2026-05-04, 19:01
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hygrotork
Nej nej, du förstår inte. Anonyma Flashbackanvändare vet alltid bättre än en själv . Speciellt vet de bättre än kvinnan din för hon är ju hjärntvättad. Glöm inte heller att de tycker det är upp till var och en hur man vill göra, förutom om du inte väljer barn, då ska du få höra det om och om igen.
Inte förvånad att en kvinna, och mor tillika, har denna åsikten. Det finns ingen mor som är ok med att en annan kvinna inte vill ha barn. "Hon kommer ångra sig! JAG VET!"
Citera
2026-05-04, 19:02
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Ni är säkert superunika och det kommer gå bra för just er för det ni har är något annat haha. Hur länge har hon gått på p-piller?
Jag tror det redan gått rätt bra då vi levt ihop i ett underbart förhållande i över 20 år som bara blir bättre med tiden. Så jo, med dagens tragiska mått mätt är vi nog rätt unika.
Citera
2026-05-04, 19:03
Medlem
Jag har barn men mina vänner som är ofrivilligt barnlösa verkar mer stressade än mig. Det är helt omöjligt att kolla på lord of the rings en fredag med en pizza och pepsi max, eller att ta en promenad.

Det är säkert kul att gå ut och käka 2-3 gånger i veckan, dricka vin och vara social men när det mer är plikt och FOMO, är det verkligen roligt längre?

Nu är det verkligen ingen kukmätartävling men jag bor bättre, lever mer hälsosamt, tjänar mer (?) kanske högst individuellt.
De vänner jag känner utan barn verkar inte veta vad de ska göra av sin tid.
Citera
2026-05-04, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppilandkalle
Något jag avskyr med föräldrar och det visar sig mycket i den här tråden också; "du vet ingenting om livet innan du skaffat barn!"
Vad ska jag göra åt saken då? Skaffa barn för att veta något om livet annars är det kört?

Jag tänker att livet är upp till var och en att leva, man kan inte jämföra sitt liv med någon annans. Vem vet om jag känner mig lika lycklig när jag ser en fin blomma som en förälder gör när den ser sitt barn? Det går inte att mäta så ingen kan veta, förälder eller ej

Också att frågeställningen var till barnlösa men en hög med föräldrar kommer ändå in och bara måste tala om hur lyckliga dom är med barn. Precis som om dom försöker intala sig själva att om jag överygar någon annan så är dom också del av misären. Lite Jehovas över det hela

Flashback är fullt av människor som inte kan förstå att människor är olika och alla går inte enligt normen. Det är mycket vanligt i dessa trådar att folk inte ens kans tänka sig att vissa avstår på grund av sjukdom, personlighet, funktionsnedsättningar osv. Det kanske inte märks genast när man träffar människorna men de kan ha svårigheter i såväl arbetslivet som i hemmalivet. Då är det ju inte särskilt konstigt att man låter bli att bilda familj. Personer som trots det gapar "du vet inget om livet innan du skaffat barn" kan dra åt helvete. Annars behöver det ju inte vara svårare än att man helt enkelt inte vill ha barn, punkt slut. Finns flera sätt hur man lever sitt liv och "kan vara till nytta" för samhället om det nu är så viktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Så att säga att det är stor risk att hon kommer hata mig, för något hon själv valt märk väl, är det samma som att säga att hon löper stor risk att jag skulle lämna henne för någon yngre?

Är alla här hjärndöda incels eller vad fan är det frågan om.

Har du gjort det klart att du inte vill ha barn och hållit fast vid det länge, så är sannolikheten givetvis väldigt liten att hon skulle lämna dig eller för den delen plötsligt få tanken om att skaffa barn. Såna tankar brukar man få rätt så tidigt och är det frågan om svaga tankar så kommer hon troligtvis att avstå utan några större bekymmer. Om hon däremot i medelåldern skulle börja hata dig, ja då är det bara att lämna förhållandet, men risken är naturligtvis väldigt liten om ni vart så länge ihop och inte vill ha barn. Att skaffa ett barn när man själv inte vill kommer med stor sannolikhet att leda till helvete.
Senast redigerad av Delex 2026-05-04 kl. 19:18.
Citera
2026-05-04, 19:19
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delex
Flashback är fullt av människor som inte kan förstå att människor är olika och alla går inte enligt normen. Det är mycket vanligt i dessa trådar att folk inte ens kans tänka sig att vissa avstår på grund av sjukdom, personlighet, funktionsnedsättningar osv. Det kanske inte märks genast när man träffar människorna men de kan ha svårigheter i såväl arbetslivet som i hemmalivet. Då är det ju inte särskilt konstigt att man låter bli att bilda familj. Personer som trots det gapar "du vet inget om livet innan du skaffat barn" kan dra åt helvete. Annars behöver det ju inte vara svårare än att man helt enkelt inte vill ha barn, punkt slut. Finns flera sätt hur man lever sitt liv och "kan vara till nytta" för samhället om det nu är så viktigt.

