2026-05-06, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
hon vet knappt vad slang är vill jag lova
Jo hon får slang av cykelgubben
Citera
2026-05-06, 13:55
Medlem
Nja vi är väl hyfsat enade så sett.
jag hade aldrig orkat med en feminist-influerad kvinna, de är ju gift

Citat:
Ursprungligen postat av Doggypants
Tja,
Jag förstår dig, jag hade också sett det som ett svek om min fru handlade på det viset.

Jag vet så klart inte hur ni båda ser på ert förhållande. Men det låter som du ser ert förhållande som ett traditionellt äktenskap, medans hon inte ser samma traditionella roller. Ni är ju fortfarande bara sambos… Ni har inte anförtrott er till varandra till fullo ännu.
Ett modernt samboskap lämnar dörren öppen för att eventuellt leva självständigt/ med någon annan.
Att gifta sig innebär (traditionellt sett) att stänga den dörren, och där med ge sig hän och förlita sig fullständigt på varandra.
Förstår du hur jag tänker?
Hon är inte old-school som du, hon har påverkats negativt av den moderna feministpropagandan som demoniserat mans-rollen och velat göra kvinnor självständiga.

Det är säkert nyttigt i vissa situationer. Men inte om man har en man med starka, mogna, manliga värderingar. Och jag pratar inte Andrew Tate värderingar. Utan de traditionella värderingarna (bildäck osv), som jag tror du har.
Vad tror du?
Citera
2026-05-06, 14:01
Medlem
Citat:
Tja,
Jag förstår dig, jag hade också sett det som ett svek om min fru handlade på det viset.

Jag vet så klart inte hur ni båda ser på ert förhållande. Men det låter som du ser ert förhållande som ett traditionellt äktenskap, medans hon inte ser samma traditionella roller. Ni är ju fortfarande bara sambos… Ni har inte anförtrott er till varandra till fullo ännu.
Ett modernt samboskap lämnar dörren öppen för att eventuellt leva självständigt/ med någon annan.
Att gifta sig innebär (traditionellt sett) att stänga den dörren, och där med ge sig hän och förlita sig fullständigt på varandra.
Förstår du hur jag tänker?
Hon är inte old-school som du, hon har påverkats negativt av den moderna feministpropagandan som demoniserat mans-rollen och velat göra kvinnor självständiga.

Det är säkert nyttigt i vissa situationer. Men inte om man har en man med starka, mogna, manliga värderingar. Och jag pratar inte Andrew Tate värderingar. Utan de traditionella värderingarna (bildäck osv), som jag tror du har.
Vad tror du?
Det är ju en ganska central del i ett traditionellt äktenskap, att kvinnan kan känna sig trygg med sin händige man. Vilket får henne att respektera honom.
Att ge denna trygghet till kvinnan och få tillbaka respekten av henne boostar verkligen en man.
Detta är sedan gammalt, du kan läsa mer i Efesierbrevet 5:25-33.

Tänk hur din sambo reagerat om du (utan bad intentions) svarat på en kvinnas önskan om hjälp av en händig man i samma Facebook grupp. Då hade du blivit den kvinnans trygghet, och du blivit upplyft av hennes glädje och tacksamhet över din hjälp. Hon hade förmodligen fortsatt kontakta dig för hjälp. Även om detta inte leder till en kärleksrelation mellan er, så hade din sambo känt sig sviken av dig. 100%.

Jag ser det som samma sak.
Citera
2026-05-06, 14:03
Medlem
Citat:
Nja vi är väl hyfsat enade så sett.
jag hade aldrig orkat med en feminist-influerad kvinna, de är ju gift
Det är ju en ganska central del i ett traditionellt äktenskap, att kvinnan kan känna sig trygg med sin händige man. Vilket får henne att respektera honom.
Att ge denna trygghet till kvinnan och få tillbaka respekten av henne boostar verkligen en man.

Tänk hur din sambo reagerat om du (utan bad intentions) svarat på en kvinnas önskan om hjälp av en händig man i samma Facebook grupp. Då hade du blivit den kvinnans trygghet, och du blivit upplyft av hennes glädje och tacksamhet över din hjälp. Hon hade förmodligen fortsatt kontakta dig för hjälp. Även om detta inte leder till en kärleksrelation mellan er, så hade din sambo känt sig sviken av dig. 100%.

