hoppet försvinner mer och mer för varje dag som går och för varje gång man för beskedet att åklagaren vill att man ska sitta fortsatt häktad bli man mer och mer nedbruten.

Några tankar eller frågor om detta? Har någon här på Flashback någon gång suttit oskyldigt frihetsberövad eller till och med blivit oskyldigt dömd för våldtäkt?

Så har det alltid varit med olika brott. Man kan bli åtalad för mord, utan att ens ha mördat någon.

Var det här verkligen en nyhet för dig?

Och ja, häktet är allmänt hatat.
Citera
2026-05-13, 23:06
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Finns många olika anledningar
...
4) Kvinnlig solipsism: Om en kvinna vill att en sak ska ha hänt så kan hon övertala sig själv att det verkligen har hänt. Hon börjar tro sin egen lögn om hon vill att det ska hänt tillräckligt mycket. Oprah Vinfrey citat passar bra in här. "Every woman has a right to HER truth"

Kan inte män också göra sådant?
Citera
2026-05-13, 23:06
Medlem
Womenwarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Har du inget mer att berätta?
Varför skulle hon ljuga?

Ge litet detaljer.
Varför skulle TS ljuga ?
Han har inget bättre för sig och väljer gråta ut på flashback ?

TS: Välkommen till realiteten. Detta startades i samband med "Metoo" och har sedan fortsätt som en löpeld.
Spela in allt med alla tjejer.
Citera
2026-05-13, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Inte om häktning inte är uppenbart felaktig.

Det räcker med att du blir släppt eller frikänd i rättegång för brottet som var anledningen till häktningen. Det är det normala för att få ersättning av JK för lidande. Häktningen behöver inte ha varit "felaktig" för att du ska få pengarna.

Om du däremot genom ditt eget agerande exempelvis har försvårat utredningen på något vis så att du därför suttit längre än vad du kunde ha behövt så kan ersättningen begränsas eller helt falla bort.
Citera
2026-05-13, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Inte om häktning inte är uppenbart felaktig.

Man har generellt rätt till ersättningen om man inte blir åtalad eller friad, det är utgångspunkten.

Ersättningen kan sättas ned om det pga omständigheterna är oskäligt med (full)ersättning eller om det är den skadelidandes eget beteende som är orsaken till att häktningen skett.
Med eget beteende menas om t.ex. man vägrat identifierat sig eller sådant och därmed själv "orsakat" sin frihetsberövning
Citera
2026-05-14, 00:00
Medlem
neomunaas avatar
För de flesta brott krävs det att man vid anmälan har något konkret för att polisen ska börja utreda. Men inte i detta fallet med kvinnor som gör falsk anmälan, då är det andra regler och något konkret behövs inte. Sjukt.
Citera
2026-05-14, 00:10
Medlem
StormuftinMagdas avatar
I Sverige så ligger bevisbördan hos den anklagade, inte hos rättsväsendet.
Citera
2026-05-14, 00:15
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StormuftinMagda
I Sverige så ligger bevisbördan hos den anklagade, inte hos rättsväsendet.

I det avseendet tillhör vi världens diktaturer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in