2026-04-28, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel83
Ja, och allt det där går att härleda till mobiltelefoner och informationflöden. Ungar kan inte hantera det (och inte alla vuxna heller).

Och det är även just såna här trådar som är en stor orsak till polarisering och att inpränta saker i folk. För att inte tala om sociala mediers algoritmer, de är fantastiska på att ge folk rejäla doser med confirmation bias och urvalsbias; kika på Instagram (om du har det) när det kommer upp artiklar om såna här saker. Folk spyr ur sig om hur hemskt allting är och även om det bara är 100 pers som skriver på just den artikeln så är majoriteten negativta i tonen, och då läser folks hjärnor in: "Ahh, det är såhär som 100% av människorna tycker, alltså tycker alla detta... Livet är bara skit..."

Fullständigt korrekt och rörande enig!

Som barn o 20 åring var jag utan att veta det, skitskraj för framtiden. Detta var på 80 talet

Ryssarna kränkte svenska skärgården stup i kvarten, ubåtsjakter varje månad, kärnkraft, miljöförstöring etc etc

I jämförelse mot idag var det en söndagsutflykt.

Idag är det riktigt jävla illa ställt o då har tex inte Afrika o Indien börjat powershoppa på mediamarkt Ikea stadium 3 veckor till Thailand o byta kök vart 10:e år o ny äggkokare varje, allt på räntefritt

3 miljarder nya konsumenter som därutöver ska börja källsortera?

Klart att ungarna är skräckslagna och förlamade av panik och ångest

Snälla inga fler barn!!

Planeten är överbefolkad och barnen är inte trygga eller lyckliga!

Dom har ingen framtid (så känner dom )
Citera
2026-04-28, 06:37
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Rätt få barn som gör det i dag, det är en svunnen tid. Jag gjorde det för mina föräldrar men var nog ett undantag. Idag skall alla förverkliga sig själva, jobba utomlands eller i alla fall i storstäderna. Sett väldigt många ensamma som aldrig fick besök på den korttidsboenden mina föräldrar var på.

Har ett barn, inget jag ångrar i efterhand men efter ett fick det vara nog. Första åren och sista åren innan de klarar sig själva kostar mest. Exet drog det tunga lasset, då jag "paradox" jobbade utomlands mycket och vi separerade tidigt. Delad vårdnad var inte så vanligt då.

Kompis hade fem barn med fyra eller fem kvinnor, han jobbade ständigt och var ändå precis alltid luspank. Jobbade ihjäl sig, tog all övertid han kunde få men körde ändå alltid omkring i trasiga 3000krs bilar. Han blev bara just över 50, sedan tog två infarkter honom.

Ser också såhär i efterhand att föräldraledigheter påverkar pensionen väldigt negativt. Så visst kostar det att ha barn.

Det är en myt det där att samhället kommer att ta hand om dig när du blir gammal. Du får hemtjänstpersonal som våldtar dig, goda män som själ dina tillgångar eller hamnar på ett boende där du blir misshandlad av araber som inte kan svenska och får ligga i ditt eget bajs.

Kul sista tid i livet.

De som har bra äldreomsorg, de har det för att familjen har fixat det åt dem.
Citera
2026-04-28, 06:41
Medlem
dude2ks avatar
Går ju förfan inte sätta något pris på en unge. Vissa väljer att skämma bort sina ungar. Kan ju lätt bli 10 milj också.
Citera
2026-04-28, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Nej det är "galet" att inte räkna med det. Nu vill man ju jämföra vad skillnaden blir i utgift om man skaffar ett barn mot om man inte skaffar ett barn. Utan barnet finns ju ens egna arbetskraft tillgänglig som man hade tjänat inkomst med. Så hur menar du egentligen? Jag tycker det du säger är ologiskt.

Det är galet ja, speciellt eftersom hon pratar om en annan tid för kvinnorna än idag. Kan nämna min egen farmor som ex. Hon var hemmafru hela sitt liv. Och fick som tack en extremt låg pension 3000-4000 , om hon inte hade min farfar. Hade hon blivit hemlös. Så hon blev livslångt ekonomiskt beroende av honom. Dessutom visste man inte alls effekterna inom detta under 50-90 talet. Som man gör idag, tack vare att man sett detta. Plus att kvinnor tenderar att arbeta mer deltid. Kanske just under småbarnsår och med lite mindre barn, då en hel del väljer att gå ned i arbetstid. SEB ekonomen som gjorde intervju på TV igår varnade att det är en " kvinnofälla" Dom är i alla fall ärliga med hur det blir idag, om man inte tänker sig för.

