Citat:
Ursprungligen postat av
pyroclasm
DN skriver:
"Nyberg åtalas för rattfylleri, tre fall av narkotikabrott, två fall av ringa narkotikabrott och två fall av grov olovlig körning. Misstankarna gäller dels tillfället då hon stoppades av polis under mellandagarna, dels flera andra tillfällen under 2025."
Vad vi vet:
Rattfylleri: Hon körde bilen narkotikapåverkad
Narkotikabrott 1: Innehavet och bruket vid tillfället då hon stoppades i mellandagarna*
Narkotikabrott 2:?
Narkotikabrott 3:?
Ringa Narkotikabrott 1: Hårprov
Ringa Narkotikabrott 2: Hårprov
Grov Olaga körning 1&2: rimligtvis i samband när hon dels flyttade bilen dels körde runt den samma dag.
Vad betyder "Misstankarna gäller dels tillfället då hon stoppades av polis under mellandagarna, dels flera andra tillfällen under 2025."
Vad gjorde hon 2025 som vi inte vet?
För övrigt:
När man analyserar hårprov tar man normalt några strån och kollar om det finns narkotika i ett av dem. Finn det det klipper man sedan itu hårstråt och kan med god säkerhet säga när det brukats narkotika och vilken typ. Men man kan ju bara uttala sig om att det intagits, inte i vilken mängd med säkerhet. Därför kan ju hårprov egentligen bara bekräfta andra misstankar. Har aldrig hört om någon som blivit fälld bara på hårprov. Men jag kan ha fel, kan däremot inte se hur det skulle kunna vara annat än ringa narkotikabrott.
Upplys mig gärna.
Jag har för mig att man inte kan dömas för resultatet av en håranalys.
Däremot är det en stödbevisning för narkotikabruk under en längre period.
Bekräftande bevisning att intag av droger skett medvetet och regelbundet.