2026-05-05, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten91UJ
Ja och problemet är vaddå? Du kan inte göra något åt det vad är det du inte fattar?
Vabb är vabb, så länge personen har sina papper i ordning så kan du inte göra något utan att få facket på dig! Då blir det dryga skadestånd.

Nä precis man kan inte det. Har man barn kan man vara hemma hur ofta som helst utan samtal el intyg. Å sätta chef o medarbetare i skiten.
Jag kan inte göra nåt åt det och vad är det jag inte fattar? Inga svar på det antar jag? Antar att du är en kontinuerlig vabbare?
Citera
2026-05-05, 12:40
Medlem
D är väl bara att mörda hans barn för att det är ett sjukt barn?
Inga konstigheter 🙏
Citera
2026-05-05, 12:42
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grunch
Visa att du tror på henne så har du en lojal anställd för livet.
Ja! Hon är toppen. Vi hade nyss ett bra samtal. Som kunde gått över till ett samlag. Så bra är vår personkemi! Men vi är båda proffs. Och låter bli sådant. I alla fall tills vidare.,
Citera
2026-05-05, 12:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Nu är det ju inte riktigt så det fungerar heller. Det finns inget krav på att man ska anmäla och ansöka vab från Försäkringskassan när man är hemma med sjukt barn. Ledigheten för vård av sjukt barn finns med eller utan ersättning. Således är det fullt möjligt att vara hemma med sjukt barn utan ersättning. Problemet där blir ju att man inte kan bevisa att man verkligen vabbat och det kan räknas som ogiltig frånvaro.

Arbetsgivaren kan inte rutinmässigt kräva “bevis på att barnet är sjukt”, men de kan reagera vid misstanke och initiera en kontrollkedja via Försäkringskassan..
Citera
2026-05-05, 12:49
Medlem
Nemphis avatar
Så många som inte har barn här inne, herre gud Och vi undrar varför det föds mindre barn i samhället? Skärpning!

Inte mycket att göra i ditt fall, vissa förskolor ringer direkt dom är minsta krassliga.

Knappast smart att lämna barnet på förskolan dagen efter en hemringning och hoppas på att den elaka förskolepersonalen som endast inte vill att alla andra 20 barn också ska bli sjuka, inte sitter och funderar på vad fan du är för förälder som inte kan ta hand om ett sjukt barn. Med vad allt det kan innebära med oros anmälan osv.
Citera
2026-05-05, 12:49
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Finns inget TS kan göra åt saken, detta är extremt hårt skyddat i sverige, försöker TS göra något kommer detta slå rakt tillbaka med enorm kraft, sverige har redan svårt med låga barnfödelsetal, en VD som vill gå in o begränsa kommer mest troligt bli kickad från sin tjäns. så välskyddad är vård av barn, om inte annat kommer rättsystemet döma skadestånd om TS ens syfta till att försöka reglera detta att hon inte får denna rätt, mitt råd gör absolut ingenting, det kommer så stenhårt rakt tillbaka.

Lol, man har inget skydd överhuvudtaget i Sverige som fast anställd och facket lägger sig platt, ingen möjlighet ta kränkande särbehandling till domstol och driva det privat som i andra eu-länder eller Usa där chefer kan få fängelse för mobbing och enorma skadestånd. Det går inte starta ett case i arbetsdomstolen som enskild medborgare, endast facket kan driva det vilket de sällan gör förutom om de avskedat dig utan någon grund alls typ, och lyckas du ta det till tingsrätt finns inga lagparagrafer att komma åt sviniga arbetsgivare på direkt men om man lyckas riskerar 500-1 miljon i rättegångskostnader.

De svenska arbetsgivare gör ifall man vabbar för mycket, ifrågasätter, slöar eller inte gillar en, är att de behandlar en orättvist, mobbar, isolerar och ger en skituppgifter genom arbetsledningsrätten, nollar en i lönerevisioner och ljuger, omplacerar en till någon pisstjänst sen när man tackar nej till omplacering pga förnedringen så blir man uppsagd pga arbetsbrist. Du får kanske några månader uppsägningstid som avgångsvederlag arbetsbefriat, kanske upp till 6-12 mån om du jobbat länge i offentlig sektor, men de kan sätta en på plocka gem under denna tid också så man blir sinnessjuk, sen är storvabbaren både knäckt och väck.
Senast redigerad av slemhog 2026-05-05 kl. 13:00.
Citera
2026-05-05, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Den senaste månaden har hon gjort det 5 dagar! Dessutom utspridda och i sista minuten, vilket har fått mig att behöva ta till nödlösningar kort varsel flera gånger.

Men om hon nu är vass så
Förstår det stör rytmen men är hon riktigt duktig på det hon gör så ..

