2026-05-02, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Kan dessa som följer guds/jesu lagar vara vanliga kristna eller är det (nästan) enbart JV som gör det?

Som det stod i bibeln, t.o.m. hedningar kan ha lagen i sitt hjärta och vara godkända av Gud. I slutändan, när Gud dömer människor, så handlar det inte om att göra dom exakta gärningarna, utan om hur hjärtat är. Paulus gjorde hemska gärningar, ändå blev han godkänd av Gud, han hade hjärtat på rätt ställe. I slutändan handlar det om man är ödmjuk nog att underordna sig Gud.

Citat:
Hur stor procentuell andel av mänskligheten tror du kommer till himlen? Om det nästan bara är JV som kommer dit så borde det vara ungefär 0.09%. Är detta verkligen rimligt? Är det så som gud har designat världen?

Fokus är inte himlen, utan jorden. Himlen är en "nödlösning" kan man säga på grund av att Adam och Eva syndade. Dom människor som hamnar i himlen har i uppgift att regera över jorden med erfarenheten att själva vara människor, resten av människorna kommer att leva på jorden i en fullkomlig värld utan krig, död och elände, så som Gud hade för avsikt med Adam och Eva:

"från tronen hörde jag en stark röst som sade: »Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta.«" (Upp 21:3-4 Bibel2000)

Hur föreställer du dig himlen? Om du föreställer dig ren luft att andas, frodig växtlighet, en oändlighet av olika djur, god mat att äta, så är det inte himlen du tänker på, utan jorden. I himlen finns inget syre, och inga änglar äter mat. Det finns inget materialistiskt i himlen, och jag har svårt att föreställa mig vad jag ska göra i himlen. Dom Jehovas vittnen som har ett himmelskt hopp, dom kan föreställa sig himlen och vet vad som ska göra, och längtar till himlen. Jag själv längtar till en jord utan krig, sjukdomar, död och allt annat elände. Jag har ingen lust att dö när jag är 80-90 år gammal, jag vill fortsätta leva, andas frisk luft, äta mat, umgås med olika djur, träffa familj, vänner och skapa saker och ting på jorden.

Citat:
Det är nog mitt största problem med JV egentligen, hur liten gruppen är och att de samtidigt hävdar sig vara den enda sanningen. De två sakerna samtidigt är inkompatibla och jag kan inte se hur gud skulle tillåta det scenariot.

Fast det är nog inte så liten grupp som enbart Jehovas vittnen som överlever, men visst gruppen som överlever är liten i jämförelse med jorden befolkning, så som jag citerade Jesus:

"Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den. Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den. " (Matt 7:13,14 Bibel2000)

Hur många procent kan jag inte ge dig, bara att det är "få" som kommer igenom Harmageddon till den nya ordningen på jorden som Gud skapar.
Citera
2026-05-02, 17:53
Medlem
Citat:
Nu blir jag ännu mer delad. Om du ljuger eller förvrider här så gör du något riktigt hemskt, men om detta är sanning så är det häpnadsväckande. Nu vet jag inte vad jag ska tycka längre, jag slits åt två håll typ.

Finns mycket att läsa på deras hemsida. Både om vad de tycker om andra kristna (falska kristna och falsk religion). Och hur man måste vara ett döpt vittne för att ha en chans till räddning vid Harmageddon.

Deras litteratur/publikationer (mycket finns på hemsidan) avslöjar väldigt mycket. Vittnen själva kan försöka visa en annan uppfattning utåt, troligen för att det ser bättre ut. Men det stämmer inte överens med de officiella lärorna.

De anser själva att de är de enda sanna kristna, och nämner bland annat att de predikar och att de gör Guds namn känt som anledningar. Tex https://www.jw.org/sv/bibliotek/broschyrer/goda-nyheter-fr%C3%A5n-bibeln/finns-det-bara-en-sann-religion/

Om dopet och räddning och paradiset:

VARJE år blir tusentals personer som studerar Bibeln döpta. Många är i tonåren eller ännu yngre, och flera av dem har växt upp i sanningen. Har du blivit döpt? Då är du verkligen värd beröm. Dopet är faktiskt ett krav för att vi ska kunna bli räddade och få evigt liv. (Matt. 28:19, 20; 1*Petr. 3:21)”

