2020-12-13, 11:03
Moderator
MondoBizarros avatar
Hur mycket tid behöver ni ägna åt forumet för att göra ert jobb?
Allt från en halvtimme till flera timmar per dag, dock inte sammanhängande.

Är det svårt att kombinera med jobb, familj och andra krävande sysslor?
Ja, självklart. Det är ju som med allting annat som tar tid men i alla fall för mig är det värt det.

Tär det på er att ständigt behöva dela ut varningar, avstängningar och permanenta tillträdelseförbud? Blir ni så pass cyniska att ni med tiden knappt ser forumets skönhet?
Nja...jag ser det mer som att det alltid kommer finnas idioter som tvunget måste tänja gränserna...men visst, jag känner inte direkt något pirr för att jag "får" dela ut en varning utan använder det som ibland nödvändigt ont.

Hur ser det ut i "rusningstid", får ni tidvis ångest av alla notifikationer, olösta meddelanden och andra sysslor som måste genomföras? Har ni några historier att dela med er av från när det var som värst?
Det där är ju från forum till forum. Moddar man t ex Medicin, en pandemi bryter ut i världen och plötsligt alla som finns på forumet vill skriva om det så kommer det absolut påverka din vardag.

Vad är fördelarna med att vara moderator? När mår ni som bäst i uppdragsrollen?
När jag känner att det jag gör gör skillnad, att medlemmarna känner att de inte behöver vada genom skit för att kunna hitta fakta och åsikter.

Hur mycket diskuterar ni med era kollegor inför olika beslut? Exempelvis omplaceringar av trådar, varningar, borttagande av inlägg, etc, etc.
Mindre åtgärder som dessa...ibland, oftast inte men det är också från person till person. Vet jag absolut inte alls var en tråd hör hemma så frågar jag givetvis men tror jag att den passar bättre i ett annat forum så flyttar jag den dit.

Går ni igenom en provperiod för att admin, eller andra ska kunna se att ni har vad som krävs, exempelvis när det kommer till kommunikation?
Nej, egentligen inte. Vi får givetvis tid att bekanta oss men förutom det får vi börja modda när vi känner oss redo.

Vad tycker ni är det bästa och sämsta med forumet?
Sämsta är tyvärr vissa användare. De där som skriker högt om att de minsann kan reglerna bättre än vi, att de känner admin och ska få oss avsatta, de som trollar bara för att de har tråkigt och den iofs roligaste gruppen; de som innerligt hatar Flashback men inte klarar av att hålla sig härifrån. De som ska starta EGNA FORUM UTAN REGLER...men som snart kommer krypande tillbaks eftersom a) det inte bara är att starta ett forum och få folk att besöka det, särskilt inte 2020 och b) att det helt enkelt inte fungerar utan regler. Läs trådar här från innan uppryckningen och drunkna i bajs, eftersom många tyckte det var jättekul att skriva hela inlägg med bara det ordet...men tack och lov är detta precis som mc-gäng: det är bara 1% som är ett problem.
Citera
2020-12-13, 12:00
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Har nog inte så mycket med det att göra som att det är omöjligt att svara på det mesta eftersom det varierar enormt kraftigt mellan mods med olika delforum och mellan olika tidpunkter. Sen går vi inte ut med detaljer kring hur vi arbetar för att inte underlätta för systematiska regelbrytare. Men visst, om admins inte tycker denna tråden är lämplig så låses den, oavsett vad jag eller andra mods tycker.

Ibland är det hektiskt som fan, ibland är det cool-lugnt. Tiden som läggs ner kan variera från noll minuter till flera timmar vissa dagar. Beror också på vilka och hur många delforum man modererar. Det kan vara jobbigt ibland, och kul ibland. Kul när man hjälper någon som fås att greppa grejen med forumet, trist när det är stört omöjligt att få någon att förstå att vi tex faktiskt inte bryr oss om vilka åsikter någon råkar ha. Vi följer helt träigt regelverket. Det diskuteras massor i Outlaw om regler, tolkningar av reglerna, i enskilda omröstningar osv, osv. Det kan ta lika mycket tid som modereringen på forumet.