Det är vare sig propaganda eller ett skämt, att kvinnor är dom som tar den största ekonomiska smällen. Om, man inte har en man som tjänar så pass bra att han har råd med att " täcka upp" ekonomiskt för hennes inkomstbortfall och pension. Alternativt om inte kvinnan själv tjänar väldigt bra.
Vad är dom gemensamma faktorerna här? God och hög ekonomi.

Jag förstår faktiskt inte varför folk är så förvånade Saker har överlag, blivit dyrare i samhället. Det är fullt rimligt att kostnaden för barn ökat då med. Däremot har inte barnbidraget höjts, i takt med prisutvecklingen i samhället.

Tror ytterst få människor vill föda barn in i fattigdom idag, nästan allt kostar pengar idag. Om man inte vill att ens unge lösdriver , eftersom man inte har råd med någon vettig sysselsättning/aktivitet. Och där man tvingas leva på spaghetti och ketchup för klara sig, och får näringsbrist på köpet. Men i alla fall köttbullar och falukorv hela veckan.

Det finns även forskning på att det i framtiden ( snar, skulle jag vilja påpeka) som visar att dom som kommer få barn i samhället är folk med " rätt DNA" dvs någon med rik bakgrund. Och att det är folk med pengar, väldigt bra ekonomi som kommer få barn. Bara att titta i vilken dagsblaska som helst, så ser man att det är väldigt mycket influencers och kändisar som får barn. Återigen, folk med pengar.
Senast redigerad av aconitumwolfsbane 2026-04-28 kl. 07:01.
Citera
2026-04-28, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av def321
Så om man är singel tänker du att det är en investering att köpa ett större boende (som om man hade barn)?
Nja, historiskt sett har många tjänat miljoner på att bo, men idag känns det inte lika aktuellt, som jag själv antydde.

För ett par utan barn (eller med utflugna barn) skulle jag säga att en 4:a med gäst-WC är lagom stor, om man har råd.
Citera
2026-04-28, 07:36
Medlem
Om man köper större bostad så ökar även vinsten för detta. Om de arbetar mindre, vilket kvinnor gärna gör, så kan de vila sig och shoppa mer. Bidragen ökar även och vab finns ju. Skola, sjukvård osv är gratis. Vi övriga subventionerar barnen för er. Dessutom får ni någon, förhoppningsvis, som tar hand om er när ni är gamla.
Citera
2026-04-28, 08:09
Medlem
Katzespeiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Det är en fråga om vilja mer än något, eller så kanske dom inte får för sin partner helt enkelt. För det finns inga praktiska hinder att en förälder går ut på krogen en kvälll gång per vecka. Dom kommer ändå bara att dega i soffan. Det är knappast så att de är aktivt uppyagna med att sortera leksaker i 6 timmar.
Tid finns men det är inte bara en själv att tänka på. Skall du ut på krogen måste den andre maken ta hand om ett eller flera barn. Är ungarna såpass gamla att de är rätt självgående är det inget större hinder men en ettåring och en femåring krävs det rätt mycket för att hålla koll på och dessutom laga mat, byta blöjor etc. Är man då ute kan man inte direkt släppa loss och leva i nuet utan kommer behöva ha ett öga på mobilen och fundera på när man bör gå hem eftersom ungar har ett sjätte sinne för baksmälla och garanterat kommer att vakna 05:00.

Sedan kommer din utgång ligga dig till last när kärringen vid för dig sämsta tillfälle kommer att vilja gå ut och kackla med sina vänner.

Du kan inte heller ligga och vara bakis en halv dag utan måste hitta på massa aktiviteter och skit som kärringen har planerat.

Alternativet är att som du säger dega på soffan utan att kärringen är sur och utan att hon har frikort.
Citera
2026-04-28, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Var? Kan du ge exempel? Hur ständig?

