Citat:
Ursprungligen postat av
gniknus2
Sambon har en el-cykel till jobbet som jag tagit på mig att ta hand om åt henne för att jag är tekniskt lagd, hon är inte.
Då vi bara har carport och hennes parkering på jobbet är under bar himmel behöver den tas väl om hand; var helg om vintern, nu kanske varannan helg.
Häromdagen fick hon punka på den och innan jag ens hunnit kolla på det har hon skrivit efter hjälp på områdets fb-grupp och har en snubbe vi inte mött som bor tre hus bort planerad att hjälpa oss. Han jobbar tydligen med cyklar.
Jag vet dock inte hur jag ska reagera för det är en enkel punktering som nästan vem som helst kan fixa (jag definitivt) och jag upplever det som rentav förolämpande att hon inte vänder sig till mig. Jag är old school och tycker en man ska kunna fixa vissa saker i ett hem även om jag inte skulle ge mig på tätskikt på wc eller dra om el å vvs etc. Och kan man inte så är det nästan mer manligt att försöka först ändå, imo.
Hon förstår inte problemet alls.
Vad tycker ni?
Är genuint nyfiken.
Påhopp möts med påhopp.
Tja,
Jag förstår dig, jag hade också sett det som ett svek om min fru handlade på det viset.
Jag vet så klart inte hur ni båda ser på ert förhållande. Men det låter som du ser ert förhållande som ett traditionellt äktenskap, medans hon inte ser samma traditionella roller. Ni är ju fortfarande bara sambos… Ni har inte anförtrott er till varandra till fullo ännu.
Ett modernt samboskap lämnar dörren öppen för att eventuellt leva självständigt/ med någon annan.
Att gifta sig innebär (traditionellt sett) att stänga den dörren, och där med ge sig hän och förlita sig fullständigt på varandra.
Förstår du hur jag tänker?
Hon är inte old-school som du, hon har påverkats negativt av den moderna feministpropagandan som demoniserat mans-rollen och velat göra kvinnor självständiga.
Det är säkert nyttigt i vissa situationer. Men inte om man har en man med starka, mogna, manliga värderingar. Och jag pratar inte Andrew Tate värderingar. Utan de traditionella värderingarna (bildäck osv), som jag tror du har.
Vad tror du?