Har du gjort det klart att du inte vill ha barn och hållit fast vid det länge, så är sannolikheten givetvis väldigt liten att hon skulle lämna dig eller för den delen plötsligt få tanken om att skaffa barn. Såna tankar brukar man få rätt så tidigt och är det frågan om svaga tankar så kommer hon troligtvis att avstå utan några större bekymmer. Om hon däremot i medelåldern skulle börja hata dig, ja då är det bara att lämna förhållandet, men risken är naturligtvis väldigt liten om ni vart så länge ihop och inte vill ha barn.
Vi har som sagt varit ihop i över 20 av våra 43 år långa liv, jag ville ha barn rent generellt mellan 16 års ålder och kanske 25 års ålder. Mellan 25 och 43 har jag varit tydlig med att jag inte vill ha barn, men också att det inte är något jag känner väldigt starkt om, min kärlek till henne är starkare. Så om det är en dealbreaker för henne så kommer jag såklart ställa upp och vara en bra far, men hon har heller inte velat ha barn mellan 20 och 40 års ålder.... De senaste 3 åren har hon kommit över sin "Jag ska absolut inte ha barn" och kommit fram till "Om det skulle bli ett barn så vill jag inte göra abort.".....

Så ja, risken för något negativt för oss är väldigt liten. Speciellt med tanke på hur otroligt sent i livet detta är.
Citera
2026-05-04, 19:36
Medlem
Ja.
Citera
2026-05-04, 19:42
Medlem
Tänk på det sen i framtiden när du sitter ensam, dränkt i en bajsblöja och hemtjänsten slänger fram en färdigrätt till dig på julafton och sen drar vidare.
Citera
2026-05-04, 19:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppilandkalle
Jag börjar närma mig en ålder då det är lite "sista chansen" att skaffa barn med min sambo.
Dock har jag ingen direkt längtan efter barn och har aldrig haft, hade jag vetat att man kan skaffa barn i 20år till så hade jag utan tvekan ha velat vänta.
Vad jag är rädd för är att jag plötsligt ska vakna upp i övre medelåldern, ensam och deprimerad med en otrolig saknad efter barn medans mina vänner lever på sina familjeliv.

Så ni som är där eller kanske i samma läge som mig, hur känner ni? Behöver vidga mina perspektiv
Känner du så här nu kan du väl omöjligt ha en barnlängtan senare
Citera
2026-05-04, 19:45
Medlem
Hygrotorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gimmi1985
Tänk på det sen i framtiden när du sitter ensam, dränkt i en bajsblöja och hemtjänsten slänger fram en färdigrätt till dig på julafton och sen drar vidare.

Varför ens bli så gammal att man hamnar i den situationen? Låter ovärdigt med eller utan barn.
Citera
2026-05-04, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hygrotork
Varför ens bli så gammal att man hamnar i den situationen? Låter ovärdigt med eller utan barn.

Tragiskt nog så är ju detta verkligheten för många äldre som kanske inte har barn eller har barn som är svin och skiter i sina föräldrar. Sitter där i sina lägenheter helt ensamma, enda sociala kontakten dom får med andra är när hemtjänsten besöker dom i 10m för att värma mat.
Citera
2026-05-04, 19:51
Medlem
Hygrotorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gimmi1985
Tragiskt nog så är ju detta verkligheten för många äldre som kanske inte har barn eller har barn som är svin och skiter i sina föräldrar. Sitter där i sina lägenheter helt ensamma, enda sociala kontakten dom får med andra är när hemtjänsten besöker dom i 10m för att värma mat.

Mhm, det skulle aldrig vara ett tillräckligt starkt motiv för mig att skaffa barn. Att göra något jag verkligen inte vill baserat på de sista åren i livet. Nej, då har jag andra lösningar.
Citera
2026-05-04, 19:54
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahlenius86
Ja.

Jag också. Trist att man blev hjärtvättad till att inte skaffa barn tidigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in