Eller driver du någon fabrik hehe

Hon kan väl maila hemifrån, för jag antar hon har ett kontorsjobb
Citera
2026-05-05, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemphi
Så många som inte har barn här inne, herre gud Och vi undrar varför det föds mindre barn i samhället? Skärpning!

Inte mycket att göra i ditt fall, vissa förskolor ringer direkt dom är minsta krassliga.

Knappast smart att lämna barnet på förskolan dagen efter en hemringning och hoppas på att den elaka förskolepersonalen som endast inte vill att alla andra 20 barn också ska bli sjuka, inte sitter och funderar på vad fan du är för förälder som inte kan ta hand om ett sjukt barn. Med vad allt det kan innebära med oros anmälan osv.

Men vi föder inte i närheten av tillräckligt med barn ändå

Detta oändliga vabbande leder ändå inte till något barnafödande att skryta med
Citera
2026-05-05, 13:47
Medlem
Citat:
Den senaste månaden har hon gjort det 5 dagar! Dessutom utspridda och i sista minuten, vilket har fått mig att behöva ta till nödlösningar kort varsel flera gånger.

Haha driver du? Barn kan gå från friska till 40 graders feber på ett par timmar. Ska hon varna flera dagar innan eller? Omöjligt att veta.

Fem dagar är lite, kan vara mycket mer.

Det är DITT ANSVAR som chef att inte nånting står och faller med en person. Då är du en dålig chef som inte kan planera eller strukturera en organisation ordentligt.

Du får INTE sparka nån pga vabb. Möjligtvis om du köper ut henne dyrt.
Citera
2026-05-05, 13:51
Medlem
Citat:
Jag är VD för ett företag. En av mina bästa anställda är en kvinna i 25-årsåldern. Hon har två små barn. Och hon VABar hela tiden. Detta stör rytmen i bolaget.

Hon är jätteduktig. Men så här kan det ju inte fortsätta. Måste jag ge henne sparken? Får jag ens det?
Tips, studera arbetsmiljölagen, börja där och fyll på med resten allt eftersom.
Citera
2026-05-05, 14:05
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av purpleisafruit
köper ut henne
Nej, jag köper inte ut henne, Jag köper in henne! Ger henne bonus på lönen om hon slutar vabba.
Citera
2026-05-05, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Lol, man har inget skydd överhuvudtaget i Sverige som fast anställd och facket lägger sig platt, ingen möjlighet ta kränkande särbehandling till domstol och driva det privat som i andra eu-länder eller Usa där chefer kan få fängelse för mobbing och enorma skadestånd. Det går inte starta ett case i arbetsdomstolen som enskild medborgare, endast facket kan driva det vilket de sällan gör förutom om de avskedat dig utan någon grund alls typ, och lyckas du ta det till tingsrätt finns inga lagparagrafer att komma åt sviniga arbetsgivare på direkt men om man lyckas riskerar 500-1 miljon i rättegångskostnader.

De svenska arbetsgivare gör ifall man vabbar för mycket, ifrågasätter, slöar eller inte gillar en, är att de behandlar en orättvist, mobbar, isolerar och ger en skituppgifter genom arbetsledningsrätten, nollar en i lönerevisioner och ljuger, omplacerar en till någon pisstjänst sen när man tackar nej till omplacering pga förnedringen så blir man uppsagd pga arbetsbrist. Du får kanske några månader uppsägningstid som avgångsvederlag arbetsbefriat, kanske upp till 6-12 mån om du jobbat länge i offentlig sektor, men de kan sätta en på plocka gem under denna tid också så man blir sinnessjuk, sen är storvabbaren både knäckt och väck.
Det är för att du inte förstår hur man ska göra, alla har en mobil, man kan själv starta samtalet ang just vabb om chefen tagit upp det, man spelar in vad som sägs, framkommer det något hot av något slag, handlar det om diskriminering, detta ger direkt tillträde till sjukskrivning o arbetsgivaren betalar första 14 dagarna, denna procces håller man löpande man återkommer och faller in i sjukskrivning igen, denna gång av stress, 14 dagar till som arbetsgivaren betalar.

Just för man har inspellat vad som sgts eller som nu hotats med för att man vabbat anses mycket allvarligt, det handlar inte om några miljonbelopp då svenska systemet inte fungarar på det sättet, inte ens säkert arbetsgivaren får överklaga efter första instans, just för det finns inspelat o fallet är självklart eller att man haft en medlyssnade eller ett vittne.

Samt man tappar ändå denna person från sitt arbetslag, idagens tillfälle är inte ett jobb så speciellt viktigt, det är enkelt o skaffa ett nytt jobb, det är vad både jag o fler som är arbetsgivare märkt av, passar inte en anställer man andra, man gör bara om tittlar o kan sparka o folk slutar på likande sätt, man är som inte bunden till ett arbete idagens sverige, det finns alltid en ny tjäns, denna kan man söka som sjukskriven för ovannämnda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in