2026-04-28, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
Allla? Även bidragsparasiter alltså? Det känns ju knappast intressant med en dyl rapport för den enskilde skattebetalaren vars skatt baseras på inkomst av tjänst. Låter verkligen som en rapport beställd av vänsterblivna och Gretards partier ett valår. "Vi måste höja skatten på inkomst av tjänst och ISK-konto så att röstboskapen skall leva i lyx".
Det är Länsförsäkringar (länk finns i tråden) som frågar hur privatekonomin ser ut.

Jag ser knappast det bolaget som vänstervridet, även om det är ett kooperativ.
Citera
2026-04-28, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vilka produkter blir dyrare för att regionen kickar en beteendevetare och höjer lönen för sjuksköterskor?

Tex patientavgiften, produkter som säljs på sjukhus mm, och kan även skatten påverkas.

Och givetvis går det inte att höja vissa grupper isolerat, utan det blir följdverkningar och andra gruppers löner följer efter
Citera
2026-04-28, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snairbox
Vem är det då?
Eh. Skrev om det innan
De som ensamma försörjer barn o bor dyrt
Citera
2026-04-28, 17:24
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
Det är peak flashback att vara helt oförstående till att folk har det knapert utan att de har gjort något fel
Finns de som inget fel gjort och ändå har 0kr dagen innan nästa lön. Finns också väldigt många som har dyra TV-abonnemang, svindyr telefon på kredit, bilen på kredit, köper resan på kredit. Konsumtionslån med 10-40%ränta. Tickar på rätt bra då även om du har ut 40k efter skatt.

Tro mig, jag känner flera. Vissa är bara korkade.
Citera
2026-04-28, 17:26
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Eh. Skrev om det innan
De som ensamma försörjer barn o bor dyrt
Det är också en grej folk verkar skita i. Spendera pengar på lyx man inte har råd med och så skaffar man barn. Vad i helvete. Minns att när jag och mitt ex snackade om barn sa jag "då behöver vi mer pengar" och då tjänade båda vi ändå ganska bra + att hon fick massa pengar i arv. Men så finns det skräp-personer som skaffar barn när de inte ens har råd att betala hyran/avgiften/bolån.
Citera
2026-04-28, 17:36
Medlem
Onanikrems avatar
En kompis har köpt en el-bil för 700k på avbetalning. Tycker han gjort världens affär eftersom "tankningen" bara kostar 180+300 i månaden. Det han glömt är vad han betalar i ränta och amortering i månade, bara på bilfan. Sedan tillkommer sedvanliga tv, spotify, bookbeat och en telefon för 14k som givetvis också togs på avbetalning. Hämtmat varje helg till en familj på tre kostar aldrig under 500 heller.
Lägg till utelunch fem dagar i veckan a´ ca150.

Undrar varför han aldrig har några pengar kvar i slutet av månaden?
Senast redigerad av Onanikrem 2026-04-28 kl. 17:47.
Citera
2026-04-28, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Hur kan man vara pank innan löning? Vad lägger folk pengar på egentligen?

Skulle de istället vara panka efter löning menar du?

I övrigt så följande skulle jag tro.

Boende
Transporter
Mat
kläder
Nöjen
Lån för att bekosta ovan.

Inte speciellt svårt att räkna ut...
Citera
2026-04-28, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Men själva grejen att ha slut på pengarna precis innan nästa lön kommer.

Jag tycker att det är jättekonstigt, och för mig skulle det skapa panik. Att flytta den där dagen fjorton dagar framåt gör inte att det kostar mer, förutom möjligen initialt när man flyttar dagen. Men de flesta har levt några år och har haft den möjligheten. Flytta dagen en dag i månaden, så efter ett drygt år är man där.

Nu kommer någon säga, jamen om man då får en plötslig utgift, då är man tillbaka.

JAAA, men då slipper man att ta ett svindyrt sms-lån till den utgiften. Sedan får man åter bygga på sin grund.

