2026-05-06, 18:51
Medlem
jessewn372s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
TS borde inte agerat överhuvudtaget. Snacket går naturligtvis bland de anställda och även deras vänner och familjer och det räcker för att det ska bli en kedja med skitsnack på stan. Snart är det allmänna att TS är en rutten arbetsgivare som inte följer lagen och som inte gynnar sina anställda och som utnyttjar dem som han själv vill för sin egen fördel. En sån arbetsgivare tror bara att alla står på god fot med honom. Men en arbetsgivare som tar bort anställdas rättigheter, mutar dem och som har egna lösningar på icke problem är i själva verket inte en arbetsgivare man egentligen vill ha och som man verkligen respekterar för den människa han är. Tvärtom...

Eller är de anställda (=den ständigt vabbandes kollegor som alltid får täcka upp) själaglada och tacksamma att chefen tänker även på deras arbetsmiljö och tar tag i detta jätteproblem.

Jag slutade på mitt förra jobb pga liten personalgrupp och en kollega som ständigt vabbade. Tröskeln för att vabba var extremt låg. Ett litet skrapsår på ett barns tumme är bara ett exempel. Kollegan hade noll verksamhetstänk och blev iom sitt beteende mycket illa omtyckt. Jag kan väl nämna att vi alla var småbarnsföräldrar, men ingen annan missbrukade systemet. Att lämna sina kollegor upprepat och systematiskt (klämdagar, jul, extra semestervecka) var otroligt svinigt gjort. Detta är verkligen inte chefens ansvar att lösa, det är ett medarbetaransvar var och en har att försöka få det att funka på arbetsplatsen.

Då vederbörande inte gick för arbetsgivaren att göra sig av med och blockerade en tjänst som därmed inte gick att tillsätta, så sade jag upp mig.

Det borde finnas ett sätt att göra sig av med vabmissbrukare. De förstör arbetsplatser.
Citera
2026-05-06, 20:51
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
Så företaget kommer alltså att gå i konkurs för denne nyckelperson tvingas vabba hela tiden?

Ett företag är alltid arbetsgivarens ansvar, hur man rekryterar samt hur man agerar. Jag har jobbat på mycket små, mellanstora och stora företag. Har aldrig någonsin varit med om en arbetsgivare som inte kan lösa ett sånt faktiskt enkelt problem som att en anställd måste vabba ibland.
Citera
2026-05-06, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Den senaste månaden har hon gjort det 5 dagar! Dessutom utspridda och i sista minuten, vilket har fått mig att behöva ta till nödlösningar kort varsel flera gånger.

Har du ens sett ett barn?

Givetvis vabbar man med kort varsel även om det finns undantag.

En vettig arbetsgivare stöttar anställda med ansträngd privat situation. Vad är egentligen alternativet? Att inte anställa småbarnsföräldrar?

Framåt skolåldern brukar vabbandet minska.
Citera
2026-05-06, 22:00
Medlem
Det enda du kan göra är att anmäla till försäkringskassan om misstänkt fusk. De kan sen i sin tur kräva in läkarintyg för idioten
Citera
2026-05-07, 11:31
Medlem
Citat:
Den senaste månaden har hon gjort det 5 dagar! Dessutom utspridda och i sista minuten, vilket har fått mig att behöva ta till nödlösningar kort varsel flera gånger.
Det är väl ofta så att man inte planerar att barnen ska bli sjuka utan de blir plötsligt det. Kan säkert upplevas som sista minuten men den här våren har varit hel galen med alla sjukdomar som gått.
Citera
2026-05-07, 17:12
Medlem
Om man vänder på steken, så kanske du som Vd behöver ändra rutiner i bolaget.
Alternativt prata med henne och se om ni kan hjälpas åt.
Jag hade en anställd som periodvis hade mycket VAB och med svårigheter att kunna lämna och hämta på dagis.
Det slutade med att den anställde kom överens med sin partner att dela och ta varannan vecka.
Det hjälpte ju faktiskt bolaget en hel del, och den anställde slapp att ha dåligt samvete och jobbade in sin tid den veckan där tiden inte riktigt gick ihop.
Citera
2026-05-07, 20:18
Medlem
Citat:

Är du helt tappad? Små barn är sjuka mycket första åren. Du ersätter inget utan försäkringskassan gör det. Det går inte att planera när barn blir sjuka. Helt plötsligt blir man nerspydd mitt i natten och vad fan ska man göra då? Jo vabba. Att du ens skriver detta i en tråd på Flashback får mig att undra om du ens ska vara chef?
Citera
2026-05-08, 10:29
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jessewn372
Eller är de anställda (=den ständigt vabbandes kollegor som alltid får täcka upp) själaglada och tacksamma att chefen tänker även på deras arbetsmiljö och tar tag i detta jätteproblem.

Jag slutade på mitt förra jobb pga liten personalgrupp och en kollega som ständigt vabbade. Tröskeln för att vabba var extremt låg. Ett litet skrapsår på ett barns tumme är bara ett exempel. Kollegan hade noll verksamhetstänk och blev iom sitt beteende mycket illa omtyckt. Jag kan väl nämna att vi alla var småbarnsföräldrar, men ingen annan missbrukade systemet. Att lämna sina kollegor upprepat och systematiskt (klämdagar, jul, extra semestervecka) var otroligt svinigt gjort. Detta är verkligen inte chefens ansvar att lösa, det är ett medarbetaransvar var och en har att försöka få det att funka på arbetsplatsen.

