2026-05-02, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Så som den andra skrev, de vanliga kristna hamnar på den nya jorden och JV styr över den nya jorden från himlen. Det är faktiskt helt ok för mig, jag behöver inte styra över någon. Hamnar jag på den nya jorden p.g.a. min vanliga kristendom föredrar jag nog det framför denna maktposition du menar.

Så länge era regler nu är rättvisa. Om ni bestämmer dåliga saker kommer jag överklaga.

Nej. 144 000 tusen hamnar i himmelriket, resterande på jorden (paradiset). Det är Jehovas vittnen som har ett hopp om att komma till det jordiska paradiset. Inte andra kristna. De har ingen chans. Inte enligt JV’s litteratur, då det är ett krav att vara ett döpt vittne för att ha en chans till räddning och komma till ett jordiskt paradis.

Detta med vilka som hamnar i himmelriket har jag läst lite olika om det. I regel behöver man vara smord med helig ande för att ha en chans.
Citera
2026-05-02, 18:42
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Nej. 144 000 tusen hamnar i himmelriket, resterande på jorden (paradiset). Det är Jehovas vittnen som har ett hopp om att komma till det jordiska paradiset. Inte andra kristna. De har ingen chans. Inte enligt JV’s litteratur, då det är ett krav att vara ett döpt vittne för att ha en chans till räddning och komma till ett jordiskt paradis.

Detta med vilka som hamnar i himmelriket har jag läst lite olika om det. I regel behöver man vara smord med helig ande för att ha en chans.
Men va. Bara JV kommer till paradiset? Och ändå så är de en så liten grupp? Jag börjar faktiskt fundera på om hela grejen är en coverup för ett knarksmugglingsnätverk. Kanske paketerar de kokain där inne? Och deras sektcover håller misstänksamma ögon borta? Det kanske var så det började, tills de började get high on their own supply lite för mycket och blev psykotiska samtidigt som någon råkade ta med sig en bibel, och detta vi har nu är hur det blev.

Jag protesterar, himlen är för alla, inte bara JV! We want heaven too. Christian lives matter.
Citera
2026-05-02, 18:46
Medlem
Citat:
Men va. Bara JV kommer till paradiset? Och ändå så är de en så liten grupp? Jag börjar faktiskt fundera på om hela grejen är en coverup för ett knarksmugglingsnätverk. Kanske paketerar de kokain där inne? Och deras sektcover håller misstänksamma ögon borta? Det kanske var så det började, tills de började get high on their own supply lite för mycket och blev psykotiska samtidigt som någon råkade ta med sig en bibel, och detta vi har nu är hur det blev.

Jag protesterar, himlen är för alla, inte bara JV! We want heaven too. Christian lives matter.

Det handlar mer om att de anser att de är de sanna kristna. Att alla kristna samfund inte kan ha rätt. Och detta med att de är så liten grupp, de brukar då citera:

Matteusevangeliet 7:13-14

”Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid, och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går fram på den. Och den port är trång, och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den.”
Citera
2026-05-02, 18:47
Medlem
Citat:
Så som den andra skrev, de vanliga kristna hamnar på den nya jorden och JV styr över den nya jorden från himlen. Det är faktiskt helt ok för mig, jag behöver inte styra över någon.

Dom flesta Jehovas vittnen hamnar på den nya jorden, bara 144.000 Jehovas vittnen blir kungar över jorden(kanske vissa andra, jag kan inte döma som Gud). Alla kan inte bli kungar, för vilka skulle dom då styra över?

Hur många utöver döpta Jehovas vittnen får överleva Harmageddon, det har jag ingen aning om. Dessutom är det sannolikt att många som är döpta Jehovas vittnen egentligen är vargar i fårakläder, och kommer inte att överleva. Så dopet är ingen garanti för att få Guds godkännande, du kan bara se ujhs som ett exempel, som valde att bli döpt hos Jehovas vittnen, med all insikt vad det innebar, men senare bli motståndare.

Citat:
Hamnar jag på den nya jorden p.g.a. min vanliga kristendom föredrar jag nog det framför denna maktposition du menar.

Alltså det handlar inte om din "vanliga kristendom", utan om du är ödmjuk nog att underordna dig Gud t.ex. när han visar sig i Harmageddon, om ditt hjärta är ödmjukt nog. Skulle du underordna dig Jehova, om han som med Moses delade Röda havet, eller i ännu större övernaturliga händelser?

Skulle du överge din tro där och då om Gud Jehova visade sig genom stora kraftgärningar som att dela Östersjön och du torrskodd kunde promenera till Estland?
Eller skulle du som Egyptierna bara fortsätta förfölja judarna och bli dränkt i Röda havet?

Citat:
Så länge era regler nu är rättvisa. Om ni bestämmer dåliga saker kommer jag överklaga.

Förlåt, citerade fel, tänkte citera ttsp fixade nu.

Fast det är ju inte våra regler, utan Guds regler.
Citera
2026-05-02, 18:49
Medlem
Citat:
Jag vet inte hur man hittar information om detta. Googlande är alltför formellt och faktuellt. Denna typen av verklig information hittas bara från typ såna som dig, före detta JV och sånt och det är svårt att finna.

Han som studerade med mig poängterade att man inte ska lyssna på vad människor säger, utan undersöka om det dom säger stämmer överens med Bibeln.
Det tycker jag är en väldigt bra princip, eftersom vi har ofullkomliga människor omkring oss.

Först måste man komma fram till om man kan lita på Bibeln, annars har man ingen grund alls att stå på.
Jag har en kompis som är präst och jag ställde mycket frågor till honom, när jag började studera Bibeln, men jag fick inga vettiga svar från honom, som stämde med det jag läste i Bibeln.

