2026-05-13, 18:00
Medlem
Var försiktiga därute! Man kan bli häktad i flera månader misstänkt för våldtäkt och sedan åtalad även fast du inte ens haft samlag eller ens gjort något sexuellt med/mot personen!

Detta hände nämligen mig när jag träffade en kvinna som var hemma hos mig.

Jag tror dessutom att jag hade KUNNAT bli dömd om inte min försvarare hade lyckats få fram viktig information till huvudförhandlingen.

Målsäganden var "trovärdig", "grät" och fick "panikångest" under första rättegångsdagen så att första rättegångsdagen fick skjutas upp. Jag som hade sett fram emot att det skulle börja så fick jag sitta häktad ännu längre bara på grund av "stackars" målsäganden.

Det fanns inte ens DNA från mig någonstans på eller i målsäganden, inga skador etc. Aldrig varit i belastningsregistret tidigare etc. Ändå frihetsberövad i över två månader.

Tänk om man hade dömts? Skadestånd för frihetsberövandet, visst.. Men det är en ganska klen summa och kompenserar inte direkt mot den enorma chock, panik och ångest man satt med i över två månader och chocken att för första gången i sitt liv bli gripen, detta när man ligger och sover i sängen, bli körd till en arrest, klä av sig naken, sätta på sig kriminalvårdens kläder, och för första gången i sitt liv bli frihetsberövad.

Att få sitta flera veckor utan ens en TV att titta på pga överbelastat häkte. Inte ens få se solljus. Gå runt på "promenad" i en liten fyrkantig instängd bunker.

Det värsta är nog att inte ha en aning om NÄR man kommer komma ut därifrån, OM man kommer bli dömd eller inte för något man inte ens har gjort!

Hoppet försvinner mer och mer för varje dag som går och för varje gång man för beskedet att åklagaren vill att man ska sitta fortsatt häktad bli man mer och mer nedbruten.

Några tankar eller frågor om detta? Har någon här på Flashback någon gång suttit oskyldigt frihetsberövad eller till och med blivit oskyldigt dömd för våldtäkt?
Senast redigerad av Zuckerkorn 2026-05-13 kl. 18:05.
Citera
2026-05-13, 18:04
Medlem
Mailmanss avatar
Trodde inte att detta var sant. Sen drabbades en bekant. Tjejen ljög ihop en historia, han blev plockad och satt i häkte. Hon insåg relativt snabbt vad hon gjort drog tillbaka allt efter en vecka. Han fick sitta kvar i flera månader, med restriktioner.

Sverige är sjukt

Edit: Kan tillägga att hans skadestånd täckte inte ens hans förlorade intäkter och han blev av med jobbet
Senast redigerad av Mailmans 2026-05-13 kl. 18:06.
Citera
2026-05-13, 18:05
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Har du inget mer att berätta?
Varför skulle hon ljuga?

Ge litet detaljer.
Citera
2026-05-13, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Trodde inte att detta var sant. Sen drabbades en bekant. Tjejen ljög ihop en historia, han blev plockad och satt i häkte. Hon insåg relativt snabbt vad hon gjort drog tillbaka allt efter en vecka. Han fick sitta kvar i flera månader, med restriktioner.

Sverige är sjukt

Edit: Kan tillägga att hans skadestånd täckte inte ens hans förlorade intäkter.

Jag beklagar det som hände din bekant! Att sitta häktad är verkligen en otroligt hemsk upplevelse. Ovissheten, kommer jag sitta frihetsberövad i flera år nu? Vad kommer hända? Det är en mardröm att vakna upp varje dag därinne till den gräns att man nästan vill ta sig själv av daga för att slippa ångesten.
Citera
2026-05-13, 18:10
Medlem
Rabattfyllans avatar
Tror inte på TS historia. Han kan nog ha andra motiv att skapa en tråd som denna.
Citera
2026-05-13, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuckerkorn
Var försiktiga därute! Man kan bli häktad i flera månader misstänkt för våldtäkt och sedan åtalad även fast du inte ens haft samlag eller ens gjort något sexuellt med/mot personen!

Jag tror dessutom att jag hade KUNNAT bli dömd om inte min försvarare hade lyckats få fram viktig information till huvudförhandlingen.

Målsäganden var "trovärdig", "grät" och fick "panikångest" under första rättegångsdagen så att första rättegångsdagen fick skjutas upp. Jag som hade sett fram emot att det skulle börja så fick jag sitta häktad ännu längre bara på grund av "stackars" målsäganden.

