2026-05-11, 16:34
Medlem
Fast många blir ju ofrivilliga drogade? Hänt oss alla säkert någon gång. Folk lägger i droger i drinkarna hela tiden. Sen är det kanske inte så att man lägger i Kokain i drinkar men MDMA / Ecstasy är ju vanligt i drinkar väl.
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Problemet med ett hårprov (som är positivt) är ju att kopplingen till berusning vid själva bilkörningen blir svår. Det är ju fortfarande så att man kan begå brottet "narkotikainnehav" och "narkotikabruk" utan att rekvisiten för rattonykterhet ("drograttfylla") inte uppfylls.

Här tror jag att den bärande bevisningen (drograttfylla) helt bygger på sedvanlig provtagning. Sedan kan hårprovet användas som stödbevisning.

Väljer man att invända mot uppsåt när proven visar berusning får man en såpass tung förklaringsbörda ("Hur kan detta gått till?) att det blir svårt att uppfylla den. Aldrig säga aldrig, men det blir svårt att hävda detta.
Citera
2026-05-11, 16:35
Medlem
pyroclasms avatar
Helt crazy att man inte tankade ur hennes digitala utrustning och gjorde husis när man hade chansen. Vilken jävla miss. Nu lär det bli villkorligt, jag hade gärna sett henne skaka galler.
Citera
2026-05-11, 16:38
Medlem
Guldner.Spessarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Dessutom en person som är aktivt emot droger i riksdagen
och som har jobbar mot droger som polis
Känns som både dubbelmoral och korruption på högsta nivå

Har sen alla i riksdagen alltid gott omdöme ?
Man hittade droger på toaletterna i riksdagen för ett par år sen
Kanske ingen slump
Jag vill minnas att det var toaletter som allmänheten eller iallafall också andra hade tillträde till.
Men visst har du rätt i att det här fallet är nog ganska oslagbart när det gäller förtroendekris.
Citera
2026-05-11, 16:40
Medlem
pyroclasms avatar
AB:

"Anders Jakobsson:

Och hårprov i sig räcker för att väcka åtal i de delarna?

– Ja, absolut. Det finns fällande domar på hårprov, men det är tingsrätten som ska göra den bedömningen utifrån bevisningen som presenteras."

Där ser man.
Citera
2026-05-11, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Helt crazy att man inte tankade ur hennes digitala utrustning och gjorde husis när man hade chansen. Vilken jävla miss. Nu lär det bli villkorligt, jag hade gärna sett henne skaka galler.

verkligen. hon har ju varit ute och gapat om att hon blivit illa särbehandlad, men tycker snarare det verkar vara tvärtom.

en kompis blev stoppad på väg hem efter en fest när han var i 25-årsåldern. röda ögon, pissprov. testade positivt på cannabis.

han fick sitta tre timmar på stationen medan dom åkte hem till honom och vände uppochner på hans lägenhet.

han körde inte bil, jobbade på o'learys och satt varken i justitieutskottet eller som rådgivare till rikspolischefen. men det var viktigt att se att han inte hade nån liten bit hasch hemma som han inte skulle få ställas till svars för.

Katja blev släppt utan vidare granskning.
Citera
2026-05-11, 16:44
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensklord
Detta bör väl leda till att vi drogtestar alla i riksdagen?
Du blir ju fan testad för att få ett jobb i kassan på ICA.

Vi får se vilket parti som kommer föreslå detta först, min gissning, inget parti...

Självklart inte. Men detr ju samma sak hos polisen. Inte fan skulle de vilja att alla polisen blir testade mot narkotika och anabola steroider.

