2026-05-12, 14:07
Medlem
Skaffar man barn ska man naturligtvis uppfostra dessa till att fungera i samhället.

Finns väl inget kontroversiellt i det?

Mina föräldrar verkade dock tro att skolan skulle lära oss barn allt och skolan att föräldrarna skulle lära oss barn det de inte lärde ut. De stora förlorarna var oss barn såklart.
Citera
2026-05-12, 14:11
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Har du själv erfarenhet av hur verksamheten fungerar på en förskola? Värderingarna som lärs ut är tex att inte dra sina kamrater i håret, inte äta äckliga saker som ligger på marken, att lära sig prata, ta på sig sina stövlar själv osv.

Inte bara det. Jag råkar veta från min väninna barnbibliotekarien, att biblioteken har gjort ordning färdiga boxar med böcker på olika teman som barnen ska hjärntvättas i. Dagisfröknarna kommer dit och lånar dem. Det kan vara t.ex. "det är ingen skillnad på pojkar och flickor" eller "familjer kan se olika ut". Och då är det alltså inte bara speciella genusförskolor som hämtar dessa boxar, utan även vanliga kommunala. Föräldrarna vet inte ens om det...
Citera
2026-05-12, 14:11
Medlem
Wyrdkins avatar
Jag gick på dagis på tidigt 60-tal, skolan efter det. Vi fick utmärkt hård, disciplinär men älskvärd uppfostran. Så gör man samhällsmedborgare.

Idag bryr sig ingen om samhället. Man får det man förtjänar.
Citera
2026-05-12, 14:18
Medlem
BalduinGrollers avatar
Jag vill inte att förskolan ska uppfostra mina barn. Då kan det bli hur som helst. Det är jag som ska forma mina barn.
Citera
2026-05-12, 14:18
Medlem
Bassplays avatar
Det verkar vara en vanlig grej att man tror att förskollärare mest lallar runt , dricker kaffe och leker med barn , så är det inte.

Det är mycket stress , det finns inga pengar till något och arbetsmiljön är dålig.

När ett barn har misskött sig hela dagen, får personal inte besvära föräldrar med att berätta vad som hänt i de flesta fall.

Politiker dyker upp på förskolan då och då för att leka duktiga och ta synpunkter , nästa år drar man in på tex mjölk och material till verksamheten.

Något behöver ändras. Önskar alla kommunala arbetande inom förskolan hade strejkat för att visa att man menar allvar.

Och jo, självklart har föräldrar glömt att uppfostra sina barn, man jobbar och har dom där upp till 12 timmar om dagen.
Citera
2026-05-12, 14:19
Medlem
Visst finns dåliga föräldrar men försening får ju bara verklig effekt när barnet är sist och ska hämtas vid stängningstid. Det måste ju vara väldigt ovanligt.

Att nån blir 5 min sen för att det var en olycka på vägen och det redan är 5 andra barn där och de stänger om 1 h klagar de också på

Citat:
Ursprungligen postat av 101000111
Problemet, beskrivet av ett ex som jobbade på dagis, är att det inte är några få gånger. Även om det är några få gånger per förälder så är det sedan multiplicerat med per barn. Så det blir ganska många gånger i veckan eller månader som föräldrar inte dyker upp i tid för att hämta sina barn. Varpå någon i personalen måste vänta där för de får inte bara ställa lilla Kalle utanför dörren och gå hem.

Det är tydligen också närmast omöjligt att få till förändring hos föräldrarna eller få ersättning för denna övertid. Det är gnäll i alla nivåer. Vissa av föräldrarna verkar tro att dagispersonalen inte har egna liv eller att de bor nere i källaren på dagiset och är där dygnet runt för att serva dem.
Citera
2026-05-12, 14:20
Medlem
Ja för en bilolycka råder man ju mycket över

Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Ge de dryga böter så lär de sig att komma i tid
Citera
2026-05-12, 14:20
Medlem
precis, därför ska de inte vara pride-idioter, föräldrarna

Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Skaffar man barn ska man naturligtvis uppfostra dessa till att fungera i samhället.

Finns väl inget kontroversiellt i det?

