2026-05-06, 12:16
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jessewn372
Detta är ett vidrigt beteende på så många sätt.

och man kommer inte åt det heller. omöjligt att begränsa vab framförallt om personen har
fler barn.

eller det finns en gräns 120 dagar om året. Per barn.
Har du två barn blir det 240 dagar om året = Halvtid med fullt betalt
Citera
2026-05-06, 12:22
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
och man kommer inte åt det heller. omöjligt att begränsa vab framförallt om personen har
fler barn.

eller det finns en gräns 120 dagar om året. Per barn.
Har du två barn blir det 240 dagar om året = Halvtid med fullt betalt

Den där gränsen gäller bara ersättningen från Försäkringskassan. Gränsen gäller inte rättigheten att vara ledig för sjuka barn. Man behöver inte ens använda sig av ersättningen från Försäkringskassan för att ha rätt att vara hemma med lediga barn. Likaså om man använder alla ersättningsdagar kan man vara ledig utöver dem. Utan ersättning.
Citera
2026-05-06, 12:26
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Den där gränsen gäller bara ersättningen från Försäkringskassan. Gränsen gäller inte rättigheten att vara ledig för sjuka barn. Man behöver inte ens använda sig av ersättningen från Försäkringskassan för att ha rätt att vara hemma med lediga barn. Likaså om man använder alla ersättningsdagar kan man vara ledig utöver dem. Utan ersättning.

Sant, har du bra ekonomi så funkar det ju bra
Citera
2026-05-06, 12:33
Medlem
löls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Jag är VD för ett företag. En av mina bästa anställda är en kvinna i 25-årsåldern. Hon har två små barn. Och hon VABar hela tiden. Detta stör rytmen i bolaget.

Hon är jätteduktig. Men så här kan det ju inte fortsätta. Måste jag ge henne sparken? Får jag ens det?

Min syrra och hennes man har två ungar.
Dom är i 6-10års åldern.

Jag vet att vid några tillfällen har syrran varit hemma och vabbat ena ungen. Sedan blir den andra sjuk. Kan gå en hel vecka. Ungarna är då sjuka enligt syrran.

Några månader senare samma skit igen.

Personligen kan jag inte minnas att det var så när jag var yngre.
Vabbande är mycket högre idag än för 10 år sedan. Finns också statistik som säger att barnen inte är sjukare än idag. Det vet jag inte om det stämmer då vi ger barnen knark för minsta lilla, jag har ADHD istället för att lösa ungens fokusera problem.

Kontentan. Folk vabbar hejvilt och det är ett stork ekonomiskt problem för landet
Citera
2026-05-06, 12:46
Medlem
Kalaskula544s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostochlok
Diskutera mellan raderna? Vad betyder det?
Du kan inte ge ett sånt för förslag som arbetsgivare, risken är jättestor.

VD'n kan inte fortsätta med en person som inte är närvarande på jobbet.. speciellt om denna person är en nyckelperson..

Man kan inte vara hemma hela tiden och förvänta sig ett lyckligt slut för sina medarbetare inom sitt arbete.
Citera
2026-05-06, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
VD'n kan inte fortsätta med en person som inte är närvarande på jobbet.. speciellt om denna person är en nyckelperson..

Man kan inte vara hemma hela tiden och förvänta sig ett lyckligt slut för sina medarbetare inom sitt arbete.

Nu bytte du ämne helt och hållet. Detta betyder inte att det är safe för ts att göra som du föreslog. Du kan inte aövnda det där som argument när du anmäls för diskriminering. Det fungerar inte så. Det är som att säga att bensinen är för dyr nu, jag har inte råd med den, men jag måste ändå pendla till jobbet. Bilen kommer inte börja fungera utan bensin bara för att du tycker att du har bra argumenet för det.
Citera
2026-05-06, 12:50
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dicates
Är man sjuk eller barnet är sjuk så ska man ta vab/sjukskriva sig, vill man vara ledig skickar man in en ledighetsansökan i god tid innan vad nu företaget har för praxis men 1 månad innan brukar vara okej.

Att gå hemma utan betalt påverkar pensionen i slutändan, dummaste jag hört att man ska vara ledig istället för sjuk. Är man sjuk på semestern eller planerad ledigt får man tbx dom dagarna man varit sjuk då man ej är "ledig" längre. Vilket varenda fackförbund kan berätta för dig.