Det bästa tycker jag är att det är ett ställe där man faktiskt får tycka vad man vill. Det sämsta är att det kan missbrukas av typer med agenda, som är smarta nog att följa reglerna och lätt lurar andra i regelfällor och/eller försöker sabotera diskussionerna. En trist sak är också att det inte kan vara heltransparent med modereringen, men det hade inte funkat eftersom det hanteras känsliga uppgifter som hot och outningar. Men vi har i alla fall meta-Flashback där folk kan lyfta missnöje publikt och/eller fråga om moderering. Jag tror att Flashback har ovanligt mycket tålamod och öppenhet när det gäller moderering och motivering till den. Åtminstone har jag aldrig sett nått liknande vad gäller forum som är så diskuterande kring sin egen moderering som Flashback. Men det finns kanske som jag har missat.

Vad gäller envetna individer som klagar så är det inte så farligt tycker jag personligen. Man kan inte göra mer än att förklara ett par tre gånger, och förstår de ändå inte (eller för den delen bara inte håller med om bedömningen) så är det inte så mycket att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Allt från en halvtimme till flera timmar per dag, dock inte sammanhängande.

Ja, självklart. Det är ju som med allting annat som tar tid men i alla fall för mig är det värt det.

Tär det på er att ständigt behöva dela ut varningar, avstängningar och permanenta tillträdelseförbud? Blir ni så pass cyniska att ni med tiden knappt ser forumets skönhet?
Nja...jag ser det mer som att det alltid kommer finnas idioter som tvunget måste tänja gränserna...men visst, jag känner inte direkt något pirr för att jag "får" dela ut en varning utan använder det som ibland nödvändigt ont.

Hur ser det ut i "rusningstid", får ni tidvis ångest av alla notifikationer, olösta meddelanden och andra sysslor som måste genomföras? Har ni några historier att dela med er av från när det var som värst?
Det där är ju från forum till forum. Moddar man t ex Medicin, en pandemi bryter ut i världen och plötsligt alla som finns på forumet vill skriva om det så kommer det absolut påverka din vardag.

När jag känner att det jag gör gör skillnad, att medlemmarna känner att de inte behöver vada genom skit för att kunna hitta fakta och åsikter.

Hur mycket diskuterar ni med era kollegor inför olika beslut? Exempelvis omplaceringar av trådar, varningar, borttagande av inlägg, etc, etc.
Mindre åtgärder som dessa...ibland, oftast inte men det är också från person till person. Vet jag absolut inte alls var en tråd hör hemma så frågar jag givetvis men tror jag att den passar bättre i ett annat forum så flyttar jag den dit.

Går ni igenom en provperiod för att admin, eller andra ska kunna se att ni har vad som krävs, exempelvis när det kommer till kommunikation?
Nej, egentligen inte. Vi får givetvis tid att bekanta oss men förutom det får vi börja modda när vi känner oss redo.

Sämsta är tyvärr vissa användare. De där som skriker högt om att de minsann kan reglerna bättre än vi, att de känner admin och ska få oss avsatta, de som trollar bara för att de har tråkigt och den iofs roligaste gruppen; de som innerligt hatar Flashback men inte klarar av att hålla sig härifrån. De som ska starta EGNA FORUM UTAN REGLER...men som snart kommer krypande tillbaks eftersom a) det inte bara är att starta ett forum och få folk att besöka det, särskilt inte 2020 och b) att det helt enkelt inte fungerar utan regler. Läs trådar här från innan uppryckningen och drunkna i bajs, eftersom många tyckte det var jättekul att skriva hela inlägg med bara det ordet...men tack och lov är detta precis som mc-gäng: det är bara 1% som är ett problem.

Jag är väldigt tacksam över att ni tog er tid att svara! Ni bringade klarhet i sådant som jag funderat över och det gläder mig att ni trots allt känns positiva, trots de utmaningar som finns.

Sedan vill jag naturligtvis be om ursäkt för att jag inte frågade i tråden för sökhjälp för att dubbelkolla att det inte fanns en tråd, det ska jag ta med mig till nästa gång.