Mina föräldrar verkade dock tro att skolan skulle lära oss barn allt och skolan att föräldrarna skulle lära oss barn det de inte lärde ut. De stora förlorarna var oss barn såklart.
Citera
2026-05-12, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Jag var där, det var sannolikt inte du. Men ja i övrigt stämmer det du säger i stort. På förskolan idag är de flesta barn, förutom de vars föräldrar inte arbetar av någon anledning. Förskolan är en mycket bra plats för ett barn idag trots myten att barn mår bättre hemma med mamma.

Tråkigt att du inte mådde bra när du var med din mamma!
Det innebär dock inte att det är en generell sanning.

Det "gamla" sättet är väl beprövat; ca 2 miljoner år.
Det "nya" sättet kom med Palme. Det behöver inte vara rätt för det. Nytt är inte alltid bättre.
Citera
2026-05-12, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Inte bara det. Jag råkar veta från min väninna barnbibliotekarien, att biblioteken har gjort ordning färdiga boxar med böcker på olika teman som barnen ska hjärntvättas i. Dagisfröknarna kommer dit och lånar dem. Det kan vara t.ex. "det är ingen skillnad på pojkar och flickor" eller "familjer kan se olika ut". Och då är det alltså inte bara speciella genusförskolor som hämtar dessa boxar, utan även vanliga kommunala. Föräldrarna vet inte ens om det...

Hur mycket känner du själv att sagorna du fick höra som treåring präglar personen du blivit som vuxen? Förskolan är väl mest en förvaring där barnen får lära sig grundläggande färdigheter som ingår i att vara en människa? Jag skulle nog också bytt förskola om jag upplevde att barnen for illa. Dock kanske inte enbart utifrån valet av sagor.
Citera
2026-05-12, 14:53
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Hur mycket känner du själv att sagorna du fick höra som treåring präglar personen du blivit som vuxen? Förskolan är väl mest en förvaring där barnen får lära sig grundläggande färdigheter som ingår i att vara en människa? Jag skulle nog också bytt förskola om jag upplevde att barnen for illa. Dock kanske inte enbart utifrån valet av sagor.

Det var nog de sagorna, och alla klassiska barnböcker och även vuxenklassiker som jag läste tidigt (jag läste helt flytande när jag var fyra år, jag läste romaner när jag var fem), som räddade mig ifrån att gå på allt som skolan, SVT, SR och övriga samhället försökte hjärntvätta min generation med. Mångkultur, feminism, HBTQ-trams. Jag gick aldrig på det eftersom jag var så fast grundad i den klassiska litteraturen, där pojkar var pojkar, flickor var flickor, män var hjältar eller skurkar, kvinnor var jungfrur, hustrur eller slampor, saracener var fiender och negrer var negrer. Det var en mycket god grund att stå på!

...sedan har det förstås blivit fler gråskalor för mig också med åren, jag är inte lika rabiat i vissa frågor som när jag var 20, jag har mer förståelse för hur det kan bli ibland o.s.v..
Citera
2026-05-12, 15:14
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Vem skall uppfostra barenen? Föräldrarna eller samhället?
Det kan tyckas som en onödig fråga, men den blir allt mer aktuell.

På 1970-talet, när det statsbärande partiet enligt östeuropeisk modell ville uppfostra barn till "samhällsmedborgare", så vidtog man en hel mängd åtgärder för att minska föräldrarnas (skadliga?) inverkan på barnens uppfostran. Barnen kunde ju råka få fel värderingar hemifrån!
Normen blev Dagis från blöjålder och uppåt, medan båda föräldrarna skulle ut i arbetslivet och jobba ihop till skatten!

Det gick bättre än väntat. De flesta föräldrar ser idag sina barn mindre tid än dagisfröken gör.

Men nu revolterar tydligen förskolepersonalen:
(min fetstil)
https://www.dn.se/sverige/handla-innan-hamtning-forskolesveriges-vattendelare/

Så hur är det nu? Skall föräldrarna avlasta förskolan i jobbet att uppfostra barnen?
Eller skall föräldrarna uppfostra barnen, med risk att barnen då får "fel" värderingar? Och vad tycker förskolepersonalen i så fall att dom skall göra?
Jag förstår dagisfröknar/lärarinnor/majjor.

Det är föräldrarna som uppfostrar och sträcker upp barnen.

Fröknar och majjar lär dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in