Det fanns inte ens DNA från mig någonstans på eller i målsäganden, inga skador etc. Aldrig varit i belastningsregistret tidigare etc. Ändå frihetsberövad i över två månader.

Tänk om man hade dömts? Skadestånd för frihetsberövandet, visst.. Men det är en ganska klen summa och kompenserar inte direkt mot den enorma chock, panik och ångest man satt med i över två månader och chocken att för första gången i sitt liv bli gripen, detta när man ligger och sover i sängen, bli körd till en arrest, klä av sig naken, sätta på sig kriminalvårdens kläder, och för första gången i sitt liv bli frihetsberövad.

Att få sitta flera veckor utan ens en TV att titta på pga överbelastat häkte. Inte ens få se solljus. Gå runt på "promenad" i en liten fyrkantig instängd bunker.

Det värsta är nog att inte ha en aning om NÄR man kommer komma ut därifrån, OM man kommer bli dömd eller inte för något man inte ens har gjort!

Hoppet försvinner mer och mer för varje dag som går och för varje gång man för beskedet att åklagaren vill att man ska sitta fortsatt häktad bli man mer och mer nedbruten.

Några tankar eller frågor om detta? Har någon här på Flashback någon gång suttit oskyldigt frihetsberövad eller till och med blivit oskyldigt dömd för våldtäkt?
Stackars dig. Fy fan att hamna i den sitsen.

Har själv funderat på hur man skulle klara en sådan situation (typ att min fru blir mördad och så anklagar Polisen mig för dådet). Måste vara otroligt svårt mentalt. Tack och lov har jag hittat meditationen - den hade nog fått en att orka med.
Citera
2026-05-13, 18:11
Avstängd
Ellenlivsviljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans

Sverige är sjukt

Edit: Kan tillägga att hans skadestånd täckte inte ens hans förlorade intäkter och han blev av med jobbet
Det här är en allvarlig berättelse, men den saknar helt verifierbara detaljer. Finns det någon dokumentation eller källa som styrker det du påstår om både anmälan, häktning och återtagande?
Citera
2026-05-13, 18:12
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Varför skulle hon ljuga?

Ge litet detaljer.

Finns många olika anledningar

1) För att tjäna pengar
2) För att hämnas obesvarad kärlek
3) För att ha en ursäkt för otrohet för sin kille
4) Kvinnlig solipsism: Om en kvinna vill att en sak ska ha hänt så kan hon övertala sig själv att det verkligen har hänt. Hon börjar tro sin egen lögn om hon vill att det ska hänt tillräckligt mycket. Oprah Vinfrey citat passar bra in här. "Every woman has a right to HER truth"
Citera
2026-05-13, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Varför skulle hon ljuga?

Ge litet detaljer.

Hon anmälde typ tre dagar efter eller dylikt som jag träffade henne. När man drogtestade henne var hon positiv på en rad olika saker. Jag visste inte att hon var en knarkare.

Hon kanske såg en chans att kunna få skadestånd om hon var missbrukare att tillhandahålla sitt drogmissbruk?

Detta är ju dock något som hon borde svara på, inte jag. Hon kanske på riktigt trodde att hon blivit våldtagen pga påverkan av droger hon tog? Inte vet jag!
Citera
2026-05-13, 18:13
Avstängd
Ellenlivsviljas avatar
Citat:
Hon anmälde typ tre dagar efter eller dylikt som jag träffade henne. När man drogtestade henne var hon positiv på en rad olika saker. Jag visste inte att hon var en knarkare.

Hon kanske såg en chans att kunna få skadestånd om hon var missbrukare att tillhandahålla sitt drogmissbruk?

Detta är ju dock något som hon borde svara på, inte jag. Hon kanske på riktigt trodde att hon blivit våldtagen pga påverkan av droger hon tog? Inte vet jag!
Det är din version av händelsen. Sexualbrott är så oerhört skambelagt i dagens samhälle, med all rätt naturligtvis, så varför skulle du erkänna om du nu var skyldig?
Citera
2026-05-13, 18:15
Medlem
Citat:

Du får inget skadestånd för frihetsberövandet bara förlorad arbetsinkomst så där faller hela din tråd!
Citera
2026-05-13, 18:15
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Sverige är riktigt rättsosäkert på många områden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in