2026-05-11, 20:07
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Slynhoran är helt körd, vilket såklart är helt underbart. Jag sympatiserar med SD men skiter totalt i partitillhörighet i slika fall. Har någon, i detta fall Katja Nyberg, så skall denne dömas oavsett vem denne är. Hon har alltså "fullt" med knarkrester i håret, narkotika i blodet och Kokain, samt utrustning för att inta denna, i sin ägo och kärringslynan nekar. Fy, fasiken vilket slynvåp! Hon hade gjort det bättre genom att skylla på missbruk för då är det väl svårare att bli avskedad, eller kanske inte gäller poliser, vad vet jag...?

Skall bli skönt när knarkarskökan döms - jag skall då ta en finwhiskey och skåla i högan sky!

SKÅÅÅÅLLLL!!!!
Citera
2026-05-11, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Jag gick efter stämningsansökan så det finns inte utrymme för missförstånd.
https://files.catbox.moe/oc42s1.pdf
Okej, jag ser vad det står och det förbryllar mig. Jag vet faktiskt inte varför det är rubricerat så. Aldrig sett. Mängden ska aldrig spela roll när det gäller bruk. Nästan så att man tror att det skrivits fel.
Senast redigerad av spitvenom 2026-05-11 kl. 20:12.
Citera
2026-05-11, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Kan tycka att om man sitter i justitieutskottet kan det vara lite oansvarigt att ha samröre med den organiserade brottsligheten.

Lyckligtvis kan hon plocka ut närmare 400 000:- kommande månaderna, så om hon inte köper näsgodis för allt så bör hon ju ha en liten buffert ett tag. Ovanpå dom miljoner hon redan fått ut, hon har ju fuskat med lite bidrag och sånt, samt sålt slagningar i polisregistret.
Det kallas för att kunna se saker från flera perspektiv :-)

Var finns info om detta (fetade), jag har hört det från fler. Men det är inte med i detta åtal?
Citera
2026-05-11, 20:16
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
DN skriver:
"Nyberg åtalas för rattfylleri, tre fall av narkotikabrott, två fall av ringa narkotikabrott och två fall av grov olovlig körning. Misstankarna gäller dels tillfället då hon stoppades av polis under mellandagarna, dels flera andra tillfällen under 2025."

Vad vi vet:

Rattfylleri: Hon körde bilen narkotikapåverkad

Narkotikabrott 1: Innehavet och bruket vid tillfället då hon stoppades i mellandagarna*
Narkotikabrott 2:?
Narkotikabrott 3:?

Ringa Narkotikabrott 1: Hårprov
Ringa Narkotikabrott 2: Hårprov

Grov Olaga körning 1&2: rimligtvis i samband när hon dels flyttade bilen dels körde runt den samma dag.

Vad betyder "Misstankarna gäller dels tillfället då hon stoppades av polis under mellandagarna, dels flera andra tillfällen under 2025."

Vad gjorde hon 2025 som vi inte vet?

För övrigt:

När man analyserar hårprov tar man normalt några strån och kollar om det finns narkotika i ett av dem. Finn det det klipper man sedan itu hårstråt och kan med god säkerhet säga när det brukats narkotika och vilken typ. Men man kan ju bara uttala sig om att det intagits, inte i vilken mängd med säkerhet. Därför kan ju hårprov egentligen bara bekräfta andra misstankar. Har aldrig hört om någon som blivit fälld bara på hårprov. Men jag kan ha fel, kan däremot inte se hur det skulle kunna vara annat än ringa narkotikabrott.

Upplys mig gärna.

Jag har för mig att man inte kan dömas för resultatet av en håranalys.
Däremot är det en stödbevisning för narkotikabruk under en längre period.
Bekräftande bevisning att intag av droger skett medvetet och regelbundet.
Citera
2026-05-11, 20:17
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spitvenom
Okej, jag ser vad det står och det förbryllar mig. Jag vet faktiskt inte varför det är rubricerat så. Aldrig sett. Mängden ska aldrig spela roll när det gäller bruk. Nästan så att man tror att det skrivits fel.
Ok. Då kanske det mest lutar åt att åklagaren missat att lägga till ordet ringa i två åtalspunkter.
Ser nu att du gjort tillägg och kommit fram till samma sak.
Citera
2026-05-11, 20:19
Medlem
Den reflektion jag gör är att donnan är ett symptom på en polismyndighet som blivit en stat i staten. Hur ska man annars tolka en 55-årig kvinnlig narkotikapolis som blir påkommen med tre olika illegala preparat i kroppen?

Sannolikheten för att man sätter igång med tjack, kola och E i från noll i den åldern får bedömas som låg och tyvärr verkar det som om man kan hållas med dylika fasoner tämligt ostört bakom bunkerväggarna på snuthäcken.

Ett vanligt motiv i olika deckarromaner är snutar som stoppar på folk preparat för att kunna sätta dit dem och snutar som nallar av narkotikabeslagen och det har säkert viss verklighetsbakgrund.

För det börjar bli många såna här historier. Palmemordet var en underbar uppvisning i oduglighet. Karln sköts i februari -86 och först på hösten -88 hade man folk i ledningen som begrep hur en mordutredning ska bedrivas. Med rena rama clownföreställningen med Ebbar och Hassar dessemellan.

