Citat:
Ursprungligen postat av
SoulOfSophia
Nej det är "galet" att inte räkna med det. Nu vill man ju jämföra vad skillnaden blir i utgift om man skaffar ett barn mot om man inte skaffar ett barn. Utan barnet finns ju ens egna arbetskraft tillgänglig som man hade tjänat inkomst med. Så hur menar du egentligen? Jag tycker det du säger är ologiskt.
Jag menar att det bara är i det moderna Sverige någon tänker så. Förr slutade en gift kvinna arbeta senast när hon var gravid, och det var ingen som satt och räknade på vad hon "skulle ha kunnat" tjäna och grämde sig över det, utan det var som det var. Hon blev ju mor.
I andra länder tänker folk inte heller så, t.ex. i Tyskland där jag känner många. Där är det vanligt att kvinnor är hemmafruar. Sedan kanske de tar lite extrajobb - min bästa tyska väninna tar t.ex. på sig översättningsuppdrag ibland, som hon kan göra hemifrån - men det är ingen som tänker på det som en "kostnad" om de INTE gör det. Jag gissar att min väninna skulle begära skilsmässa om hennes man ens skulle antyda något sådant.
Det är ju sådana här attityder, bland annat, som ligger bakom den nativitetskris som vi har nu. Moderskapet värderas inte, det ses som något som drar bort kvinnan från hennes arbetsplats, och får henne att "komma efter i löneutvecklingen". Klart som fan att inte många vill skaffa det tredje barnet då, och att allt fler avstår från till och med de vanliga två barnen...