2026-05-06, 13:13
Medlem
Kalaskula544s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostochlok
Men har du papp i skallen, man kan inte diskutera såna saker med en asntälld. Det är som att planera brott och ringa polisen och be om råd hur man lättast döljer det för dom.

''Det finns inga generella lagliga förbud mot att en VD diskuterar med en anställd. Som VD och högsta chef för verksamheten är det en del av arbetsuppgifterna att kommunicera med personalen.''

AI.

''Arbetsrättslig praxis: Det är viktigt att samtalen följer gällande arbetsrättsliga regler och inte bryter mot förtroenden eller lagar om kränkande särbehandling.''

Just nu får damen särbehandling då hon får vara hemma hejvilt utan konsekvenser.
Citera
2026-05-06, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
''Det finns inga generella lagliga förbud mot att en VD diskuterar med en anställd. Som VD och högsta chef för verksamheten är det en del av arbetsuppgifterna att kommunicera med personalen.''

AI.

''Arbetsrättslig praxis: Det är viktigt att samtalen följer gällande arbetsrättsliga regler och inte bryter mot förtroenden eller lagar om kränkande särbehandling.''

Just nu får damen särbehandling då hon får vara hemma hejvilt utan konsekvenser.

Nu skriver du det själv " Det är viktigt att samtalen följer gällande arbetsrättsliga regler" Då kan man som chef inte sitta och föreslå saker som kan vara grund för diskriminering. Då sätter man sig själv i skiten. Kom igen nu och erkänn att du inte har någon jävla susning om vad du pratar om?

Och nej hon får ingen särbehandling, alla som har barn får vabba.
Citera
2026-05-06, 13:19
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Så lösningen är att inte skaffa barn?
Vårat samhälle är uppbyggt med ett socialt skyddsnät, det borde knappast komma som en överraskning.
Att en förälder tar mer VAB än den andra kan ju vara helt naturligt också. Man kanske är ensamstående, den andre personen kanske har ett jobb där frånvaro är ännu svårare att hantera.

Är man så förbannat nervös för VAB går han väl börja anställa enbart personer som är 50+. Eller dra till något jävla U-land som USA och chefa
Exakt så. Är man nervös för sin firma som chef så ska man inte anställa kvinnor med små barn hemma. Det har tråden lärt oss.

"Socialt skyddsnät", ha VAB fanns inte ens under min föräldratid och det gick hur bra som helst och det föddes massor med barn då och ingen klagade. Så jag är säker på att vi hade "socialt skyddsnät" även år 2005.

I övrigt ska man planera sitt liv så man INTE blir beroende av en massa bidrag, som ju kan försvinna. Det kallas för att vara självständig och du borde prova dina vingar.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-05-06 kl. 13:30.
Citera
2026-05-06, 13:31
Medlem
Kalaskula544s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostochlok
Nu skriver du det själv " Det är viktigt att samtalen följer gällande arbetsrättsliga regler" Då kan man som chef inte sitta och föreslå saker som kan vara grund för diskriminering. Då sätter man sig själv i skiten. Kom igen nu och erkänn att du inte har någon jävla susning om vad du pratar om?

Och nej hon får ingen särbehandling, alla som har barn får vabba.

Jag har väl aldrig påstått att jag är någon expert inom detta?

Eller? Citera gärna var jag har påstått detta?

Jag har dock inte sätt några kreativa förslag från din sida?

Vad ska du dra för strå till stacken? Vad är nu ditt förslag?

Jo, hon får särbehandling

Hon ska skaffa ett läkarintyg ang sitt sjuka barn.

''Regler: Man kan vabba från och med barnets första dag. Om barnet är sjukt i mer än 7 dagar behövs ett läkarintyg.''
Senast redigerad av Kalaskula544 2026-05-06 kl. 13:33.
Citera
2026-05-06, 13:59
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:

''Regler: Man kan vabba från och med barnets första dag. Om barnet är sjukt i mer än 7 dagar behövs ett läkarintyg.''

Läkarintyget gäller bara till Försäkringskassan och då såvida hon överhuvudtaget ansökt om ersättning och det går mer än 7 dagar.
Citera
2026-05-06, 14:02
Medlem
Kalaskula544s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Läkarintyget gäller bara till Försäkringskassan och då såvida hon överhuvudtaget ansökt om ersättning och det går mer än 7 dagar.

Så företaget kommer alltså att gå i konkurs för denne nyckelperson tvingas vabba hela tiden?
Citera
2026-05-06, 14:10
Medlem
Citat:

Du vi är inte på mellanstadiet nu, kan du inte diskutera som emn vuxen så kan du lämna tråden.

Citat:

Finns inga kreativa förslag. Kanske att ts öppnar plånboken och tar in lite konsulter som kan lära honom att vara VD.

Citat:

Det kanske hon har, men ts visste nog inte ens om något om läkarintyg eftersom allt med största sannolikhet är påhittat,
Citera
2026-05-06, 14:14
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Så företaget kommer alltså att gå i konkurs för denne nyckelperson tvingas vabba hela tiden?

Nej, varför skulle företaget gå i konkurs för det? Företaget faller inte för att en anställd är borta. Varför skulle hon vara så viktig i företaget att företaget skulle konka?
Citera
2026-05-06, 14:17
Medlem
Kalaskula544s avatar
Citat:
Nej, varför skulle företaget gå i konkurs för det? Företaget faller inte för att en anställd är borta. Varför skulle hon vara så viktig i företaget att företaget skulle konka?

Låter som det, hon är ju centrum för företaget.
Citera
2026-05-06, 14:22
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Låter som det, hon är ju centrum för företaget.

För att TS och hon själv har låtit det bli så. Ett företag ska aldrig göra sig beroende av någon i personalen. Hon började tydligen som assistent/receptionist. Hon är den alla pratar med och hon fick en position över hennes utbildningsnivå. Oklart vad det betyder dock... Låter inte som en nyckelperson som ska bära upp ett företag i alla fall. Och det ansvaret lägger man inte på en anställd med lägre "rang". Det kallar jag utnyttjande. Och hon själv har väl också antingen utnyttjat situationen eller så har hon svårt att sätta emot och låter sig bli utnyttjad.
Citera
2026-05-06, 14:24
Medlem
Kalaskula544s avatar
Citat:
För att TS och hon själv har låtit det bli så. Ett företag ska aldrig göra sig beroende av någon i personalen. Hon började tydligen som assistent/receptionist. Hon är den alla pratar med och hon fick en position över hennes utbildningsnivå. Oklart vad det betyder dock... Låter inte som en nyckelperson som ska bära upp ett företag i alla fall. Och det ansvaret lägger man inte på en anställd med lägre "rang". Det kallar jag utnyttjande.

Jo, TS har skitit i det blå skåpet helt enkelt.

Man tycker en VD ska kunna rycka in och ta kontroll över rodret vid dessa situationer.
Citera
2026-05-06, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Nä precis man kan inte det. Har man barn kan man vara hemma hur ofta som helst utan samtal el intyg. Å sätta chef o medarbetare i skiten.
Jag kan inte göra nåt åt det och vad är det jag inte fattar? Inga svar på det antar jag? Antar att du är en kontinuerlig vabbare?

Nä jag vabbar inte, jag är egen företagare och jobbar mer än vad jag borde göra. Har vart chef tidigare och delar din åsikt om vabb. Men man kan inte göra så mycket, be försäkringskassan utredan om det är mycket mer går inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in