2026-04-30, 12:51
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Nu är det bara rundgång och försök att driva fram upprepningar igen. Jag har redan svarat Xenonen (som brukar klaga på upprepningar): ”Du frågade om en sak och jag svarade. Jag gjorde ingen värdering av sajten och jag har aldrig använt den.”

Du har försvarat den och skrivit att du inte ser någon anledning att misstro den. Menade du att det fanns anledning att misstro den?

Citat:

När det gäller det övriga du tar upp så kan jag bara åter hänvisa till mitt tidigare inlägg för att slippa upprepa mig i sakfrågan:
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten
Ja, som vanligt. Du hänvisar till tidigare inlägg för att slippa svara på en fråga som blottar en explicit position. Av dig får vi helst vaga positioner och antydningar som du tror att du har möjlighet att backa ifrån. Här gick du dock bet, eftersom du var lite väl tydlig och explicit i dina formuleringar. Ingen går på det.
Citera
2026-04-30, 12:57
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Du har försvarat den och skrivit att du inte ser någon anledning att misstro den. Menade du att det fanns anledning att misstro den?

Ja, som vanligt. Du hänvisar till tidigare inlägg för att slippa svara på en fråga som blottar en explicit position. Av dig får vi helst vaga positioner och antydningar som du tror att du har möjlighet att backa ifrån. Här gick du dock bet, eftersom du var lite väl tydlig och explicit i dina formuleringar. Ingen går på det.
Jag menar det jag skriver. Vidare bryter upprepningar mot forumets regler och jag ber dig respektera det. Jag kan bara åter hänvisa till mitt tidigare inlägg för att slippa upprepa mig i sakfrågan:
Citera
2026-04-30, 13:06
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Jag menar det jag skriver. Vidare bryter upprepningar mot forumets regler och jag ber dig respektera det. Jag kan bara åter hänvisa till mitt tidigare inlägg för att slippa upprepa mig i sakfrågan:
Det är fortfarande inte ett svar på frågan.

"Det innebär att den ökande lufttemperaturen en konsekvens av ökande ASR och inte av CO2"

Menade du istället att det innebär att:
den ökande lufttemperaturen OCH ASR är en konsekvens av feedbacks från den uppvärming som drivs av främst av CO2?

Ja, i så fall blir det betydligt mer förenligt med Loeb et al.

Ett svar kräver ju bara två eller max tre bokstäver. Punkt kan du ha med om du vill. I så fall blir det tre eller fyra tecken. Betydligt färre än vad du producerar genom att hänvisa till gamla inlägg som inte besvarar frågan.
Citera
2026-04-30, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
" Abrupt trend change in the mass component is mostly due to terrestrial water storage and to a lesser extent to ice sheet melting. "

En snörik vinter över stora områden räcker för ett hack. Sen har vi variationer pga ändringar i havscirkulation modell El Nino som gör att haven vissa år tar upp mycket värme för att andra avge den till atmosfären. Perioderna då havet sjunkit har inte varit längre än ett år. Väderfluktuation du inte kan basera dina konspirationsteorier på!

Jaha, det var så varmt att glaciärerna växte, eller hur menar du?

I tio år sjönk haven. Både pga termisk kontraktion och växande is.
https://egusphere.copernicus.org/preprints/2026/egusphere-2026-846/egusphere-2026-846.pdf

Citat:
Är det några som justerat är det UAH:
https://en.wikipedia.org/wiki/UAH_satellite_temperature_dataset#Corrections_made

Att satelliternas banor drev och att man måste justera för det var uppenbart när man väl kom på det. Det gjorde både RSS och UAH, även om UAH länge hade ett teckenfel i sin justering.

"However, the STAR V4.1 produced a global-mean trend of 0.156 ± 0.052 K/decade, 0.064 K/decade (71%) higher than the STAR V5.0 trend during the same period."

Sa du något om att du ogillade justeringar? 71% ändring i trenden mellan versioner är ändå rätt mycket, men det kanske är OK när det går i "rätt" riktning?

Notera dessutom att detta är för mellersta troposfären, inte marknära. I övrigt är jag inte bekant med STAR.

De tyckte att Spencers (UAH) justeringar var så bra att de implementerade dem själva.
Citera
2026-04-30, 18:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
https://egusphere.copernicus.org/preprints/2026/egusphere-2026-846/egusphere-2026-846.pdf
Kan du säga lite konkret var du får det ifrån i detta preprint jag bara skummat? Jag hoppas du är medveten om vad "detrended" betyder annars blir det väl pinsamt för dig.
Citat:
De tyckte att Spencers (UAH) justeringar var så bra att de implementerade dem själva.
Du var tydligen inte med på den tiden det begav sig. Det var inte Spencer som kom på dem utan det var, om jag minns rätt, gruppen vid RSS, och Spencer tog motvilligt till sig dem samtidigt som han på sin blogg vrålade om hur någon vågade ha åsikter om "hans" satellitdata.
Citera
2026-04-30, 21:13
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jag tror att du har misstolkat artikeln. Figur 4 visar en stadig ökning av havsnivån. Vidare, de In-Situ-mätningar som NASA presenterar bekräftar att energiupptaget i haven ökar, vilket stämmer överens med den accelererande havsnivåhöjningen.
Citera
2026-04-30, 21:40
Medlem
Citat:
Jag tror att du har misstolkat artikeln. Figur 4 visar en stadig ökning av havsnivån. Vidare, de In-Situ-mätningar som NASA presenterar bekräftar att energiupptaget i haven ökar, vilket stämmer överens med den accelererande havsnivåhöjningen.

Citat:
Kan du säga lite konkret var du får det ifrån i detta preprint jag bara skummat? Jag hoppas du är medveten om vad "detrended" betyder annars blir det väl pinsamt för dig.

Du var tydligen inte med på den tiden det begav sig. Det var inte Spencer som kom på dem utan det var, om jag minns rätt, gruppen vid RSS, och Spencer tog motvilligt till sig dem samtidigt som han på sin blogg vrålade om hur någon vågade ha åsikter om "hans" satellitdata.

Ja, hade misstolkat figur 5. Hastigheten minskade under 10 år. Men nivån sjönk inte lika länge.

Det var hur som helst bara ett sidospår.
Citera
2026-04-30, 21:42
Medlem
Citat:
Enligt NASA:s Norman Loeb så går över 90 % av energin från den absorberade solstrålningen ASR ner i haven. Under 2000-talet räcker energin från ökad ASR mer än väl för att täcka den ökade lufttemperaturen. Det innebär att den ökande lufttemperaturen en konsekvens av ökande ASR och inte av CO2. Och energimängderna som går ner i haven överstiger vida vad IPCC räknat med.

Du har skrivit liknande i typ 100 inlägg. Det är så många inlägg att jag inte längre läser dem. Vad du vill komma fram till med alla inlägg har jag dock inte förstått.
Citera
2026-04-30, 21:57
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Du har skrivit liknande i typ 100 inlägg. Det är så många inlägg att jag inte längre läser dem. Vad du vill komma fram till med alla inlägg har jag dock inte förstått.
Löjlig överdrift. Det är det största som hänt inom klimatforskningen i modern tid så det är värt att känna till. Är du inte mer intresserad än så kan jag bara beklaga.
Citera
2026-05-01, 08:24
Medlem
Citat:
Löjlig överdrift. Det är det största som hänt inom klimatforskningen i modern tid så det är värt att känna till. Är du inte mer intresserad än så kan jag bara beklaga.

Mätningar har pågått rätt länge. Har det hänt något speciellt på senaste tiden?

Skrev några inlägg om CERES häromåret:

Av det jag uppfattat är det fortfarande samma läge. Ena sidan menar att det är feedbacks + mindre luftföroreningar. Andra sidan menar att det pekar på låg klimatkänslighet.
Citera
2026-05-01, 10:05
Medlem
Citat:

Av det jag uppfattat är det fortfarande samma läge. Ena sidan menar att det är feedbacks + mindre luftföroreningar. Andra sidan menar att det pekar på låg klimatkänslighet.
Naturen sköter sej själv allt går i cykler. Hur många bilar släppte ut avgaser på dinosauriernas tid innan det blev istid ? Slappna av och ta det lugnt ingen ide att oroa sej över saker vi inte kan påverka 😉
Citera
2026-05-01, 10:25
Medlem
Totiuss avatar
Citat:

Ja, du har uppenbarligen missat turbulensen i tråden som följde efter min påminnelse om CERES-data i ett inlägg den 15/3. Det du kallar ”typ 100 inlägg” handlar alltså om ett inlägg och sedan ”typ 100” svar på påhopp av olika slag. I ett försök att få en någorlunda vetenskapligt inriktad diskussion startade jag CERES-tråden.

Problemet är givetvis det politiskt betingade fokuset på ”feedbacks” som handlar mer om dogmatism än vetenskap. Det är den bilden som ges av media och som betraktas som ”sanning” av många – därav de starka reaktionerna i tråden.

Hursomhelst, det som är intressant nu är Hansen et al. vs Loeb et al. där energibokföringen av aerosoler är skillnaden mellan en klimatkänslighet på 4,8 K eller högre (Hansen et al.) eller en skenande (och därmed historiskt sett orimlig) klimatkänslighet enligt det som implicit ges av mätdata. Se vidare mitt följande inlägg:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in