Det hade varit jävligt kul om de tog hårtester på alla i riksdagen och hos polisen. Men det kommer de aldrig göra. Det är så jävla integritetskrönkade när de gäller dem själva. Men att bända upp käften med våld på nån för att ta dna test är tydligen inte integritetskränkade
Citera
2026-05-11, 16:46
Medlem
https://files.catbox.moe/oc42s1.pdf

Stämningsansökan
Citera
2026-05-11, 16:49
Medlem
66610s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TOPG93
Fast många blir ju ofrivilliga drogade? Hänt oss alla säkert någon gång. Folk lägger i droger i drinkarna hela tiden. Sen är det kanske inte så att man lägger i Kokain i drinkar men MDMA / Ecstasy är ju vanligt i drinkar väl.
Fast då skulle hon ju ha blivit "ofrivilligt" drogad en längre period då... inte troligt
Citera
2026-05-11, 16:49
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
https://files.catbox.moe/oc42s1.pdf

Stämningsansökan

Kokain, MDMA och Amfetamin. Vilken jävla pundarhora hon är.
Citera
2026-05-11, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
I Sverige finns ingen färdig beredning av medlet i FASS. Däremot kan det beredas inom vården (på apotek), vid behov OCH förskrivning (recept från läkare).

Medlet använd(es) mer i Norge än i Sverige, vilket framgår av dessa två informativa länkarna:
https://relis.no/sporsmal_og_svar/?id=13-790
https://relis.no/sporsmal_og_svar/?id=13-1495

Här framgår användning och (indirekt) att medlet ersatts i svensk sjukvård efter 2015 (då utgick det ur FASS).

Så diskussionen om att KN varit i Uppsala och fått näsan pudrad där kan vi nog förpassa bortom det rimliga tvivlet.
Jo, att det skulle vara legitimt kokain som gett utslag för Katja, det hävdade väl inte ens användaren som med en dåres envishet menade att substansen både kunde användas i svensk sjukvård, samt fanns på något läkemedelsförråd i Uppsala.

Jag är ingen expert men ifall man ska röra ihop en sådan här cocktail (APL som nämns i länkarna torde väl vara det här stället https://www.apl.se/ ) så tror jag det ska finnas en slutanvändare. Dvs det måste skrivas ut ett recept först, sedan tillreds beredningen. Någon lagerhållning av APL´s produkter har jag inte hört talas om.

Sedan är det ju inte så att man som läkare kan skriva recept på vad som helst tror jag. Finns det inget godkänt läkemedel (och det finns det ju inte här) så borde det vara någon form av licensförsskrivning inblandad. En svensk läkare kan ju liksom inte bara förskriva en substans för att den existerar. Den måste ju vara OK att förskriva, antingen att det finns godkända produkter eller att det går att förskriva som licensperparat. Och detta håller AI (som givetvis inte alltid har rätt) med mig om. Så här svarar AI.

Licensförfarande: Eftersom det inte är ett godkänt standardläkemedel (inregistrerat) i Sverige, måste läkare ansöka om licens hos Läkemedelsverket för att apotek ska få sälja det. Detta sker när det inte finns godkända alternativ.

Apotek Produktion & Laboratorier (APL): APL kan tillhandahålla licensläkemedel och specialanpassade beredningar.

Så, att denna substans skulle ligga i ett förråd i Uppsala och samla damm, utesluter jag. Och att det fortfarande används inom svensk sjukvård håller jag för mindre troligt. Men, vi får väl se om användaren som med bestämdhet hävdade att det både användes och fanns i läkemedelsförråd, har att säga om saken. :-)
Citera
2026-05-11, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Vid drograttfylleri måste åklagaren bevisa inte bara att en tilltalad har brukat narkotika, utan även uppsåt=att den tilltalade varit medveten om, att denne brukat narkotika.

Finns det narkotikaspår i håret blir det svårare (omöjligt?) för en tilltalad att hävda, att denne blivit ofrivilligt drogad (uppsåt kan ju saknas om man blir ofrivilligt drogad).

Jo men Katja är väl åtalad för att ha kört drogpåverkad. Inte att hon någon gång i livet använt droger. Därför tror jag hårstråna blir irrelevanta som bevismaterial
Citera
2026-05-11, 16:52
Medlem
Hur menar du? Missförstå mig inte, hon hade en påsk kokain med sig och samma dag visade urin eller blodprov narkotika intag. Så hon kommer inte undan. Men synd om folk som faktiskt blivit drogade några gånger med att ta en fel drink som innehåller mdma / ecstasy. Inte fan då ska hårprov få dig och tappa körkortet eller bli dömd när du omedvetet blivit drogad?
Citat:
Ursprungligen postat av 66610
Fast då skulle hon ju ha blivit "ofrivilligt" drogad en längre period då... inte troligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in