Då vederbörande inte gick för arbetsgivaren att göra sig av med och blockerade en tjänst som därmed inte gick att tillsätta, så sade jag upp mig.

Det borde finnas ett sätt att göra sig av med vabmissbrukare. De förstör arbetsplatser.

Missbruk av vab ska såklart minskas. Likaså sjukanmälningar. Frågan är bara hur då det är så svårt att bevisa. Men det framstår som uppenbart när man sätter det i system om man exempelvis alltid vabbar eller sjukanmäler sig på lov, helgdagar och dagar man inte fått semester beviljat. Då är det solklart att ingen riktig vab med sjuka barn existerar.

Sen som ditt exempel med ett skrapsår på ett barns tumme. I våra ögon är ett skrapsår löjligt och ingenting att stanna hemma för. Knappt värt ett plåster. Dock finns det barn som är oerhört känsliga även för minsta lilla skrap. Klart man inte ska curla barnen, men kan mycket väl tänka mig en sån anledning till att man låter ett barn stanna hemma för ett litet sketet sår. För att barnet helt enkelt vägrar gå till skola/förskola pga extrem överkänslighet. Tyvärr kan det vara svårt som förälder att säga nej i en sådan situation och tvinga barnet att gå ändå. Även om det är en skitsak att vara hemma för.

Citat:
Ursprungligen postat av Reraised
Det enda du kan göra är att anmäla till försäkringskassan om misstänkt fusk. De kan sen i sin tur kräva in läkarintyg för idioten

Som jag varit inne på tidigare undrar jag hur det fungerar om man anmält vab till arbetsgivaren, men inte ansökt om ersättning från Försäkringskassan. Finns de som struntar i ersättning och är man en sådan familj med mycket sjukdomar och dagarna är slut... Då har Försäkringskassan inget med saken att göra, om ingen ersättning finns för tiden man varit hemma. Då går det inte med intyg. Och att vara hemma strödagar här och där ger heller inga intyg, såvida det inte är något som är samma och återkommande eller kroniskt.
Citera
2026-05-17, 20:47
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
En VD skulle aldrig bry sig om en arbetare eller tjänsteman som vabbar. Du verkar knappt ha jobbat.

Är du säkert att du har jobbat? Om man är VD på ett företag med exempelvis fem eller tio anställda så bryr sig VDn om enskilda anställdas närvaro. Alla VDar arbetar inte på Volvo eller LKAB.

Citat:
Att konflikter på arbetsmarknaden ska lösas genom förhandlingar och inte genom lagstiftning eller konfrontation är en grundpelare då.

Nu är det så det svenska systemet fungerar, att saker och ting löses genom förhandlingar. För att detta ska fungera krävs dock grundläggande lagstiftning. Lagstiftaren har även förstått att om det ska vara en rättvis förhandling behöver parterna vara jämbördiga. Det behöver även finnas en grundläggande lagstiftning som täcker upp företagen där det inte finns kollektivavtal eller tycker du att den enskilda anställda ska förhandla om allt det grundläggande som lagstiftningen ger.?
Citera
2026-05-17, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Är du säkert att du har jobbat? Om man är VD på ett företag med exempelvis fem eller tio anställda så bryr sig VDn om enskilda anställdas närvaro. Alla VDar arbetar inte på Volvo eller LKAB.

Nu är det så det svenska systemet fungerar, att saker och ting löses genom förhandlingar. För att detta ska fungera krävs dock grundläggande lagstiftning. Lagstiftaren har även förstått att om det ska vara en rättvis förhandling behöver parterna vara jämbördiga. Det behöver även finnas en grundläggande lagstiftning som täcker upp företagen där det inte finns kollektivavtal eller tycker du att den enskilda anställda ska förhandla om allt det grundläggande som lagstiftningen ger.?
Med en så liten firma är han inte vd. där är han chef.
Citera
2026-05-18, 00:52
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Ja, gör det! Och du kan ha en rolig kväll.

Jag blir ofta kallad troll och mina trådar stängs ofta ner. Ja, jag skojar ibland. Men denna gång menade jag allvar. Och tråden har levt till över 200 inlägg. Men snart får nog någon mod för sig att detta är en trolltråd och stänger den.

Själv tackar jag för många bra svar på min fråga som har hjälpt mig.

Jag tror att frågan är viktig för många småföretagare, så för min del får tråden gärna leva vidare.
Dyrt att säga fel och hamna i tidningen.

Vad kostar det att hyra in en person som blir ordinarie "inhyrd" för denne och kanske någon annan anställd? Även om anställningen är låg i procent så kan det vara en del som är intresserade av ett sådant upplägg.

VAB kostar ju egentligen inte företaget några pengar konkret förutom att personen inte är där och gör saker som gör andra effektiva och så vidare. Så vad är värdet på att personen är där som du menar inte finns när denne är borta dessa enstaka dagar och vad kan du lägga in för att bibehålla personen och en backup som kanske kan göra dessa ärenden i framtiden även fler och kanske bli en del av roliga teamet?

Du kan ju ringa in till försäkringskassan för statistik på vab men det hjälper ju inte dig att byta ut frekvensen av VAB som din anställda har.

En del menar att barn är sjuka hela tiden och det kan vara sant men för min del har det varit extremt lite sjukdom kanske 10 dagar per år totalt i genomsnitt för två barn. Så det är andra orsaker som påverkar VABbandet.
Citera
2026-05-19, 03:39
Medlem
Pungsvings avatar
Ge vabbaren arbetsuppgifter som måste göras men som inte har en dead line. Din stress minskar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in