Citat:
Nu handlade det ju om att du hävdade att Anderssons tidsuppgift var helt förenlig med polisernas. ChatGPT höll inte med.
Nu ställde du en annan mycket mer generisk fråga, och du märker ju på svaret att det inte berör samma sak. GPT förmodar radiokontakt (som vi vet inte skedde) i de flesta scenarion. Utan radiokontakt sätter den en lägsta gräns på tio sekunder.
Jag kan också tänka mig att stoppet varade i tio sekunder. Det blir en bra jämkning mellan polisernas och Anderssons uppgifter.
Nu ställde du en annan mycket mer generisk fråga, och du märker ju på svaret att det inte berör samma sak. GPT förmodar radiokontakt (som vi vet inte skedde) i de flesta scenarion. Utan radiokontakt sätter den en lägsta gräns på tio sekunder.
Jag kan också tänka mig att stoppet varade i tio sekunder. Det blir en bra jämkning mellan polisernas och Anderssons uppgifter.
Anders A i andra förhöret den 13 mars 1986:
"Han har för sig att Ann-Louise P redan hade bekräftat att polis var larmad, då han fick se en polisbil komma åkande mot Sveavägen.
Han sprang över gatan och ställde sig nästan i vägen för polisbilen och berättade för polismännen att han hade hört i sin radio att en man hade blivit skjuten i korsningen av Sveavägen - Tunnelgatan. Antagligen trodde polismännen honom inte genast och han fick sannolikt upprepa det hela, men sedan satte polisbilen fart mot den angivna platsen.
Anders A tror att han pratade med poliserna c:a 20 sekunder ev. en halv minut."
Ett minimum av information att lämna till Söderström och Windén:
"Jag har hört i min radio att en man har blivit skjuten i korsningen av Sveavägen - Tunnelgatan. Det hände för en stund sedan. Jag hörde att polis är larmad."
Att yttra dessa ord två gånger tar 20 sekunder. Enligt Windén uppstod "en kortare stunds tystnad". Enligt Söderström antecknade han tiden.
Då är vi uppe i 30 sekunder. Sedan tillkommer den tid som hade gått sedan Ann-Louise P avslutade andra samtalet med Anders D cirka 23.23.30. Hon hade bekräftat att polis var larmad när Anders A fick syn på radiobil 2520. Pluskvamperfekt.
Om 43 sekunder hade passerat stämmer tiden med Söderströms analoga armbandsklocka. Den visade 23.28, han såg fem minuter fel och klockan gick en minut och 43 sekunder efter (A14203-A). Klockan var inte 23.23. Den var 23.24.43.
Citat:
Det ”framgår” också av förhöret att han sände områdesanropet ”i omedelbar anslutning till detta”. Alltså strax efter att han pratat med Paulsson. Tror du det stämmer också?
Det ger också en larmtid på 23:23. Då vinner jag ju oavsett.
Det ger också en larmtid på 23:23. Då vinner jag ju oavsett.
Ingen frågade Ulf H vad han menade med "i omedelbar anslutning till detta". Varken Länninge eller någon annan. Det var inte Länninge överdrivet intresserad av att veta. Länninge frågade inte Ulf H om han svarade Solna taxi och motringde Järfälla taxi innan han sände sitt IM. Faktum kvarstår. Förhöret med Ulf H visar att han sände sitt IM innan han sände områdesanropet. Ulf H kan inte ha sänt sitt IM förrän tidigast 23.25.10. Jan H såg inte Ulf H:s IM på skärmarna i SBC när samtalet med Kenneth E i LAC avslutades 23.25.10.
Citat:
Just det.
Bra att du fattar. Att Jan H inte såg Ulf H:s IM på skärmarna i SBC när samtalet med Kenneth E i LAC avslutades 23.25.10.
Citat:
Falsk slutledning.
Att larma och att skriva IM var fristående från varandra. Det fanns inget som hindrade att man larmade och sedan skrev IM. Det var inte ens ovanligt.
Att larma och att skriva IM var fristående från varandra. Det fanns inget som hindrade att man larmade och sedan skrev IM. Det var inte ens ovanligt.
Ingen falsk slutledning. Förhöret med Ulf H visar att han sände sitt IM innan han sände områdesanropet.
Senast redigerad av Lebel 2026-05-01 kl. 00:21.
Senast redigerad av Lebel 2026-05-01 kl. 00:21.