2026-05-01, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Ja, du har uppenbarligen missat turbulensen i tråden som följde efter min påminnelse om CERES-data i ett inlägg den 15/3. Det du kallar ”typ 100 inlägg” handlar alltså om ett inlägg och sedan ”typ 100” svar på påhopp av olika slag. I ett försök att få en någorlunda vetenskapligt inriktad diskussion startade jag CERES-tråden.

Problemet är givetvis det politiskt betingade fokuset på ”feedbacks” som handlar mer om dogmatism än vetenskap. Det är den bilden som ges av media och som betraktas som ”sanning” av många – därav de starka reaktionerna i tråden.

Hursomhelst, det som är intressant nu är Hansen et al. vs Loeb et al. där energibokföringen av aerosoler är skillnaden mellan en klimatkänslighet på 4,8 K eller högre (Hansen et al.) eller en skenande (och därmed historiskt sett orimlig) klimatkänslighet enligt det som implicit ges av mätdata. Se vidare mitt följande inlägg:
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Turbulensen i tråden har jag inte missat.

Min fråga gällde om det skett något framsteg inom vetenskapen som förklarar varför ASR ökar?

Att hänvisa till Hansens uträkning av hög klimatkänslighet anser jag inte leder någon vart i den frågan.

Sol-moln-kopplingen via kosmisk strålning stämmer bara delvis. Den stämmer hyffsat i svängningarna, men inte trendmässigt eftersom att kosmiska strålningen i medel varit högre än decennierna innan, vilket borde ge minskad ASR. En tredje faktor behövs.

ASR har ökat tydligt i områden som värms när AMO stiger. AMO bör vara när sin topp just nu. Så det skulle kunna vara AMO som är den tredje faktorn som gjort att ASR ökat trots att andra faktorer som solaktivitet och kosmisk strålning ökat. Om du skulle hitta någon artikel om det hade det varit intressant. Jag såg att du länkat till en artikel som tog med PDO i resonemanget. När jag läste den undrade jag varför de i så fall inte även tog med AMO, då de båda svängningarna troligen är resultatet av samma fenomen. AMO verkar ha mycket tydligare korrelation med globala temperaturen, så bör vara den första av de två man studerar i de här sammanhangen.
Citera
2026-05-01, 12:16
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Min fråga gällde om det skett något framsteg inom vetenskapen som förklarar varför ASR ökar?
De senaste artiklarna jag hittat är med i min sammanställning som jag hänvisat till tidigare:
(FB) CERES-data (2000–2025): Den observerade energibudgeten utmanar rådande klimatmodeller
Citera
2026-05-01, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
De senaste artiklarna jag hittat är med i min sammanställning som jag hänvisat till tidigare:
(FB) CERES-data (2000–2025): Den observerade energibudgeten utmanar rådande klimatmodeller

Flera av faktorerna du tar upp är ju stöd för en hög klimatkänslighet. Till exempel att isen minskar och reflekterar mindre sol. Du anger 0.2W/m²/årtionde. Och temperaturen ökar med 0.16K/årtionde. Vilket isf är en positiv feedback på 1.25 W/m²K. Planckfeedback är -3.25 W/m²K. Vi landar då på 2 W/m²K. Så redan där är vi nära 2K för dubblad CO2. Lägg till några fler positiva feedbacks så är du uppe i IPCC eller Hansens siffror
Senast redigerad av suppose 2026-05-01 kl. 13:01.
Citera
2026-05-01, 12:42
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Flera av faktorerna du tar upp är ju stöd för en hög klimatkänslighet. Till exempel att isen minskar och reflekterar mer sol. Du anger 0.2W/m²/årtionde. Och temperaturen ökar med 0.16K/årtionde. Vilket isf är en positiv feedback på 1.25 W/m²K. Planckfeedback är -3.25 W/m²K. Vi landar då på 2 W/m²K. Så redan där är vi nära 2K för dubblad CO2. Lägg till några fler positiva feedbacks så är du uppe i IPCC eller Hansens siffror
Det är ju exakt vad jag skriver på andra ställen. Nu har jag varken tid eller lust att ytterligare bemöta sådant som jag har skrivit i klartext i tidigare inlägg. Om du har något nytt att tillföra till diskussionen är du välkommen.
Citera
2026-05-06, 07:49
Medlem
Nixters avatar
Det finns mer havsis runt Antarktis idag än det fanns på detta för 45 år sedan.

1981
https://noaadata.apps.nsidc.org/NOAA/G02135/south/daily/images/1981/05_May/S_19810503_extn_v4.0.png

2026
https://noaadata.apps.nsidc.org/NOAA/G02135/south/daily/images/2026/05_May/S_20260504_extn_v4.0.png
Citera
2026-05-06, 18:06
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Det finns mer havsis runt Antarktis idag än det fanns på detta för 45 år sedan.

