2026-05-06, 12:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Sambon har en el-cykel till jobbet som jag tagit på mig att ta hand om åt henne för att jag är tekniskt lagd, hon är inte.
Då vi bara har carport och hennes parkering på jobbet är under bar himmel behöver den tas väl om hand; var helg om vintern, nu kanske varannan helg.

Häromdagen fick hon punka på den och innan jag ens hunnit kolla på det har hon skrivit efter hjälp på områdets fb-grupp och har en snubbe vi inte mött som bor tre hus bort planerad att hjälpa oss. Han jobbar tydligen med cyklar.

Jag vet dock inte hur jag ska reagera för det är en enkel punktering som nästan vem som helst kan fixa (jag definitivt) och jag upplever det som rentav förolämpande att hon inte vänder sig till mig. Jag är old school och tycker en man ska kunna fixa vissa saker i ett hem även om jag inte skulle ge mig på tätskikt på wc eller dra om el å vvs etc. Och kan man inte så är det nästan mer manligt att försöka först ändå, imo.

Hon förstår inte problemet alls.

Vad tycker ni?
Är genuint nyfiken.
Påhopp möts med påhopp.
Dags du börjar klä dig i klänning nu. Du är inte man längre.

Ärligt varför blir du upprörd, har du så dåligt självförtroende att du blir knäckt över detta. Tycker synd om din fru.
Citera
2026-05-06, 12:47
Medlem
punkan blev igår em, jag har inte en lagningssats hemma som är ny nog.
cykeln är dyr och jag vill inte riskera laga med dåligt "plåster"
aktuella butiker stänger för tidigt för att handla efter läggning så idag efter jobbet köper jag lagningssats och lagar efter läggning

hur var det relevant?

Citat:
Ursprungligen postat av Light-Blue
Varför har du inte fixat det än?
Citera
2026-05-06, 12:47
Medlem
Lite så

Citat:
Ursprungligen postat av rostochlok
Fortfarande har du väl bättre saker att göra? Men du borde be din sambo att betala för sig. Att flörta sig till gratisjobb är bara taskigt.
Citera
2026-05-06, 12:48
Bannlyst
Citat:
punkan blev igår em, jag har inte en lagningssats hemma som är ny nog.
cykeln är dyr och jag vill inte riskera laga med dåligt "plåster"
aktuella butiker stänger för tidigt för att handla efter läggning så idag efter jobbet köper jag lagningssats och lagar efter läggning

hur var det relevant?
Där har vi det. Hon vill ha en ny slang, inte lagningssats.
Citera
2026-05-06, 12:49
Medlem
jag har tillagt sen att kvarstående problem är att hon fortsätter processen fast att jag sagt det är förolämpande, och skyller på att hon inte förstår varför, för att jag inte förklarat bra nog ännu

du får gärna ha förhållande där förolämpningar hänger på förklaringsförmågan i stunden, men jag är inget fan av det

en man tar inte skit heller även om han ska tåla mycket ändå

om du är ett får så ska du sluta prata om vad en man är

Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Dags du börjar klä dig i klänning nu. Du är inte man längre.

Ärligt varför blir du upprörd, har du så dåligt självförtroende att du blir knäckt över detta. Tycker synd om din fru.
Citera
2026-05-06, 12:50
Medlem
hon vet knappt vad slang är vill jag lova

Citat:
Där har vi det. Hon vill ha en ny slang, inte lagningssats.
Citera
2026-05-06, 12:52
Medlem
Citat:
Lite så

Så släppt det där nu att du måste fixa allt i ditt hem, det är helt okej att leja bort arbete om man har råd, tvärtom är det mycket positivt att göra det. Men säg till din fru att sluta blåsa grannarna. Att man betalar för sig om man råd.
Citera
2026-05-06, 12:53
Medlem
Rätt grejer kanske

Citat:
Så släppt det där nu att du måste fixa allt i ditt hem, det är helt okej att leja bort arbete om man har råd, tvärtom är det mycket positivt att göra det. Men säg till din fru att sluta blåsa grannarna. Att man betalar för sig om man råd.
Citera
2026-05-06, 12:56
Medlem
Citat:
Rätt grejer kanske

Nej så mycket som möjligt, är du en stark man med resurser så låter du andra sköta så mycket som möjligt åt dig så att du kan fokusera på ditt arbete och att koppla av efter det. Det är ingen som kommer tacka dig på ålderns höst för att du klippte din egen gräsmatta.
Citera
2026-05-06, 12:57
Bannlyst
Citat:
hon vet knappt vad slang är vill jag lova
Ok Plåt-Niklas, ta och fixa cykeln ikväll. Inte ”sedan”
Citera
2026-05-06, 12:58
Medlem
mjo, fast med småbarn har man alltid ansträngd ekonomi, vi hyr boende, och mycket man gör vill man visa barnen och inte ha nån lönnfet 35-åring stå å tittas på. då kan pappa förevisa istället, ungarna älskar det.

Citat:
Nej så mycket som möjligt, är du en stark man med resurser så låter du andra sköta så mycket som möjligt åt dig så att du kan fokusera på ditt arbete och att koppla av efter det. Det är ingen som kommer tacka dig på ålderns höst för att du klippte din egen gräsmatta.
Senast redigerad av gniknus2 2026-05-06 kl. 13:01.
Citera
2026-05-06, 12:59
Medlem
ja det är planen?

Citat:
Ok Plåt-Niklas, ta och fixa cykeln ikväll. Inte ”sedan”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto