2026-05-12, 21:44
Medlem
junks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Förstår fortfarande inte hur hon kunde resa till USA den 12 april (säger New York Times) för att kolla på sonens NHL-debut. Har man inte reseförbud under en pågående förundersökning? Blir man insläppt i USA när man är helt öppet misstänkt för narkotikabrott?

Skriver man inte sin egna ESTA och svarar på frågor? svarar man då nej på frågan kanske dom inte gör någon annan kontroll, hon är inte dömd ännu och USA kan väl inte göra annat än en kontroll om hon skulle vara efterlyst för något.
Citera
2026-05-12, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lloyd.Christmas
Det där är något jag reagerade på, att hon fick behålla handväskan när hon placerades i arresten. Brukar man inte bli fråntagen sånt eller att det kontrolleras åtminstone innan man hamnar i arresten? Även om, som i det här fallet, vissa utredningsåtgärder avbryts borde ju sånt kollas ändå tycker man innan man hamnar i arresten.
Det är kul att vara en känd kvinna. Man får många fördelar här i livet, tills man själv börjar tro lite för mycket på det.
Citera
2026-05-12, 21:52
Medlem
Varmlandskorvens avatar
Hon kommer bli fälld för narkotikabrott
Citera
2026-05-12, 21:54
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Ja, att sådana fall ska utredas med särskild skyndsamhet står i klartext i lagen. Det har jag förklarat och refererat till tidigare i tråden. Och flera med mig.

Tack för svaret! Svårt att hinna läsa alla inlägg i den här tråden. I synnerhet när man ska svara på några också. Bra, då vet jag hur det ligger till när nästa riksdagsledamot drattar dit.

En sak är ju säker, om hon inte begått nya brott under pågående utredning hade utredningen varit klar tidigare. Och åtalet kommit tidigare.
Citera
2026-05-12, 21:57
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Förstår fortfarande inte hur hon kunde resa till USA den 12 april (säger New York Times) för att kolla på sonens NHL-debut. Har man inte reseförbud under en pågående förundersökning?
Sådant kan man få dispens för om flyktrisken är låg.
Citat:
Blir man insläppt i USA när man är helt öppet misstänkt för narkotikabrott?
Hon kanske ljög på sitt Esta och eftersom hon är blond, kvinna och polis så ser ju thugsen i ICE-gränskontrollen upp till henne, och vinkar igenom henne utan minsta lilla verifikation.
Citera
2026-05-12, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sur-far
Har det framkommit på vems begäran som hårprovet togs?
Kan mycket väl tänka mig att SÄPO skulle vara intresserad av en sån sak för att utreda i vilken omfattning hennes drogbruk skulle kunna utgöra en säkerhetsrisk.
Det är ju knappast ett rutinprov vid dom brott hon misstänks för.
Eller kan Katja själv begärt det för att "Skulle en skyldig person kräva ett test av håret? Nä, knappast va, där ser ni - jag är oskyldig, där har ni beviset"?
Så korkad har hon ju faktiskt visat sig vara.
Sen finns det dom som verkligen lyckas blanda ihop korten så en salig samling nämndemän blir så förvirrade att dom går på den finten, men det beror nog på att dom är ännu mer kalkade.

Så, i själva verket kan det ha rört sig om en förväxling mellan en kapybara och en Sibirisk tiger?
Hisnande, och rätt otäckt att tänka sig

Ja, åklagaren har i massmedia berättat varför man i utredningen valde att ta hårprov. Det är inte Katja som begärt det. Nu har jag inte hunnit gå igenom FUP i detalj ännu, men det framgår antagligen där också. Det är bara trollen i tråden som sprider en massa skitsnack och lögner hela tiden som hittar på sånt.
Citera
2026-05-12, 22:10
Medlem
Vilken smaskig historia detta. Fröken snortare. Vad blir nästa kapitel i denna historia. Jag bettar på onlyfans karriär.
Citera
2026-05-12, 22:13
Medlem
"Jag ber dem ta bort väskan och jackan från henne och lägga dessa på bordet - som vi alltid gör. Samtidigt ser jag hur hon stoppar ned handen i väskan, gräver runt lite i den och för sedan fingrarna upp mot sin näsa och rör vid sina näsborrar."

Handlingen fick polisen att ta beslutet om att gå igenom väskan. I den hittade man en extraväska med en zippåse med 1,18 gram kokain och ett sugrör.

Bland det mest häpnadsväckande jag läst. En kvinna i hennes position, både som politiker och polis inte ens hålla tassarna borta från kokainet fast hon är på polisförhör. Makalöst. Själv får jag sparken bara jag tittar på droger, men politiker kan sitta kvar. Ska vi andra människor acceptera detta?