1981
https://noaadata.apps.nsidc.org/NOAA/G02135/south/daily/images/1981/05_May/S_19810503_extn_v4.0.png

2026
https://noaadata.apps.nsidc.org/NOAA/G02135/south/daily/images/2026/05_May/S_20260504_extn_v4.0.png

Det stämmer inte riktigt, kanske om man cherrypickar nån månad?

https://www.climate.gov/news-features/understanding-climate/understanding-climate-antarctic-sea-ice-extent

Men det är intressant varför isen inte minskar speciellt i Antarktik.
Forskningen tror att det är kallt ytvatten som ligger som ett lock på varmare vatten på djupet och det är lite av en tickande bomb som snart får övertaget.
Citera
2026-05-06, 18:52
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Det stämmer inte riktigt, kanske om man cherrypickar nån månad?

https://www.climate.gov/news-features/understanding-climate/understanding-climate-antarctic-sea-ice-extent

Men det är intressant varför isen inte minskar speciellt i Antarktik.
Forskningen tror att det är kallt ytvatten som ligger som ett lock på varmare vatten på djupet och det är lite av en tickande bomb som snart får övertaget.

Menar du alltså att när isen minskar så är det ett säkert tecken på en trend, men när den ökar så är det plötsligt cherry-picking?

Det är rimligare att se helheten. Isarna runt Antarktis varierar naturligt över tid – ibland växer de, ibland minskar de.

Jag gav dig en jämförelse över 45-år bakåt från exakt just idag. Isarna kring Antarktis har då vuxit, alldeles oavsett kan vi ju konstatera att det som skett däremellan lite upp, litet ned varit ganska oväsentligt, inte sant ?
Citera
2026-05-06, 18:57
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Menar du alltså att när isen minskar så är det ett säkert tecken på en trend, men när den ökar så är det plötsligt cherry-picking?

Det är rimligare att se helheten. Isarna runt Antarktis varierar naturligt över tid – ibland växer de, ibland minskar de.

Jag gav dig en jämförelse över 45-år bakåt från exakt just idag. Isarna kring Antarktis har då vuxit, alldeles oavsett kan vi ju konstatera att det som skett däremellan lite upp, litet ned varit ganska oväsentligt, inte sant ?
Jag tror inte att du är kapabel till , eller vill diskutera ämnet och din enda infallsvinkel är att försöka förneka det faktum att vi människor driver på växthuseffekten.
Citera
2026-05-06, 22:07
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Jag tror inte att du är kapabel till , eller vill diskutera ämnet och din enda infallsvinkel är att försöka förneka det faktum att vi människor driver på växthuseffekten.

Att människan i någon utsträckning bidrar till CO₂-nivå är sannolikt. De som har räknat på detta menar att den antropogena andelen kan ligga på upp till cirka 3–4 % av de totala flödena i kolcykeln.

Vad är det som anses problematiskt med en CO₂-nivå runt 400 ppm, enligt dig? Ge gärna ett konkret exempel.

Att C02 gör att jorden blir grönare, skördar större, växtligheten kraftigare är ju redan fakta. Freeman Dyson påpekade detta för många år sedan och att C02 nivån inte var något problem för mänskligheten tvärtom, människans påverkan var enligt Freeman Dyson väsentligt mindre än vad alarmister, globalister och betalda FN administratörer gjort gällande.

Is C02 making the World greener ?
https://youtu.be/BQHhDxRuTkI
Citera
2026-05-07, 16:23
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Att människan i någon utsträckning bidrar till CO₂-nivå är sannolikt. De som har räknat på detta menar att den antropogena andelen kan ligga på upp till cirka 3–4 % av de totala flödena i kolcykeln.

Vad är det som anses problematiskt med en CO₂-nivå runt 400 ppm, enligt dig? Ge gärna ett konkret exempel.

Att C02 gör att jorden blir grönare, skördar större, växtligheten kraftigare är ju redan fakta. Freeman Dyson påpekade detta för många år sedan och att C02 nivån inte var något problem för mänskligheten tvärtom, människans påverkan var enligt Freeman Dyson väsentligt mindre än vad alarmister, globalister och betalda FN administratörer gjort gällande.

Ja, totalt sett blir nog jorden grönare,
varmare luft kan hålla mer vatten.
Men det innebär i praktiken mer nederbörd där det redan regnar idag , mindre där det knapp faller nån nederbörd.

Människors aktivitet är det som driver uppvärmningen,
att co2 redan finns i systemet skulle vara ett argument för vad??
Citera
2026-05-07, 18:10
Avstängd
Citat:
Ja, totalt sett blir nog jorden grönare,
varmare luft kan hålla mer vatten.
Högre temperatur ger även mer avdunstning och växter kräver betydligt mer vatten vid högre temperatur för att kyla bladen.
Citera
2026-05-07, 23:35
Medlem
goseigens avatar
Citat:

Du är en råidiot.

Vi har bidragit med 50%, från 280 till 420 och mer.

Självklart var det inga problem för mänskligheten när nivåerna var mycket lägre.

Och co2 i sig är inte en tillräcklig faktor. Det finns många andra begränsningar.

Det här har förklarats gång på gång på gång, men du bara vägrar att ta in något.

Varför - det är väl inte ren ondska - för jag förmodar att du inte vill orsaka så stora problem och lidande som möjligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in