2026-05-13, 19:57
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Tjejer är så. Penisavund kallas det. Man vill hämnas på män och då vet man att kvinnliga tårar går hem hos de flesta.

De flesta män har nog åkat ut för nån kvinna som ställt till en massa skit för att blivit avvisad.
Citera
2026-05-13, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Jo det får man.
För varje dag man hålls frihetsberövad om det är längre än 24timmar har man rätt till ersättning för lidande om man sedan inte blir åtalad eller frikänns.
Utöver det har man rätt till ersättning för ekonomisk skada, som t.ex. förlorad arbetsinkomst.

Ersättningen man har rätt till för lidande följer en fast tabell.
1:a månaden 30 000kr.
2:a månaden fram till och med månad 6 ger 20 000kr/månad.

En person som blir häktat i 2månader och sedan släpps eller frikänns har alltså då rätt till 50 000kr i skadestånd för lidandet det innebär att sitta frihetsberövad.
Utöver det har man rätt till ersättning för ekonomisk skada, t.ex. förlorad arbetsinkomst.

Källa.
https://www.jk.se/skadestaand/frihetsberoevande/

Det är knappast mycket pengar med tanke på den psykiska påfrestningen det innebär att vara inlåst i två månader på lösa grunder. Det är mindre än vad du drar in på ett lågavlönat yrke.

Jag har mött oskyldigt folk som suttit häktade så länge och det har blivit ett trauma för livet för dessa stackare.
Citera
2026-05-13, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Vilka var de bevis som de tyckte räckte för häktning då?

Sverige är inte en rättsstat. Vem som hamnar i häkte avgörs av vilken "grupp" man tillhör, och vilka "grupperna" ska vara avgörs av marxismens så kallade makt-"analys" som i själva verket inte alls är någon analys utan ideologi och inlärda fördomar. En av grupperna är kön och då ska man hata män, enligt denna "värdegrund". Det är därför män kan häktas på lösa grunder medan kvinnor inte skulle häktas på lika lösa grunder. Det är därför som kvinnor får högre nyföretagarstöd än män. Olikhet inför lagen är på pappret olagligt men är samtidigt realitet. Som sagt - Sverige är inte en rättsstat längre. Polisen som skulle spela en så viktig roll, har blivit folkets fiender.

Nu pratar du i nattmössan, intersektionell maktanalys har inget med Marx att göra. Läs på innan du häver ur dig saker du uppenbarligen inte vet nått om.

Du syftar på Foaucaults bisarra ideer.

Marx fokuserar på ekonomiska strukturer, ideologi och staten för att förklara hur ojämlikhet upprätthålls.
Citera
2026-05-13, 20:10
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Nu pratar du i nattmössan, intersektionell maktanalys har inget med Marx att göra. Läs på innan du häver ur dig saker du uppenbarligen inte vet nått om.

Du syftar på Foaucaults bisarra ideer.

Marx fokuserar på ekonomiska strukturer, ideologi och staten för att förklara hur ojämlikhet upprätthålls.

Inte med Marx kanske men likväl med det som idag kallas marxism!
Eller vad har det med att göra då, du kanske menar att det är en helt objektiv vetenskap eller?
Citera
2026-05-13, 20:11
Medlem
Kalaskula544s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Det har inte hänt mig eller någon jag känner och vi är svin.
🤗

Jo, det förnekar jag inte.. av vi alla är svin på ett sätt eller ett annat.
Citera
2026-05-13, 20:30
Medlem
dude2ks avatar
Har två bekanta som råkat ut för väldigt liknande scenarion. Sverige är ett mycket sjukt land nuförtiden.
Citera
2026-05-13, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Trodde inte att detta var sant. Sen drabbades en bekant. Tjejen ljög ihop en historia, han blev plockad och satt i häkte. Hon insåg relativt snabbt vad hon gjort drog tillbaka allt efter en vecka. Han fick sitta kvar i flera månader, med restriktioner.