På flashback är alla företagsägare som omsätter miljarder i veckan
Det finns fler miljonärer än du kan tro på FB, sett från din fattiga tillvaro. Det kan jag se i ekonomi-delen där jag läser.

Jag har varit egen företagare nästan hela mitt liv, anställd ca 6 av 40 år, och när jag i veckan loggade in på mitt statliga pensionskonto för första gången så hade jag 3.8Mkr där. Det var ju en kul överrasning som totalt motsäger ditt inlägg. Jag får pension snart och jag behöver inte ens pengarna, jag fortsätter jobba, men jag kan lägga dem på hög till mina barn.

Ändå kul att de giriga pensionsfirmorna lyckats få en amatör att agera högtalare åt dem på FB. Den enda som tjänar på pensionssparande är banker och pensionsfirmor. Själv säger jag till mina barn: betala så lite skatt som möjligt, köp er bostad i bra läge tidigt, så har ni en ekonomiskt säker ålderdom. Fungerade för mig.
Citera
2026-05-06, 12:53
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Vad i den här tråden visar på att TS skulle vara en underbar chef? En chef som kåtar upp sig på sina anställda och som frångår lagen och som mutar sina anställda att avstå att vara hemma med sina sjuka barn och som ringer upp anställdas anhöriga för att få dem att vabba med sina barnbarn? Låter som allt annat än en underbar chef...
Alltså en underbar personlig problemlösande chef. Motsatsen är väl en gnällkärring som gör allt enligt lagboken men glömmer att dra in vinst till firman.
Citera
2026-05-06, 12:53
Medlem
Kalaskula544s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostochlok
Nu bytte du ämne helt och hållet. Detta betyder inte att det är safe för ts att göra som du föreslog. Du kan inte aövnda det där som argument när du anmäls för diskriminering. Det fungerar inte så. Det är som att säga att bensinen är för dyr nu, jag har inte råd med den, men jag måste ändå pendla till jobbet. Bilen kommer inte börja fungera utan bensin bara för att du tycker att du har bra argumenet för det.

Då är vi tillbaka till att båda VD'n och den som är hemma hela tiden får gå till möte och diskutera om det inte är bättre för den vab'ande att skära ner på sina arbetstimmar, temporärt.

För hela företaget verkar gå dåligt när hon inte är där. Ska hennes barn vara skulden om företaget konkar och flera kollegor förlorar arbetet inkl hon?
Citera
2026-05-06, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
Då är vi tillbaka till att båda VD'n och den som är hemma hela tiden får gå till möte och diskutera om det inte är bättre för den vab'ande att skära ner på sina arbetstimmar, temporärt.

För hela företaget verkar gå dåligt när hon inte är där. Ska hennes barn vara skulden om företaget konkar och flera kollegor förlorar arbetet inkl hon?

Men har du papp i skallen, man kan inte diskutera såna saker med en asntälld. Det är som att planera brott och ringa polisen och be om råd hur man lättast döljer det för dom.
Citera
2026-05-06, 13:08
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det finns hur många nya företagsledare som helst och det är uppenbart från TS att denna blivit chockad över frånvaron, men nu har lärt sig en läxa och inte anställer fler unga kvinnor med barn, och löser problemet med denna bidrags-kvinna.

Den här chefen är underbar på alla sätt i alla inlägg. Men du verkar rätt hemsk?

Trådar som handlar om hur bidrag kan dras in attraherar alltid råttor.
Så lösningen är att inte skaffa barn?
Vårat samhälle är uppbyggt med ett socialt skyddsnät, det borde knappast komma som en överraskning.
Att en förälder tar mer VAB än den andra kan ju vara helt naturligt också. Man kanske är ensamstående, den andre personen kanske har ett jobb där frånvaro är ännu svårare att hantera.

Är man så förbannat nervös för VAB går han väl börja anställa enbart personer som är 50+. Eller dra till något jävla U-land som USA och chefa
Citera
2026-05-06, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Jag är VD för ett företag. En av mina bästa anställda är en kvinna i 25-årsåldern. Hon har två små barn. Och hon VABar hela tiden. Detta stör rytmen i bolaget.

Hon är jätteduktig. Men så här kan det ju inte fortsätta. Måste jag ge henne sparken? Får jag ens det?

En VD med personalansvar som inte kan lagen.
Stabilt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in