Citat:
Ursprungligen postat av
BrotherClark
Hur mycket känner du själv att sagorna du fick höra som treåring präglar personen du blivit som vuxen? Förskolan är väl mest en förvaring där barnen får lära sig grundläggande färdigheter som ingår i att vara en människa? Jag skulle nog också bytt förskola om jag upplevde att barnen for illa. Dock kanske inte enbart utifrån valet av sagor.
Det var nog de sagorna, och alla klassiska barnböcker och även vuxenklassiker som jag läste tidigt (jag läste helt flytande när jag var fyra år, jag läste romaner när jag var fem), som räddade mig ifrån att gå på allt som skolan, SVT, SR och övriga samhället försökte hjärntvätta min generation med. Mångkultur, feminism, HBTQ-trams. Jag gick aldrig på det eftersom jag var så fast grundad i den klassiska litteraturen, där pojkar var pojkar, flickor var flickor, män var hjältar eller skurkar, kvinnor var jungfrur, hustrur eller slampor, saracener var fiender och negrer var negrer. Det var en mycket god grund att stå på!
...sedan har det förstås blivit fler gråskalor för mig också med åren, jag är inte lika rabiat i vissa frågor som när jag var 20, jag har mer förståelse för hur det kan bli ibland o.s.v..