Med det sagt kommer jag att återvända hit för fler frågor om sådana dyker upp!
Citera
2020-12-13, 12:12
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trendman
Hur många rapporterade inlägg får ni per dygn?

Jag ser att det finns mycket 0.09 som inte är borttaget. Varför är det inte borttaget?

Det finns en hel del HMF på forumet (om man jämför med sista domen i frågan), varför tas inte det bort?

Det kommer in hundratals RP totalt per dygn på forumet, och hur många som en enskild moderator får varierar mycket. Vissa delforum är RP-intensiva, andra inte alls. För egen del så modererar jag 3 forum i Biologi + detta meta-forumet vi är i nu.

De tre biologiforumen genererar tillsammans en handfull RP:s om dagen förutom en specifik tråd i Klimat (Växthustråden) som emellanåt kan genererar tiotals om dagen. Det är nog ett rätt typiskt exempel på en tråd som genererar RP, då det finns två tydliga läger med olika åsikter, och då blir oftast RP-benägenheten högre.

Meta-Flashback ger medel-mycket RPs, skulle tippa på 15-30 om dagen. Det är ju ett lite speciellt delforum såtillvida att en rätt stor andel av de som besöker det och skriver inlägg är missnöjda. Då är risken större att det blir regelbrott när ilska övertrumfar självkontrollen.

Jag har tidigare modererat Politik - inrikes och Feminsm till exempel och då var det många fler RP. Skulle tippa på att t.ex Krim-forumen ligger högt förutom dessa, vad gäller antal RP om dagen.

Både 0.09 och 1.03 är krångliga regler att bedöma vilket förmodligen är orsaken till att just dessa RP ligger längre eftersom de oftast diskuteras innan det tas beslut.
Citera
2020-12-13, 12:50
Medlem
najass avatar
Kollade upp faktiska data istället för att bara skriva mina gissningar.

Här är antal RP de senaste dagarna för de 4 delforum jag modererar :

12/12 = 39
11/12 = 7
10/12 = 16
9/12 = 24
8/12 = 40
7/12 = 79
6/12 = 46

Skulle tro att vissa mods säger som i sketchen the four Yorkshiremen: "Luxury", då det finns moderatorer som har betydligt fler och intensiva delforum.
Citera
2020-12-13, 14:30
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LatentAmbivalens

Jag lägger vissa dagar flera timmar, och andra dagar bara minuter. Det beror mycket på om det hänt något särskilt som gör att aktiviteten tillfälligt ökar och om jag har viktigare saker IRL att göra.

Citat:

Nej, det tycker jag inte. Kräver något utanför Flashback min uppmärksamhet så loggar jag ut från forumet. Man är inte ensam moderator i något forum och livet utanför är trots allt det viktigaste hur kul det än är med Flashback.

Citat:

Nej det tär är inte på mig, men det kan vara lite ledsamt när man ser en, på många sätt bra användare, som inte hörsammar varningar. Det finns många som uppenbart har mycket att tillföra om de bara kunde hålla sig till rätt plats för detta.

Citat:

När något spektakulärt hänt och man får sitta och moderera en tråd i realtid.. då kan det vara svettigt. Men inte ångestfyllt. Det är trots allt bara ett forum och det ska mycket till innan det blir övermäktigt. Känner man det är på gång kan man alltid få hjälp av kollegor.

Citat:

När det, som i svaret ovan, händer något som får en tråd att explodera. Då känner man att man gör nytta när man ser till att en tråd är läsbar för den tysta majoriteten. Det är även för denna grupp Flashback är viktig, inte bara för de som postar.

Sen har jag hittat riktiga vänner bland kollegorna. Det kan låta märkligt att känna riktig vänskap med människor på nätet du aldrig träffat eller ens vet vad de heter IRL, men så är det.

Citat:

Det bästa är tillgången på information när något spännande eller stort hänt. Men även att kunna få skriva av sig över saker man känns sig frustrerad över är viktigt och bra. Som en slags säkerhetsventil. Att kunna göra det utan att det behöver få konsekvenser i verkliga livet tror jag betyder mycket för många.

