2026-04-28, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Då hamnar man de fem procenten som är hos Kronofogden.

Jag tror dock att de flesta av de 25 procenten som det handlar om reder ut varenda månad. Min undring är varför de hela tiden vill leva på gränsen när det egentligen är ganska enkelt att reda ut det hela och inom ett år eller två kunna ha en grund om det behövs.
Dom jag känner till som lever så har egentligen inga problem att spara men är så grundtrygga med det Svenska systemet att dom lever från löning till löning med inställningen att det ordnar sig. Och ja det gör det ju uppenbarligen.
Citera
2026-04-28, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Vissa utnyttjar systemet och har inte en tanke på att betala tillbaka. Andra gör allt för att betala, men hinner aldrig ikapp.
Vad har det med det jag försöker förklara att göra?

Citat:
Varför tror du, och de flesta andra som tänker som du, att de arbetslösa och skuldsatta är värdelösa?
Det har jag aldrig sagt. Och om du läser vad jag skriver så ser du att det är något helt annat som jag pratar om.

Citat:
Fattar du hur många jobb de skapar?!
Begriper du hur ett välfärdssamhälle (Sverige) är uppbyggt?
Ja inte bygger det på att 25% inte kan sköta sin ekonomi i alla fall.

Citat:
Har du funderat på hur banker och låneinstitut fungerar?
Vet du att du kan klicka till dig flera tusen på en kvart utan att ha en inkomst?
Jag förstår, men antagligen inte en stor del av dessa 25%.
Citera
2026-04-28, 15:55
Medlem
Citat:
Vilka tror du har slut på pengarna innan lön?

Ja verkligen! Instämmer till fullo!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Dom jag känner till som lever så har egentligen inga problem att spara men är så grundtrygga med det Svenska systemet att dom lever från löning till löning med inställningen att det ordnar sig. Och ja det gör det ju uppenbarligen.
Och du känner att de är privatekonomiska genier?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Vad menar du
Det är inte dessa som har slut på pengar innan lön

Vem är det då?
Citera
2026-04-28, 16:03
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Men själva grejen att ha slut på pengarna precis innan nästa lön kommer.

Jag tycker att det är jättekonstigt, och för mig skulle det skapa panik. Att flytta den där dagen fjorton dagar framåt gör inte att det kostar mer, förutom möjligen initialt när man flyttar dagen. Men de flesta har levt några år och har haft den möjligheten. Flytta dagen en dag i månaden, så efter ett drygt år är man där.

Nu kommer någon säga, jamen om man då får en plötslig utgift, då är man tillbaka.

JAAA, men då slipper man att ta ett svindyrt sms-lån till den utgiften. Sedan får man åter bygga på sin grund.

Det kan inte stämma att 25% av Sveriges vuxna befolkning precis varenda månad får in precis vad just den månaden kostar, det är helt osannolikt.

Jag är fullt medveten om att många har det riktigt illa, men ju sämre man har det, desto viktigare att planera, budgetera och inte ta onödiga lån.

Det är faktiskt så att många ensamhushåll bara har en nettoinkomst på kanske 17-20k. Är det barn med i bilden då går det nog inte få ihop det vid månadens slut. Det går nog, men då planera in i det minsta, bort med bil och allt sådant, gå på loppisar och secondhand, besöka olika matbutiker och leta reapriser etc etc

När jag började mitt yrkesliv hade jag bara en lön på 15k netto, men det var andra tider med ett boende på 3000kr/mån, mat var betydligt mycket billigare och jag hade inte barn. Det gick runt och man hade en liten slant över i slutet av månaden.
Citera
2026-04-28, 16:06
Avstängd
Knivur-273s avatar
Citat:
Tror du att det går åt mer pengar för dig om du försöker få ihop buffert?
Nej, de pengarna brukar gå åt.
Citera
2026-04-28, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Det är faktiskt så att många ensamhushåll bara har en nettoinkomst på kanske 17-20k. Är det barn med i bilden då går det nog inte få ihop det vid månadens slut. Det går nog, men då planera in i det minsta, bort med bil och allt sådant, gå på loppisar och secondhand, besöka olika matbutiker och leta reapriser etc etc
Jag ber verkligen om ursäkt, men tydligen kan jag inte förklara hur jag menar.

Hade jag lyckats, och hade alla följt mina råd, så hade vi inte haft 25% som lever paycheck to paycheck.

Kan inte annat än beklaga.
Citera
2026-04-28, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Nej, de pengarna brukar gå åt.
Mår du bra av att leva ur hand i mun när du inte måste? Jag skulle få en enorm panik.

Det är ju inte så att det kostar mer att leva om man lägger sig en månad före.
Citera
2026-04-28, 16:10
Medlem
Ni som läst hela rapporten. Är det folk som lever på inkomst av tjänst eller omfattar den även bidragsparasiter? När man försöker tolka en dyl rapport känns det verkligen viktigt att förstå vad den i detalj beskriver. Om bidragsparasiter omfattas kan den ju tolkas som ett starkt argument för att tex avskaffa barnbidrag och istället införa ett skatte-netto-avdrag för inkomst av tjänst.

Personligen skiter jag fullständigt om sossarnas kärnväljare inte anser sig få tillräckligt med bidrag.
Citera
2026-04-28, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
Ni som läst hela rapporten. Är det folk som lever på inkomst av tjänst eller omfattar den även bidragsparasiter? När man försöker tolka en dyl rapport känns det verkligen viktigt att förstå vad den i detalj beskriver. Om bidragsparasiter omfattas kan den ju tolkas som ett starkt argument för att tex avskaffa barnbidrag och istället införa ett skatte-netto-avdrag för inkomst av tjänst.

Personligen skiter jag fullständigt om sossarnas kärnväljare inte anser sig få tillräckligt med bidrag.
Det gäller alla, och har ingenting med bidrag att göra.
Citera
2026-04-28, 16:13
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Jag ber verkligen om ursäkt, men tydligen kan jag inte förklara hur jag menar.

Hade jag lyckats, och hade alla följt mina råd, så hade vi inte haft 25% som lever paycheck to paycheck.

Kan inte annat än beklaga.

Jag bara antagar hur det kan se ut. Jag har aldrig upplevt det mer än under kort period när jag studerade för länge sedan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in