Sverige är sjukt

Edit: Kan tillägga att hans skadestånd täckte inte ens hans förlorade intäkter och han blev av med jobbet

Om det där är sant förtjänar bruden att skaka galler. Samma samtyckeslag ska nu prövas inom hela EU! Så var JÄVLIGT försiktiga på era semestrar
Citera
2026-05-13, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuckerkorn
Var försiktiga därute! Man kan bli häktad i flera månader misstänkt för våldtäkt och sedan åtalad även fast du inte ens haft samlag eller ens gjort något sexuellt med/mot personen!

Detta hände nämligen mig när jag träffade en kvinna som var hemma hos mig.

Jag tror dessutom att jag hade KUNNAT bli dömd om inte min försvarare hade lyckats få fram viktig information till huvudförhandlingen.

Målsäganden var "trovärdig", "grät" och fick "panikångest" under första rättegångsdagen så att första rättegångsdagen fick skjutas upp. Jag som hade sett fram emot att det skulle börja så fick jag sitta häktad ännu längre bara på grund av "stackars" målsäganden.

Det fanns inte ens DNA från mig någonstans på eller i målsäganden, inga skador etc. Aldrig varit i belastningsregistret tidigare etc. Ändå frihetsberövad i över två månader.

Tänk om man hade dömts? Skadestånd för frihetsberövandet, visst.. Men det är en ganska klen summa och kompenserar inte direkt mot den enorma chock, panik och ångest man satt med i över två månader och chocken att för första gången i sitt liv bli gripen, detta när man ligger och sover i sängen, bli körd till en arrest, klä av sig naken, sätta på sig kriminalvårdens kläder, och för första gången i sitt liv bli frihetsberövad.

Att få sitta flera veckor utan ens en TV att titta på pga överbelastat häkte. Inte ens få se solljus. Gå runt på "promenad" i en liten fyrkantig instängd bunker.

Det värsta är nog att inte ha en aning om NÄR man kommer komma ut därifrån, OM man kommer bli dömd eller inte för något man inte ens har gjort!

Hoppet försvinner mer och mer för varje dag som går och för varje gång man för beskedet att åklagaren vill att man ska sitta fortsatt häktad bli man mer och mer nedbruten.

Några tankar eller frågor om detta? Har någon här på Flashback någon gång suttit oskyldigt frihetsberövad eller till och med blivit oskyldigt dömd för våldtäkt?

Vet en snubbe som blev oskyldig anklagad för ett par år sedan. Som tur var stannade det vid polisförhören då de insåg att bruden inte hade någon trovärdighet överhuvudtaget och förundersökningen lades ner...
Hon var såklart otrogen och det kom fram, då var det våldtäkt helt plötsligt.... mmm....
Citera
2026-05-13, 21:01
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Har du inget mer att berätta?
Varför skulle hon ljuga?

Ge litet detaljer.

😹 Och du tror alla människor är ärliga och fina?
Citera
2026-05-13, 21:07
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
😹 Och du tror alla människor är ärliga och fina?
Du ljuger.
Alla är ärliga.
Så det så.
Stick din lögnare.
Citera
2026-05-13, 21:11
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Oavsett om det är lögn eller ej - ingenting han skrivit har ju på något sätt varit icke möjligt att kunna ske.

Allt han skrivit är ju fullt möjligt att kunna ske och har säkerligen hänt redan många gånger, så det är ju inget anmärkningsvärt överhuvudtaget.
Nu har det ju absolut inte hänt så sluta hata kvinnor nu. Jävla incels.
Citera
2026-05-13, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabattfyllan
Tror inte på TS historia. Han kan nog ha andra motiv att skapa en tråd som denna.

Tänkte samma sak.. känns som en trolltråd! Typisk en offerkoftan tråd som hittar på en fiktiv historia. Eller så är det inte hela korrekta historien..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in