2026-04-27, 11:50
Medlem
folkgemenskaps avatar
Den som prioriterar individens frihet framför det personliga ansvaret i kollektivet, så som reproduktion, indirekt röstar för en förändrad befolkningssammansättning. Man kan inte både kräva kulturell och social status quo och samtidigt undergräva den demografiska basen genom passivitet.
Citera
2026-04-27, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej. Jag kollade upp vilka kostnader SEB inbegrep i sina beräkningar för några år sedan, jag skrev om det här i tråden i morse.

Att kostanden för barn har gått upp är väl som med allt annat att folk med pengar gillar att spendera pengar. Har man mer pengar så brännerr man mer pengar helt enkelt, på saker som kanske inte behövs. Samma sak med singlar utan barn som bränner mer pengar än någonsin på utemat, resor och kläder.
Citera
2026-04-27, 11:57
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Nej. Jag kollade upp vilka kostnader SEB inbegrep i sina beräkningar för några år sedan, jag skrev om det här i tråden i morse.

Ja det är givetvis dumt om summan som anges är mycket högre än genomsnittet. I så fall får ju folk en felaktig bild av hur mycket en unge kostar.
Citera
2026-04-27, 11:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Att kostanden för barn har gått upp är väl som med allt annat att folk med pengar gillar att spendera pengar. Har man mer pengar så brännerr man mer pengar helt enkelt, på saker som kanske inte behövs. Samma sak med singlar utan barn som bränner mer pengar än någonsin på utemat, resor och kläder.

Ja precis! Men det betyder inte att man INTE KAN skaffa barn med mindre pengar än så, eller att de barnen skulle få en sämre uppväxt. Det finns mycket som är viktigare än pengar! Finns det hjärterum så finns det stjärterum o.s.v. o.s.v..
Citera
2026-04-27, 11:58
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Nja det är en sanning med modifikation. Oftast handlar det om att de inte har lust men det är trevligare att säga att man inte har tid.

Inte mina polare. De har lust kan jag säga.
Citera
2026-04-27, 11:58
Medlem
Småpengar speciellt om delat på två.
Själv betalat förlossning i Sverige bara för min son är halv nordisk, eller kanske var det uppehållstillstånd tog årtal men jag har annan syn på det.
Svensken är så snål, tänker ni bara på pengar eller?
Pengar slår aldrig känslan man har när jag efter min deltidsjobb dag nu hämtar sonen på förskolan och han ropar glatt pappa och blir helt till sig.
Ni missar bra mycket att ej skaffa barn
Citera
2026-04-27, 12:05
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
https://www.pt.se/ekonomi/artikel/notan-for-ett-barn-rusar-upp-en-miljon-/r4p7768r

Detta stärker mig i mitt beslut att inte skaffa barn. Hur tänker ni med barn?

Jag har fem barn, men några miljoner har jag aldrig känts vid.
Klart att du ska lyssna på "nyheter" som tillåter dig vara en vuxenbebis.
Citera
2026-04-27, 12:06
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Löjlig artikel.

En kostnadspost på 550 000 för att man behöver köpa större bostad och 340 000 för nöjen.

Tack. Detta är ett bra exempel på att låsta artiklar är värdelösa som diskussionsunderlag. Att inte veta vad som ligger till grund för en uträkning gör all påföljande diskussion till tyckande och gissningslekar.
Citera
2026-04-27, 12:09
Medlem
Citat:
Ja precis! Men det betyder inte att man INTE KAN skaffa barn med mindre pengar än så, eller att de barnen skulle få en sämre uppväxt. Det finns mycket som är viktigare än pengar! Finns det hjärterum så finns det stjärterum o.s.v. o.s.v..

Nej egentligen konstar inte barn särskilt mycket alls. Dom första åren är det nästan gratis, oftast kan man få extremt mycket saker som behövs gratis eller mycket billigt. Det är väl nästan ingen som betalar fullpris för ett skötbord eller en barnsäng. Och kläder och leksaker de första åren kan man nästan få hur mycket som helst gratis.

Mat är i princip ingenting de första 10 åren om man inte väljer att köpa speciella saker som någon yoghurt för barn och liknande.
Hobbys och fritidsaktivieter är också nästgan gratis om man undviker typiska dyra saker som dyra sporter och lekland

Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Inte mina polare. De har lust kan jag säga.

Det är en fråga om vilja mer än något, eller så kanske dom inte får för sin partner helt enkelt. För det finns inga praktiska hinder att en förälder går ut på krogen en kvälll gång per vecka. Dom kommer ändå bara att dega i soffan. Det är knappast så att de är aktivt uppyagna med att sortera leksaker i 6 timmar.
Citera
2026-04-27, 12:11
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Med andra ord, alla barnlösa dagdrivare är troligen miljonärer?
Alla batnlösa fetto-par hos fogden, de sitter också på miljoner.
För inte tala om alla övriga vuxenbebisar, helvete vad rika ni är.
Citera
2026-04-27, 12:18
Medlem
Citat:
De är affärsdrivande företag, de vill att människor som tänker skaffa barn ska börja spara i god tid. Hos DERAS bank såklart. Jag tror att din tolkning är FÖR cynisk!

Grejen är ju den att Sverige har ju förändrats rejält de senaste 20 åren. Politikerna och etablissemanget svänger sig gärna med stora och fina ord, men skrapar man på ytan så ser man hur det hela bara är ett rent luftslott. Nuförtiden behövs det knappt ens skrapa på ytan, det är ofta väl synligt ändå och ve den som säger något.
Cyniskt är just vad dagens Sverige och politik har blivit.
Citera
2026-04-27, 12:21
Medlem
Klart det varit trevligare om det varit billigare men vad är viktigare att lägga pengar på?

Fler suparresor till Malaga? En till MC? En större teve?

Folk som kunde fått barn, behandlat det rätt, men ändå väljer dekadens är definitionen av tragiska människor.

"åh det är så mysigt vi kan gå på restaurang i veckorna" - mm, lätt kortsiktigt tänkt kanske? idioter

Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
https://www.pt.se/ekonomi/artikel/notan-for-ett-barn-rusar-upp-en-miljon-/r4p7768r

Detta stärker mig i mitt beslut att inte skaffa barn. Hur tänker ni med barn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in