Citera
2026-05-06, 14:12
Moderator
pbos avatar
Relationer och samlevnad --> Papperskorgen
/Moderator
Citera
2026-05-06, 15:34
Moderator
pbos avatar
Det där blev fel. Nu lägger jag den rätt.

Papperskorgen --> Relationsakuten
/Moderator
Citera
2026-05-06, 15:49
Medlem
jag drog faktiskt ett sånt exempel med henne och hon tyckte inte det var konstigt att jag går till nån annan

otroligt

det är skillnad på män å kvinnor
eller ljuger hon för att det är bekvämt här

Citat:

Citera
2026-05-06, 16:03
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Sök för dina problem. Du verkar jävligt instabil som person. En man kan leja ut sina problem till någon annan utan problem. Bor i hus och har råd att anlita folk vid behov.
Ja, ts verlar vara en förvirrad och osäker pojk. Hans manlighet är skörare än äggskal. Och han är cuckad av sin fru.
Citera
2026-05-06, 16:23
Medlem
Citat:
jag drog faktiskt ett sånt exempel med henne och hon tyckte inte det var konstigt att jag går till nån annan

otroligt

det är skillnad på män å kvinnor
eller ljuger hon för att det är bekvämt här

Yes, där har du det. Hon är trots allt lite påverkad av feminist-propagandan. Man kan inte jämföra detta med att du skulle få hjälp av en granne med något din sambo brukar göra, för könsrollerna är då ombytta.
Det är inte hennes uppgift att lösa dina problem från början. Men det är din uppgift att lösa problemen som hon inte klarar.
Och en kvinna MÅSTE förstå det, annars faller hon i ”strong independent woman-träsket” istället för att ta vara på den man hon lever med.

Det är just detta samspel och tillit till egenskaperna hos sin partner som är grunden till ett starkt äktenskap.

En man tar på sig det tunga ansvaret genom att leda, skydda och offra sig för sin familj, en hustru ska vara en klippa för sin man att luta sig mot, ge ett varmt och tryggt hem. Hustruns respekt är det som ger mannen kraft.
Det blir som att de är skapade för varandra.

Redan vid skapelsen fastställer Gud kvinnans roll:

”Herren Gud sade: "Det är inte bra för mannen att vara ensam. Jag skall göra en medhjälpare åt honom, en som är hans like."”
‭‭Första Moseboken‬ ‭2‬:‭18‬
Citera
2026-05-06, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Klassikern är:
"Den här funkar inte längre!"
"Inga problem, då gör man bara såh-"
"Nej! Rör den inte, jag ringer pappa"

I början blev jag också ganska arg men det är nog bara så kvinnor är.
Tror att det är på det viset också. Somliga vill inte lära sig hur man löser problemet, de vill bara att nån annan fixar det åt dem. Från motsatt håll så tröttnar den som hjälper till på att alltid behöva fixa samma problem om och och om igen och försöker då (fullt förståeligt) slippa undan genom att förklara hur man löser problemet.
Citera
2026-05-06, 16:46
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
jag drog ett exempel att jag hypotetiskt hade ett par arbetsbyxor som hon då var å varannan helg fick se till (hon kan sy). hon höll dem vid liv å jag använde dem minst mån-fre. en dag blir det en reva i dem, å då skriver jag i lokala fb-gruppen att jag behöver hjälp att lappa ett hål, utan att hon ens sett på det.

detta exempel förstod hon inte alls kunde vara förolämpande, och sa det inte alls spelade nån roll om gick tre hus bort till en kvinna å fick dem sydda.

nåt är ju helt annorlunda mellan oss

även om man bortser från oss två i exemplet kommer ju den jag använder mig av till slut kanske undra hur fan det kunde behövas när min sambo kan sy

Det låter faktiskt lite besynnerligt men vet inte vad jag ska dra för slutsats av det faktiskt. Har liknande saker uppstått tidigare mellan er?
Citera
2026-05-06, 17:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Ja, ts verlar vara en förvirrad och osäker pojk. Hans manlighet är skörare än äggskal. Och han är cuckad av sin fru.
Säkert grannen som är pappa till barnen. Riktig osäker pojk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in