Det sämsta är att det finns människor där ute som motarbetar forumet och vill förstöra det. Kan vara allt från ensamma surkukar till organiserad verksamhet med politiska förtecken.

Samtidigt är det en indikator på att forumet står för något viktigt. Hade Flashback varit betydelselöst så skulle människor inte lagt tid på att försöka förstöra det.
Citera
2020-12-13, 14:40
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Tack för ännu ett svar!

Jag får hittills känslan av att ni som svarat har några liknande karaktärsdrag som gör att ni "orkar med" och tycker att det är ett stundtals roligt jobb. Självklart är det egentligen för lite material för att göra annat än att spekulera friskt, så det är det jag gör nu.

Jag menar att ni verkar stabila på sätt som undertecknad och många jag träffar inte är och det känns tryggt att forumet vakas av era typer.
Citera
2026-05-10, 08:06
Avslutad
2026

Undrar det också med tanke på att åren går och antalet moderatorer de är:
92 moderator svar vore intressant - 5 administratörer.

https://www.flashback.org/moderatorer
Senast redigerad av svenskor 2026-05-10 kl. 08:26.
Citera
2026-05-10, 16:11
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenskor
Undrar det också med tanke på att åren går och antalet moderatorer de är:
92 moderator svar vore intressant - 5 administratörer.

https://www.flashback.org/moderatorer

Jag vet inte exakt vad du undrar över, men försöker svara ändå.

Jag fick ett PM där jag tillfrågades om jag ville bli mod. Jag funderade en stund och kom framt till att jag ändå brukade rapportera en hel del inlägg och tänkte därför att jag lika gärna kunde ta hand om det själv så det blev "rätt gjort". Fast det visade sig lite knepigare än jag först trodde... Men med tiden blev det bättre.

Men jag läser och skriver på forumet precis som tidigare, med skillnad att jag nu slipper rapportera inlägg i mina favoritforum utan får ta hand om dem själv.

Jag får rätt ofta PM från användare som har frågor eller bara vill framföra något, oftast är de glada och trevliga, men ibland är de sura.

Men det är kul att hjälpa andra och jag tycker forumet fyller en viktig funktion i samhället jag gärna vill bidra till.

Det jobbiga tycker jag är att det finns användare som inte förefaller må bra psykiskt. Deras enda kontakt med omvärlden är nog ibland här. Jag önskar att jag var kunnig inom psykologi och kunde göra något, att dela ut en varning och i PM svara med att hänvisa dem till reglerna tror jag inte hjälper dem ett dugg.

Var det svar på dina frågor?
Citera
2026-05-10, 16:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Jag vet inte exakt vad du undrar över, men försöker svara ändå.
Var det svar på dina frågor?

Som trådens rubrik lyder, men tack för din story.
Får se om fler orkar ta rygg ..
Citera
2026-06-10, 23:52
Medlem
HemligaVargens avatar
Hej om man vill bli moderator undrar jag föjade.
1 får man ett ämne man basar för?
2 Hur blir man moderator?
3 Är man fler om ett eller flera ämnen att man hjälps åt
4 om man har förslag till förbättringar vart sänder man dem?
mvh
Citera
2026-06-11, 08:45
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaVargen
Hej om man vill bli moderator undrar jag föjade.
1 får man ett ämne man basar för?
2 Hur blir man moderator?
3 Är man fler om ett eller flera ämnen att man hjälps åt
4 om man har förslag till förbättringar vart sänder man dem?
mvh

1. Ett eller flera. Det ser du här: https://www.flashback.org/moderatorer

2. Från FAQ: "Q: Hur kan man bli moderator?
A: Man är helt enkelt en bra och aktiv användare. När vi ser användare som vi tycker verkar vara lämpliga som moderatorer så kontaktar vi dem. Det är ingen idé att kontakta oss och försöka bli moderator."

3. Se länken under 1.

4. Man startar en tråd här: (FB) Forumförslag
Citera
2026-06-11, 10:29
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
För att utöva makt och sadism

Nej, det har ingenting med saken att göra. Det faller på sin egen orimlighet då en sådan moderator skulle åka bort direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in