Källa: https://www.jw.org/sv/bibliotek/tidskrifter/vakttornet-studieupplagan-december-2017/fortsätt-arbeta-på-er-egen-räddning/

”ARBETET med att göra lärjungar räddar liv. Hur vet vi det? När Jesus gav befallningen i Matteus 28:19, 20 sa han att vi skulle gå och göra människor till lärjungar och att de skulle döpas. Hur viktigt är det att döpa sig? De som vill bli räddade måste döpa sig. Och den som ska döpa sig måste tro att Jesus död och uppståndelse är enda vägen till räddning. Det var därför Petrus sa till de kristna: ”Dopet ... räddar nu också er genom Jesus Kristus uppståndelse.” (1*Petr. 3:21) Så när en ny lärjunge blir döpt får han hoppet om att bli räddad och få leva för evigt.”

Källa:

https://www.jw.org/sv/bibliotek/tidskrifter/vakttornet-studieupplagan-oktober-2020/Från-bibelkurs-till-dop-Del-2/

”Är du en ung odöpt förkunnare eller studerar du Bibeln med Jehovas vittnen? Har du i så fall satt upp som mål att bli döpt? Varför är det ett så viktigt mål? När man överlämnar sig åt Jehova och blir döpt får man ett särskilt förhållande till honom. (Ps 91:1) Det är också de stegen som leder till räddning. (1Pe 3:21)”

https://www.jw.org/sv/bibliotek/jv-arbetshäfte/januari-februari-2021-mwb/Livet-och-tjänsten-som-kristen-schema-för-1-7-februari-2021/Bestäm-dig-för-att-tjäna-Jehova/

”De som i dag överlämnar sig åt Jehova på grundval av tro på den uppståndne Kristus blir döpta som ett tecken på sitt överlämnande. De fortsätter att göra
*det som är Guds vilja i vår tid och blir räddade från den nuvarande onda världen. (Galaterna 1:3,*4) De är inte längre på väg mot tillintetgörelse tillsammans med denna onda tingens ordning. De blir räddade från detta och får ett gott samvete av Gud. Aposteln Johannes ger Guds tjänare denna försäkran: ”Världen håller på att försvinna, och även dess begär, men den som gör Guds vilja består för evigt.” (1*Johannes 2:17)”

Källa: https://www.jw.org/sv/bibliotek/böcker/Tillbe-den-ende-sanne-Guden/Innebörden-i-ditt-dop/

Från delen ”fortsätt göra lärljungar”:

”14 Läs Matteus 28:19, 20. När vi leder bibelkurser är det viktigt att vi försöker hjälpa dem vi studerar med att bli Jesus lärjungar och hålla allt som han har befallt oss. Vi måste hjälpa dem att förstå hur viktigt det är att de tar ställning för Jehova och hans rike. Det innebär att vi försöker motivera dem att tillämpa det de får lära sig, överlämna sig åt Jehova och bli döpta. Det är en förutsättning för att de ska få överleva Jehovas dag.”

Källa: https://www.jw.org/sv/bibliotek/tidskrifter/vakttornet-studieupplagan-oktober-2019/gör-ditt-bästa-under-sista-dagarna/
Citera
2026-05-02, 17:53
Medlem
Citat:
Angående turinsvepningen så finns det faktiskt flera matematiker som har gjort beräkningar på hur sannolikt det är att den är autentisk baserat på all samlade vetenskap som gjorts på den.

Här är en sån matematisk beräkning t.ex.
https://www.shroud.com/fanti3en.pdf

"It results that the TS is authentic with a probability of 100% and a corresponding uncertainty equivalent to 10^-83".

Det är alltså matematiskt beräknat att turinsvepningen är autentisk till 99.99999...% med 83 nior efter sannolikhet. Om dessa beräkningar är korrekta betyder det att kristendom är sant med samma sannolikhet.

Sannolikheten att kristendom är falskt blir då 0.000000000000000000000000000000000000000000000000 00000000000000000000000000000000000000000000000000 00001%. Jag räknade nollorna, det är ingen överdrift.

Kom igen alltså.

