Citat:
Som det stod i bibeln, t.o.m. hedningar kan ha lagen i sitt hjärta och vara godkända av Gud. I slutändan, när Gud dömer människor, så handlar det inte om att göra dom exakta gärningarna, utan om hur hjärtat är. Paulus gjorde hemska gärningar, ändå blev han godkänd av Gud, han hade hjärtat på rätt ställe. I slutändan handlar det om man är ödmjuk nog att underordna sig Gud.
Citat:
Fokus är inte himlen, utan jorden. Himlen är en "nödlösning" kan man säga på grund av att Adam och Eva syndade. Dom människor som hamnar i himlen har i uppgift att regera över jorden med erfarenheten att själva vara människor, resten av människorna kommer att leva på jorden i en fullkomlig värld utan krig, död och elände, så som Gud hade för avsikt med Adam och Eva:
"från tronen hörde jag en stark röst som sade: »Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta.«" (Upp 21:3-4 Bibel2000)
Hur föreställer du dig himlen? Om du föreställer dig ren luft att andas, frodig växtlighet, en oändlighet av olika djur, god mat att äta, så är det inte himlen du tänker på, utan jorden. I himlen finns inget syre, och inga änglar äter mat. Det finns inget materialistiskt i himlen, och jag har svårt att föreställa mig vad jag ska göra i himlen. Dom Jehovas vittnen som har ett himmelskt hopp, dom kan föreställa sig himlen och vet vad som ska göra, och längtar till himlen. Jag själv längtar till en jord utan krig, sjukdomar, död och allt annat elände. Jag har ingen lust att dö när jag är 80-90 år gammal, jag vill fortsätta leva, andas frisk luft, äta mat, umgås med olika djur, träffa familj, vänner och skapa saker och ting på jorden.
Citat:
Fast det är nog inte så liten grupp som enbart Jehovas vittnen som överlever, men visst gruppen som överlever är liten i jämförelse med jorden befolkning, så som jag citerade Jesus:
"Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den. Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den. " (Matt 7:13,14 Bibel2000)
Hur många procent kan jag inte ge dig, bara att det är "få" som kommer igenom Harmageddon till den nya ordningen på jorden som Gud skapar.