Vad har du för insikt i vad som lärs ut i skolan? Vet du allt som sägs?

Så du tror inte man lär sig om heterosexualitet i skolan?

Ser man inte så ser man inte.
Skolan jobbar med läroplanen tillsammans med RFSL Numera.
Litteraturen som väljs ut till skolan kan du själv kolla upp. Bokförlagen och de titlar böckerna har/innehållet som barnen ska ta del av i lågstadiet-Högstadiet.
Jag vet inte ALLT som sägs. Ditt argument är väl känt att förringa fakta. VIll man inte förstå så svarar man precis som du gör.

Man ser denna påverkan i media, reklam, radio samt ALLA kanaler som är möjliga.
Har du börjat se mönstret och förstår varför så kommer du att förstå lite mer.
Citera
2026-04-28, 08:45
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Var? Kan du ge exempel? Hur ständig?

Vad har du för insikt i vad som lärs ut i skolan? Vet du allt som sägs?

Så du tror inte man lär sig om heterosexualitet i skolan?

Spelar du dum eller? Senaste 15 åren har narrativet satt split mellan könen och den traditionella normala kärnfamiljen och istället har hbtq och feminism lyfts fram. Kvinnor som hyllats har varit de som satsat på "karriär". Metoo och samtyckeslagen har dragit alla män över en kam och målat ut dem som ett problem samt gjort att oskyldiga riskerar åka dit för våldtäkt. I media och reklam har vita kvinnor konstant figurerat med svarta män. I skolan kör de "queer" quiz (Haninge kommun) och dragqueens läser sagor för ungarna. Man försöker "bryta könsnormer" och normalisera att man kan "välja" sitt kön eller att det är normalt med andra familjer än normala heterosexuella.

Att vara hemma med barn har utmålats som omodernt och mossigt. Istället för att se det som det privilegium det faktiskt är att hitta en livspartner och satsa på familj, har det målats upp som mossigt och omodernt och kvinnor som förblir singlar långt efter sitt bäst-före-datum har framställts som någon sorts förebilder.
Senast redigerad av AndersPersson99 2026-04-28 kl. 08:48.
Citera
2026-04-28, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katzespeien
Tid finns men det är inte bara en själv att tänka på. Skall du ut på krogen måste den andre maken ta hand om ett eller flera barn. Är ungarna såpass gamla att de är rätt självgående är det inget större hinder men en ettåring och en femåring krävs det rätt mycket för att hålla koll på och dessutom laga mat, byta blöjor etc. Är man då ute kan man inte direkt släppa loss och leva i nuet utan kommer behöva ha ett öga på mobilen och fundera på när man bör gå hem eftersom ungar har ett sjätte sinne för baksmälla och garanterat kommer att vakna 05:00.

Sedan kommer din utgång ligga dig till last när kärringen vid för dig sämsta tillfälle kommer att vilja gå ut och kackla med sina vänner.

Du kan inte heller ligga och vara bakis en halv dag utan måste hitta på massa aktiviteter och skit som kärringen har planerat.

Alternativet är att som du säger dega på soffan utan att kärringen är sur och utan att hon har frikort.

När du vuxit upp och blivit mindre egocentrerad så kanske, kanske du kommer tänka annorlunda. Att bilda familj blir ett fokus och man förbinder sig att göra det bästa för familjen.
Att gå ut och kröka och ligga bakis i soffan... mad 2 barn hemma är inget jag skulle rekommendera.
Men jag hoppas du trollar eller bara är omogen just nu.
Citera
2026-04-28, 08:52
Medlem
Katzespeiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
När du vuxit upp och blivit mindre egocentrerad så kanske, kanske du kommer tänka annorlunda. Att bilda familj blir ett fokus och man förbinder sig att göra det bästa för familjen.
Att gå ut och kröka och ligga bakis i soffan... mad 2 barn hemma är inget jag skulle rekommendera.
Men jag hoppas du trollar eller bara är omogen just nu.
Jag tror du läste lite konstigt.
Citera
2026-04-28, 09:04
Medlem
Man har ett liv, och det finns oändligt mycket att se, göra och spendera pengar på. Skaffa barn är så jävla efterblivet. Man handikappar sig själv på många sätt och vis frivilligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in