Bara lägg av. Det är inte neutrala forskare. Inte en katolska kyrkan betraktar Turinsvepningen som äkta. Jag tänker inte kolla varenda källa, jag har slösar bort alldeles för mycket mitt liv på religiösa nonsenspåståenden och ren bullshit.
Du är man, du är sannolikt ung. Gå ut på krogen, ta några drinkar och ragga kvinnor.... se till att leva livet. Religiösa grubblerier är förödande för psyket.
Citera
2026-05-02, 17:56
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Bara lägg av. Det är inte neutrala forskare. Inte en katolska kyrkan betraktar Turinsvepningen som äkta. Jag tänker inte kolla varenda källa, jag har slösar bort alldeles för mycket mitt liv på religiösa nonsenspåståenden och ren bullshit.
Du är man, du är sannolikt ung. Gå ut på krogen, ta några drinkar och ragga kvinnor.... se till att leva livet. Religiösa grubblerier är förödande för psyket.
"probability of 100% and a corresponding uncertainty equivalent to 10^-83"

HALLELULEJAH PRAISE THE LORD. Inte ens med med denna statistisk rakt upp i ansiktet vill de tro. Det är MATEMATIKER som gjort dessa beräkningar, och det är inte en beräkning heller, utan FLERA OBEROENDE MATEMATIKER har alla kommit till samma slutsats och liknande siffror.

Det oförnekbara förnekas. Du själv är väl en rationell person, jag antar att du ser dig själv som vetenskaplig och logiskt styrd. Siffrorna talar för sig själva!
Citera
2026-05-02, 17:58
Avslutad
Har inte så mycket att komma med då det gäller JV, meeeen,
Jag gav en kvinna med gipsat ben skjuts till en busshållplats, hon verkade inte konstig så jag tänkte väl inte mer än så.
Dagen efter har jag ett helt A4 papper med handskriven text i brevlådan med inviter till "studier" och allsköns dravel. Hade tydligen plockat upp ett JV som tagit regnr. och letat upp min adress....

Kändes inte helt bra.
Citera
2026-05-02, 18:03
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensklord
Har inte så mycket att komma med då det gäller JV, meeeen,
Jag gav en kvinna med gipsat ben skjuts till en busshållplats, hon verkade inte konstig så jag tänkte väl inte mer än så.
Dagen efter har jag ett helt A4 papper med handskriven text i brevlådan med inviter till "studier" och allsköns dravel. Hade tydligen plockat upp ett JV som tagit regnr. och letat upp min adress....

Kändes inte helt bra.
Varför inte bara gå dit. Man lever bara en gång. Tror du att de bits eller?
Citera
2026-05-02, 18:05
Avslutad
Citat:
Varför inte bara gå dit. Man lever bara en gång. Tror du att de bits eller?
Religiösa sekter är inte riktigt min kopp te.
Citera
2026-05-02, 18:06
Medlem
Citat:
Kan dessa som följer guds/jesu lagar vara vanliga kristna eller är det (nästan) enbart JV som gör det?
Hur stor procentuell andel av mänskligheten tror du kommer till himlen? Om det nästan bara är JV som kommer dit så borde det vara ungefär 0.09%. Är detta verkligen rimligt? Är det så som gud har designat världen?

Det är nog mitt största problem med JV egentligen, hur liten gruppen är och att de samtidigt hävdar sig vara den enda sanningen. De två sakerna samtidigt är inkompatibla och jag kan inte se hur gud skulle tillåta det scenariot.

Detta är ett intressant fenomen, inte minst i psykologisk avseende. JV anser sig vara Guds utvalda folk, det andliga Israel. Organisationen anses vara Guds jordiska språkrör. Det är klart att sådant får psykologiska och sociala konsekvenser. De flesta JVn har knackat dörr ett antal timmar i månaden under många år eller t o m decennier. De tycker att de ödmjukat sig och uppoffrat sig för att ge människor det eviga livet.
Man tycker då att människor är ytterst otacksamma, stolta och för härdade när de inte tror på det JV predikar, och har predikat i åratal eller decennier. Så ja....faktum är att många JVn tycker att det ska bli skönt att slippa denna majoritet av människor.
Om inte skulle de säkerligen reagera mot att Gud ämnar slakta 99,91 procent av mänskligheten.
Citera
2026-05-02, 18:09
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensklord
Religiösa sekter är inte riktigt min kopp te.
Det hade blivit en rolig historia i alla fall ju? Religiösa är människor som alla andra, men inom vårt sekulära samhälle så blir folk typ rädda för dom. Jag hade bara gått dit typ, och jag är inte jehovas vittne. Jag hade besökt typ mormoner också och alla möjliga sekter och grupper. Vem bryr sig, är du rädd för att bli övertygad eller?
Citera
2026-05-02, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Amberfly är inte JV, men han är påläst om dem.

