2024-08-11, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berossos
Jag vill hellre koncentrera mig på bibliska frågor, men det är tydligt att t.ex. Berossos inte vågar ställa upp på en debatt om bibeln:

Ha! Detta får väl klassas som ett personangrepp, men strunt i det.

Ja, det är möjligt, men det är inte oprovocerat.

Citat:
Att jag inte ännu tagit upp någon biblisk fråga beror på att jag har haft gäster i helgen och inte haft tid att skriva här. Nu idag går jag tillbaka och svarar efter hand på relevanta inlägg. Och det dröjer inte särskilt länge innan jag tar upp JVs lära om "de endra fåren" här. Att jag inte vågar ställa upp är rent struntprat.

Ok, men du har tid att svara andra inlägg än mitt?

Men ok, vi stryker detta, jag väntar på ditt svar.

Ps. Har jag diskuterat/pratat med dig förut?
Citera
2024-08-11, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Du skämtar väl?

Kan man inte ta upp att påvar dödar sina motståndare utan att bli anklagad för personangrepp?

Det här är väl en sakfråga/ fakta att påvar var maktinriktade och dödade sina motståndare?

Kan jag ta upp om t.ex. inkvisitionen där man torterade människor, utan att du anklagar mig för personangrepp?

Det är väl en otrolig skillnad om en person är alkoholist(om det nu stämmer), och är otrogen, och om en person ser till att människor blir mördade och torterade?

Här skämtas inte. När man framför sin förkunnelse finns det ingen anledning att anklaga andra för hemska saker. Angreppen har ingenting med JVs budskap att göra. När man nämner särskilda personer vid namn i sådana sammanhang blir det personangrepp.
Citera
2024-08-11, 12:07
Medlem
Citat:
Här skämtas inte. När man framför sin förkunnelse finns det ingen anledning att anklaga andra för hemska saker. Angreppen har ingenting med JVs budskap att göra. När man nämner särskilda personer vid namn i sådana sammanhang blir det personangrepp.

Jo, du skämtar, personerna levde för 1000 år sedan.

Jag väntar på dom bibliska diskussionerna.

Har jag diskuterat med dig förut?
Citera
2024-08-11, 12:19
Medlem
Citat:
Ok, ta upp en biblisk fråga som du anser att Jehovas vittnen har fel i.

Jag är övertygad om att JVs lära om de "andra fåren" är felaktig. Alla utom mormonerna och Jehovas vitten (och Bibelforskarna före 1931 och nuvarande Bibelforskare) har dragit slutsatsen att de "andra fåren" som nämns i Joh. 10:16 är de hednakristna som började förenas med de judekristna från och med Kornelius omvändelse i det första århundradet. Och till dessa räknar jag mig.

Jesus sade att när han skulle leda dessa "andra får" skulle det bli "en hjord och en herde." (Joh. 10:16, Folkbibeln 2015). Men när Jvs ledare har illustrerat detta visar man inte en hjord utan två. (Vakttornet 15 juni 1984, s. 19) Man har också i verkligheten två hjordar och en herde eftersom man inte erkänner att de "andra fåren" tillhör Kristi kropp. De sägs ha ett annat hopp.

Förutom detta är Ef.2:11-18 helt avgörande (mitt eftertryck):

"Kom därför ihåg hur det var tidigare: ni var födda som hedningar och kallades oomskurna av dem som kallar sig omskurna, med den omskärelse som görs på kroppen av människohand. På den tiden var ni utan Kristus, UTESTÄNGDA FRÅN MEDBORGARSKAPET I iSRAEL och utan del i förbunden med deras löfte. Ni var utan hopp och utan Gud i världen. Men nu, genom Kristus Jesus, har ni som tidigare var långt borta kommit nära genom Kristi blod. Han är vår frid, HAN SOM HAR GJORT DE TVÅ TILL ETT och rivit skiljemuren, fiendskapen. I sin kropp har han satt lagen ur kraft med dess bud och stadgar, för att i sig själv göra DE BÅDA till en enda ny människa och så skapa frid. Så skulle han försona DE BÅDA med Gud i EN ENDA KROPP genom korset, där han dödade fiendskapen. Han har kommit och förkunnat frid för er som var långt borta och frid för dem som var nära. Genom honom har VI BÅDA i en och samma Ande tillträde till Fadern." (Folkbibeln 2015)
Senast redigerad av Berossos 2024-08-11 kl. 12:32.
Citera
2024-08-11, 12:40
Medlem
Citat:
Det är lite luddigt hur det var med detta. Jag tror att det handlade om att visa hur nödvändig Sällskapets organisation var, hur viktigt det var att lyda den. Förkunnelsen "Miljoner som nu leva skall aldrig dö" hade inte varit knuten till något krav att tillhöra rörelsen. Något nytt måste också framhållas om Vakttornet skulle kunna bestå. Det var en tid med mycket dramatiska ändringar av lärorna och allt fler Bibelforskare lämnade Rutherford. Att saken skulle ha med det bokstavliga talet 144 000 att göra är tveksamt. Rörelsen var fortfarande jämförelsevis liten.