Är det inte så att läkare och vårdpersonal behöver inte heller göra slumpmässiga drogtester? Men en lagerarbetare på Ica får inte ens ha minimala metaboliter kvar i urinen. Något är jävligt fel och orättvist.
Citera
2026-05-12, 22:21
Medlem
Jaha-ja, nu när jag läst lite valda delar av utredningen lite mer detaljerat så framstår en bild av Katjas missbruk som inte är allt för klädsam.

Det visar sig att den mängd kokain som påvisats i Katjas hår motsvarar ett bruk av kokain löpande på veckobasis, ELLER MER. (OBS min slutsats utifrån data i rapporten)

Mängden kokain som uppmätts var över den tillgängliga skalan. Undantaget var 3-månadersperioden innan hårprovet togs (nov-jan)

Mängden bensoylekgonin som uppmätts var inte utanför skalan, men av FUPen framgår inte hur ofta intag av kokain skett baserat på detta, däremot ser man en konstant fallande mängd under de fyra 3-månadersperiod som man mätt på under det gångna året. Det visar alltså att Katja successivt minskat sitt intag av kokain.

3. Givet dessa resultat kanske man kan extrapolera lite, det skulle i så fall innebära, givet mängden bensoylekgonin i hennes hår runt början av 2025, att hon tog kokain på daglig basis då. och under december månad 1 gång i veckan ca.

Observera att ovan är mina slutsatser utifrån RMV-rapporten och info, och punkt 3 är ett rent antagande att förhållandet är linjärt, vilket inte är alls säkert att det är. Så det får tas med en nypa salt.

Rapporten säger dock uttryckligen att värdena tyder på att hennes intag nära händelsen ligger på minst 1-2 ggr/månad och att det har minskat successivt under året. Men värdet är dock det dubbla mot "snittet" för 1-2ggr/månad, alltså en indikation på 2-4ggr/månad.

Så, ja, det verkar som Katja är, eller varit, rejält drogberoende, även om hennes intag minskat successivt under året som gått.

Nu blir jag väldigt nyfiken på vad det är för öppningar som försvarsadvokaten anser sig se för friande dom. Ty, testresultaten visar tydligt på ett långvarigt vanebruk av kokain.
Senast redigerad av Veridictores 2026-05-12 kl. 22:35.
Citera
2026-05-12, 22:22
Medlem
Så jävla bra. Vad har hänt? En minister och polis kör på fyllan och krockar. På polisförhöret snortar hon kokain så de tar tester och hittar utöver kokain även amfetamin och extacy som går att härleda till flera månader bak i hornlagren på hårstrån. Hahahaha. Så perfekt! Fear and loathing Norrbotten. Varit polis och anställd via NOA. Alltså vad fan. Alla droger all the time överallt hela tiden.
Citera
2026-05-12, 22:35
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Choi.Chop
Så jävla bra. Vad har hänt? En minister och polis kör på fyllan och krockar. På polisförhöret snortar hon kokain så de tar tester och hittar utöver kokain även amfetamin och extacy som går att härleda till flera månader bak i hornlagren på hårstrån. Hahahaha. Så perfekt! Fear and loathing Norrbotten. Varit polis och anställd via NOA. Alltså vad fan. Alla droger all the time överallt hela tiden.

Rent mänskligt är det ju allmänt trist och ledsamt att se ett förfall av den här typen, oavsett vem det är.

Men det är också på sitt sätt ett starkt argument för att hålla droger så kort som möjligt och inte inbilla sig själv eller andra att det går att hantera på "lagom nivå".

Kan inte en vuxen polis och riksdagsman med (nominellt) fullt utvuxet förstånd, hålla sig ifrån eländet går det ju att inse att det här skall man inte liberalisera och acceptera.
Citera
2026-05-12, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Tack för svaret! Svårt att hinna läsa alla inlägg i den här tråden. I synnerhet när man ska svara på några också. Bra, då vet jag hur det ligger till när nästa riksdagsledamot drattar dit.

En sak är ju säker, om hon inte begått nya brott under pågående utredning hade utredningen varit klar tidigare. Och åtalet kommit tidigare.

Ja, man hinner inte läsa allt.
Men se gärna mitt inlägg jag skrev nyss om hennes kokain-vanor. Det kan vara av intresse.

Tvärtom faktiskt skulle jag påstå, den olovliga körningen har inte påverkat tiden till åtalsbeslut. Åklagaren skuller på hårprovet och att han haft semester. Inget av dem håller egentligen. Att hårprovet tog en månad (inte tre) beror säkerligen på att åklagaren inte informerat RMV om att det är ett fall som ska utredas med särskild skyndsamhet. Hade han varit kompetent nog att följa lagen och informera om det, så hade det med all säkerhet gått mycket fortare att få svar från RMV. Det är inte första gången som åklagaren "glömmer" att meddela sådana saker till olika utredande instanser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in