Det kan inte stämma att 25% av Sveriges vuxna befolkning precis varenda månad får in precis vad just den månaden kostar, det är helt osannolikt.

Jag är fullt medveten om att många har det riktigt illa, men ju sämre man har det, desto viktigare att planera, budgetera och inte ta onödiga lån.

Man anpassar utgifterna efter inkomsten. Har man 3000 kvar sista veckan går man och köper lite kläder, beställer nått kul på nätet eller en kväll ute.

Har man 300 kvar sista veckan så blir tv-soffan och påse chips istället

Att göra slut på hela lönen precis innan löning har inte att göra med låg inkomst, utan hur man väljer att spendera sina pengar.

Så någon med 15k netto kan leva snålt som fan och ha 3-4000 över varje månad, nån med 60k bränner hela lönen på prylar, partaj och utemat.

Så vem som har ont om pengar är ju relativt.
Citera
2026-04-28, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirunabengt
Jag misstänker att du köpte ditt hus efter kraschen på 90-talet. Det var många som sparade på börsen och hade fullt belånade hus några år innan. De tyckte nog samma som dig, men plötsligt en dag så föll både börsen och huspriserna som en gråsten. Jag har vänner som fortfarande har skulder kvar från den tiden.

Man behövde ju inte sälja hus och aktier direkt bara för att de gick ner i värde, det återhämtade sig igen relativt kvickt
Citera
2026-04-28, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Varför kan du inte istället ta till dig helt normala privatekonomiska tips? Liksom, vad är problemet? Tror du det är billigare att leva för att du inte har en buffert, eller hur tänker du?

Är det inte jättekonstigt att din inkomst räcker precis till dagen innan lön, oavsett hur matpriserna går upp eller hur inkomsten påverkas? Är inte det extremt konstigt?

Om matpriserna går upp 5%, kommer då lönen vara slut den 21:e? Hur överlever du då fram tills nästa lön kommer in? Fyra dagar utan mat, eller?

Då handlar man för 4,8% mindre bara, svårare än så är det inte.

Folk klara uppenbarligen av att år ut och år in balansera sin ekonomi.

Var likadan när jag var i 20-årsåldern, det är faktiskt inte svårt alls, och inte sov man sämre för det. Kom alltid nya pengar den 25'e, och skatteåterbäring köpte man en motorcykel för eller nått annat kul.

Det är lite kul att du som anser dig vara ett ekonomiskt geni inte förstår hur folk lyckas få sin ekonomi att gå jämnt upp varje månad.

Vem är geniet egentligen....
Senast redigerad av Baheera 2026-04-28 kl. 18:23.
Citera
2026-04-28, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Man anpassar utgifterna efter inkomsten. Har man 3000 kvar sista veckan går man och köper lite kläder, beställer nått kul på nätet eller en kväll ute.

Har man 300 kvar sista veckan så blir tv-soffan och påse chips istället

Att göra slut på hela lönen precis innan löning har inte att göra med låg inkomst, utan hur man väljer att spendera sina pengar.
Inser du inte hur dumt det är att inte ha någon buffert?

Du verkar uppenbart kunna fixa det, men gör det inte. För mig är det helt ofattbart.
Citera
2026-04-28, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Då handlar man för 4,8% mindre bara, svårare än så är det inte.

Folk klara uppenbarligen av att år ut och år in balansera sin ekonomi.

Var likadan när jag var i 20-årsåldern, det är faktiskt inte svårt alls, och inte sov man sämre för det. Kom alltid nya pengar den 25'e, och skatteåterbäring köpte man en motorcykel för eller nått annat kul.

Det är lite kul att du som anser dig vara ett ekonomiskt geni inte förstår hur folk lyckas få sin ekonomi att gå jämnt upp varje månad.

Vem är geniet egentligen....
Kan man då inte handla för 4.8% mindre redan innan, och på så sätt få ihop en liten buffert? Uppenbart klarar man ju av det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in