Vissa delar åtminstone. Sedan har jag viss kunskap om annat, men inte så insatt om det. Har läst på mer om sådant som har intresserat mig av olika anledningar.

Fast enligt JV har jag nog fått kunskap på fel sätt, och fokuserat på fel saker. Jag har tex läst flera trådar här på Flashback, och på andra forum etc. Inklusive ett som fokuserar på fd vittnen (men många PIMO’s är med, physically in, mentally out). Eftersom det går att styrka det mesta via JV’s hemsida etc, så har jag lärt mig mycket och hört talas om sådant som jag troligen inte skulle ha fått reda på annars. Tex om jag bara hade kollat på hemsidan och läst det som riktar sig mot icke vittnen, pratat med missionärer och kanske bett om bibelkurs eller gått på möte. Det som inte har gått att styrka, har oftast handlat om folks erfarenheter. Men det har varit intressant att höra om det med. För det verkar variera mellan olika församlingar tex.
Citera
2026-05-02, 18:12
Avslutad
Citat:
Det hade blivit en rolig historia i alla fall ju? Religiösa är människor som alla andra, men inom vårt sekulära samhälle så blir folk typ rädda för dom. Jag hade bara gått dit typ, och jag är inte jehovas vittne. Jag hade besökt typ mormoner också och alla möjliga sekter och grupper. Vem bryr sig, är du rädd för att bli övertygad eller?
Det som var nedskrivet i brevet fick mig iaf att få lite dålig smak i munnen. Nästa gång kanske
Citera
2026-05-02, 18:16
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Som det stod i bibeln, t.o.m. hedningar kan ha lagen i sitt hjärta och vara godkända av Gud. I slutändan, när Gud dömer människor, så handlar det inte om att göra dom exakta gärningarna, utan om hur hjärtat är. Paulus gjorde hemska gärningar, ändå blev han godkänd av Gud, han hade hjärtat på rätt ställe. I slutändan handlar det om man är ödmjuk nog att underordna sig Gud.

Fokus är inte himlen, utan jorden. Himlen är en "nödlösning" kan man säga på grund av att Adam och Eva syndade. Dom människor som hamnar i himlen har i uppgift att regera över jorden med erfarenheten att själva vara människor, resten av människorna kommer att leva på jorden i en fullkomlig värld utan krig, död och elände, så som Gud hade för avsikt med Adam och Eva:

"från tronen hörde jag en stark röst som sade: »Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta.«" (Upp 21:3-4 Bibel2000)

Hur föreställer du dig himlen? Om du föreställer dig ren luft att andas, frodig växtlighet, en oändlighet av olika djur, god mat att äta, så är det inte himlen du tänker på, utan jorden. I himlen finns inget syre, och inga änglar äter mat. Det finns inget materialistiskt i himlen, och jag har svårt att föreställa mig vad jag ska göra i himlen. Dom Jehovas vittnen som har ett himmelskt hopp, dom kan föreställa sig himlen och vet vad som ska göra, och längtar till himlen. Jag själv längtar till en jord utan krig, sjukdomar, död och allt annat elände. Jag har ingen lust att dö när jag är 80-90 år gammal, jag vill fortsätta leva, andas frisk luft, äta mat, umgås med olika djur, träffa familj, vänner och skapa saker och ting på jorden.

Fast det är nog inte så liten grupp som enbart Jehovas vittnen som överlever, men visst gruppen som överlever är liten i jämförelse med jorden befolkning, så som jag citerade Jesus:

"Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den. Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den. " (Matt 7:13,14 Bibel2000)

Hur många procent kan jag inte ge dig, bara att det är "få" som kommer igenom Harmageddon till den nya ordningen på jorden som Gud skapar.
Så som den andra skrev, de vanliga kristna hamnar på den nya jorden och JV styr över den nya jorden från himlen. Det är faktiskt helt ok för mig, jag behöver inte styra över någon. Hamnar jag på den nya jorden p.g.a. min vanliga kristendom föredrar jag nog det framför denna maktposition du menar.

Så länge era regler nu är rättvisa. Om ni bestämmer dåliga saker kommer jag överklaga.

Förlåt, citerade fel, tänkte citera ttsp fixade nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in