Jehovas vittnen är inte samma organisation som på 80-talet och inte ens samma som för 10 år sedan, utan den förändras hela tiden.
När förståelsen ändras, så följer man den nya förståelsen.
Vissa ser det som negativt, men gör din egen bedömning.
Citera
2026-05-02, 18:54
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Dom flesta Jehovas vittnen hamnar på den nya jorden, bara 144.000 Jehovas vittnen blir kungar över jorden(kanske vissa andra, jag kan inte döma som Gud). Alla kan inte bli kungar, för vilka skulle dom då styra över?

Hur många utöver döpta Jehovas vittnen får överleva Harmageddon, det har jag ingen aning om. Dessutom är det sannolikt att många som är döpta Jehovas vittnen egentligen är vargar i fårakläder, och kommer inte att överleva. Så dopet är ingen garanti för att få Guds godkännande, du kan bara se ujhs som ett exempel, som valde att bli döpt hos Jehovas vittnen, med all insikt vad det innebar, men senare bli motståndare.

Alltså det handlar inte om din "vanliga kristendom", utan om du är ödmjuk nog att underordna dig Gud t.ex. när han visar sig i Harmageddon, om ditt hjärta är ödmjukt nog. Skulle du underordna dig Jehova, om han som med Moses delade Röda havet, eller i ännu större övernaturliga händelser?

Skulle du överge din tro där och då om Gud Jehova visade sig genom stora kraftgärningar som att dela Östersjön och du torrskodd kunde promenera till Estland?
Eller skulle du som Egyptierna bara fortsätta förfölja judarna och bli dränkt i Röda havet?

Fast det är ju inte våra regler, utan Guds regler.
Ja, jag skulle överge min tro och gå över till JV om jag såg några mirakel som pekade mot dom. Skulle du ändra din tro p.g.a mirakel?

Dessa mirakel verkar vara starkt kopplade till katolicism och är starkt bevisade vetenskapligt:
https://www.saintbeluga.org/eucharistic-miracles-god-under-the-microscope

Detta mirakel verkar styrka vanlig kristendom:
https://indefenseofthecross.com/marian-apparitions/our-lady-of-zeitoun-egypt/

Jag kan gå igenom många mirakel som alla är kopplade till vanlig kristendom, främst katolicism. Hur får du ihop det med JV?
Citera
2026-05-02, 19:00
Medlem
Citat:
Ja, jag skulle överge min tro och gå över till JV om jag såg några mirakel som pekade mot dom. Skulle du ändra din tro p.g.a mirakel?

Dessa mirakel verkar vara starkt kopplade till katolicism och är starkt bevisade vetenskapligt:

Jag kan gå igenom många mirakel som alla är kopplade till vanlig kristendom, främst katolicism. Hur får du ihop det med JV?

Hur tolkar du Matteus 7:22 ?
Citera
2026-05-02, 19:02
Medlem
Citat:

Får jag fråga varför mirakel är så viktigt för dig?

Den huvudsakliga anledningen till varför jag själv inte vill bli ett vittne, det är mer att vi har helt olika syn på olika lärofrågor/trosfrågor. Vissa viktiga, andra mindre viktiga. Kanske skulle kunna ignorera vissa skillnader, men inte allt. För mig så är religion annars inget smörgåsbord dör man väljer de bitar som passar, och skippar eller ignorerar resten.
Citera
2026-05-02, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svensklord
Har inte så mycket att komma med då det gäller JV, meeeen,
Jag gav en kvinna med gipsat ben skjuts till en busshållplats, hon verkade inte konstig så jag tänkte väl inte mer än så.
Dagen efter har jag ett helt A4 papper med handskriven text i brevlådan med inviter till "studier" och allsköns dravel. Hade tydligen plockat upp ett JV som tagit regnr. och letat upp min adress....

Kändes inte helt bra.

Var hon snygg? Betänk att det är ett betydande kvinnoöverskott inom JV. Många JV-tjejer är ensamma och sexuellt frustrerade.
Citera
2026-05-02, 19:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Var hon snygg? Betänk att det är ett betydande kvinnoöverskott inom JV. Många JV-tjejer är ensamma och sexuellt frustrerade.
NEJ!!!
Citera
2026-05-02, 19:09
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Får jag fråga varför mirakel är så viktigt för dig?

Den huvudsakliga anledningen till varför jag själv inte vill bli ett vittne, det är mer att vi har helt olika syn på olika lärofrågor/trosfrågor. Vissa viktiga, andra mindre viktiga. Kanske skulle kunna ignorera vissa skillnader, men inte allt. För mig så är religion annars inget smörgåsbord dör man väljer de bitar som passar, och skippar eller ignorerar resten.
Mirakel är viktiga för att det är bevis, både för guds existens men även vad hans vilja är. Innan Jesus tid gjorde gud mirakel för att uppenbara sig och bekräfta profeter. Nu var det jättelänge sen det hände och det är svårt för oss att veta om bibliska mirakel faktiskt hände eller inte, därför ger gud oss moderna mirakel för att hålla tron uppe och fortsätta bekräfta sin vilja.

Hela kristendomen skapades av mirakel och bygger på dom, självklart så är moderna mirakel superviktiga. De är guds kommunikation till oss, hur kan man inte tycka att de är viktiga?
Citera
2026-05-02, 19:10
Medlem
Citat:

Nja....JV lär att det ska bli en uppståndelse efter Harmageddon. De som då uppstår ska få en ny chans att undgå att utplånas. Det är bara vi som lever fram till Harmageddon som ska masslaktas. De som dött tidigare kan få fribiljett till paradiset där de kan klappa lejon och kela med pandor och skallerormar. Fast de måste ju först bli veganer.😁
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in