Finns det indikationer på att Rutherford personligen påverkades av fiaskot med millionerkampanjen och 1925? Jag menar främst psykologiskt i sin ledarroll. Rimligtvis torde fiaskot påverkat vilket förtroende ledningen hade hos anhängarna. Detta i sin tur borde ha lett till en hel del självrannsakan och kanske en större ödmjukhet.
Eller var det t o m så att det var i den vevan han började betona samfundstillhörigheten som viktigare för "den stora skaran"? I s f torde ju han ha haft betydande trovärdighetsproblem m t p 1925.
Citera
2024-08-11, 13:00
Medlem
Citat:
Jo, du skämtar, personerna levde för 1000 år sedan.

Jag väntar på dom bibliska diskussionerna.

Har jag diskuterat med dig förut?

De JV som gjorde anklagelserna, gjorde personangreppen, levde i vår tid, inte för 1000 år sedan. Att göra dessa påståenden hade ingenting med det egna budskapet att göra utan gjordes för att misskreditera katolska kyrkan.

Jag har inte följt detta forum. Jag uppmärksammade det för mycket kort tid sedan. Och jag tvivlar på att jag har träffat dig.
Citera
2024-08-11, 15:13
Medlem
blibbottczkhentzhks avatar
Hur många Jehovas finns det i universum?
Citera
2024-08-11, 15:49
Medlem
Citat:
De JV som gjorde anklagelserna, gjorde personangreppen, levde i vår tid, inte för 1000 år sedan. Att göra dessa påståenden hade ingenting med det egna budskapet att göra utan gjordes för att misskreditera katolska kyrkan.

Ok, jag ger mig. Jehovas vittnen gör personangrepp på personer som för 1000 år sedan beställde mord, och f.d. Jv:n gör personangrepp på Jv:n som är alkoholister och är otrogna.

Men det är väl ändå skillnad att peka på att man får sina motståndare mördade för 1000 år sedan, och att peka på att någon är alkoholist eller är otrogen i vår tid?

Det finns ingen rim och reson i det hela.

Citat:
Jag har inte följt detta forum. Jag uppmärksammade det för mycket kort tid sedan. Och jag tvivlar på att jag har träffat dig.

Ok, jag har tidigare debatterat med personer som byter alias bara för att kunna diskutera med mig.
Citera
2024-08-11, 16:08
Medlem
Citat:
Ok, jag ger mig. Jehovas vittnen gör personangrepp på personer som för 1000 år sedan beställde mord, och f.d. Jv:n gör personangrepp på Jv:n som är alkoholister och är otrogna.

Men det är väl ändå skillnad att peka på att man får sina motståndare mördade för 1000 år sedan, och att peka på att någon är alkoholist eller är otrogen i vår tid?

Det finns ingen rim och reson i det hela.

Ok, jag har tidigare debatterat med personer som byter alias bara för att kunna diskutera med mig.

OK, så när man sysslar med historieskrivning ska man inte granska makthavare?
Vi vet nu t ex att Gustaf V var homosexuell, vi vet att Churchill var alkoholiserad, och vi vet att Per-Albin. Hansson hade två hushåll med två olika kvinnor. Är detta personangrepp och förtal?
En människas egenskaper har förstås en stor inverkan på hur denne utövar sitt ledarskap. I fallet Rutherford finns det väldigt mycket att beforskat när det gäller just detta. I synnerhet som han som enskild person sannolikt är den som förändrat organisationen mest.
Citera
2024-08-11, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Vad säger Google?

“A lie of omission is when someone intentionally withholds relevant information, leading the other person to believe something untrue. This type of deception can be just as harmful as a blatant lie, if not more so.”

“Is omission a form of deception?

What is lying by omission? Lying by omission is the deliberate act of leaving out important details so the truth is skewed or misrepresented. It's the counterpart of lying by commission, or using false direct statements.”

“Lying by omission can be a form of gaslighting. Gaslighting is a type of psychological manipulation where a person tries to make another person question their reality, memory, or perception of events. It is usually done through lies, false information, and withholding of information.”

Det kallas också "teokratisk krigsföring".
Citera
2024-08-11, 17:23
Medlem
Citat:

Det skulle vara fullständigt främmande för mig att byta alias för att kunna diskutera med dig eller någon annan. Om jag har något att säga gör jag det oberoende av om någon eller några skulle ignorera det.
Citera
2024-08-11, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Finns det indikationer på att Rutherford personligen påverkades av fiaskot med millionerkampanjen och 1925? Jag menar främst psykologiskt i sin ledarroll. Rimligtvis torde fiaskot påverkat vilket förtroende ledningen hade hos anhängarna. Detta i sin tur borde ha lett till en hel del självrannsakan och kanske en större ödmjukhet.
Eller var det t o m så att det var i den vevan han började betona samfundstillhörigheten som viktigare för "den stora skaran"? I s f torde ju han ha haft betydande trovärdighetsproblem m t p 1925.

Visst påverkades Rutherford av fiaskot angående 1925. I första delen av RÄTTFÄRDIGHETENS TRIUMF, som kom ut på engelska 1931 skrev hann: "Jehovas trogna på jorden erforo en viss missräkning i fråga om åren 1915, 1918, 1925, och denna missräkning varade någon tid." (sid. 337) Massor lämnade rörelsen och Rutherford började rikta uppmärksamheten på det kommande Harmageddon, som nu framhölls vara allvarligare än vad Russell tänkt sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in