Sen är det väl den ena fantastiska historien efter den andra med Kapten Klänning, Quickspektaklet, Kevinfallet, polisledningens knullhistorier, Götblads heroinbeslag på Gotland och nu det här.

Som medborgare känner jag mig ytterligt tveksam inför att vräka in resurser i denna institution på det skett det sista årtiondet och framförallt att dela ut befogenheter som om det vore smågodis.

Samhällsutvecklingen kanske gör det nödvändigt. Men då ska sådant som avlyssning utan brottsmisstanke, massiv kameraövervakning och egendomsbeslag utan brottsbevis vara tidsbegränsade fenomen.
Citera
2026-05-11, 20:20
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TOPG93
Fast många blir ju ofrivilliga drogade? Hänt oss alla säkert någon gång. Folk lägger i droger i drinkarna hela tiden. Sen är det kanske inte så att man lägger i Kokain i drinkar men MDMA / Ecstasy är ju vanligt i drinkar väl.

Hon hade på sig en påse med kokain och ett snortrör. Dvs hon har fått i sig kokain frivilligt.
Citera
2026-05-11, 20:21
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorbi
Kärringen verkar ha varit ett omkringkörande mobilt knarklabb.

De absolut värsta svinen av de kriminella är de kräk som är grovt kriminella men ändå skall jobba inom polisen.

Fyfan för dessa kretiner till omoraliska amöbor.

Och detta skamlösa svinet sitter sedan i riksdagen och försöker sabotera omröstningarna där, ge horan livstids förvaring utan utskrivningsmöjlighet.

Hennes omoral är på en radioaktiv nivå, släpp aldrig ut kärringen igen i samhället!

Jag får lite "Kapten-klänning-vibbar" av Katja. Å ena sidan mot brott och droger å andra sidan själv grov brottsling och knarkare.
Citera
2026-05-11, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spitvenom

Ja, det måste vara felskrivet. Finns ingen chans att det skulle hålla.
Citera
2026-05-11, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe
Den reflektion jag gör är att donnan är ett symptom på en polismyndighet som blivit en stat i staten. Hur ska man annars tolka en 55-årig kvinnlig narkotikapolis som blir påkommen med tre olika illegala preparat i kroppen?

Sannolikheten för att man sätter igång med tjack, kola och E i från noll i den åldern får bedömas som låg och tyvärr verkar det som om man kan hållas med dylika fasoner tämligt ostört bakom bunkerväggarna på snuthäcken.

Ett vanligt motiv i olika deckarromaner är snutar som stoppar på folk preparat för att kunna sätta dit dem och snutar som nallar av narkotikabeslagen och det har säkert viss verklighetsbakgrund.

För det börjar bli många såna här historier. Palmemordet var en underbar uppvisning i oduglighet. Karln sköts i februari -86 och först på hösten -88 hade man folk i ledningen som begrep hur en mordutredning ska bedrivas. Med rena rama clownföreställningen med Ebbar och Hassar dessemellan.

Sen är det väl den ena fantastiska historien efter den andra med Kapten Klänning, Quickspektaklet, Kevinfallet, polisledningens knullhistorier, Götblads heroinbeslag på Gotland och nu det här.

Som medborgare känner jag mig ytterligt tveksam inför att vräka in resurser i denna institution på det skett det sista årtiondet och framförallt att dela ut befogenheter som om det vore smågodis.

Samhällsutvecklingen kanske gör det nödvändigt. Men då ska sådant som avlyssning utan brottsmisstanke, massiv kameraövervakning och egendomsbeslag utan brottsbevis vara tidsbegränsade fenomen.

Du har rätt. Ingen kan väl tro att en 55-årig polis börjar knarka först i riksdagen. Det är väl högst sannolikt så att Katja Nyberg knarkade även när hon var aktiv polis. Det vore väl lämpligt att narkotikatesta alla poliser årligen med hårprov när sådant här framkommer.
Citera
2026-05-11, 20:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Angående spår av kokain, ecstasy och amfetamin i hårprovet så åtalas hon för ringa narkotikabrott när det gäller kokainet, men narkotikabrott när det gäller ecstasy och amfetamin. Vilken förklaring kan det finnas på att åklagaren gör skillnad där?

Det är en felskrivning som är korrigerad nu i efterhand. Bara ringa.
Citera
2026-05-11, 20:27
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino
Ha ha!! Ja jävlar! Tack för ett underhållande och insiktsfullt svar!

Du menar alltså att den 55-årige polisen från rejvkommissionen har drogvanor mer typiska för de ungdomar hon många gånger övernitiskt satt dit för att ha slickat på någon papperslapp? Vad är MDMA?
Samma som ecstacy men med ecstacy menar man vanligen MDMA med bulkningsmedel pressat till en tablett. Ecstacy har överlag fallit mer och mer ur bruk som namn sedan rejv-scenen på 90-talet. I USA var benämningen molly hyfsat samtida med ecstacy (även om jag tror att molly vanligen var MDMA i saltform avsett för sniffning).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in