2026-04-27, 11:31
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
"om jag skulle ha arbetat idag så skulle jag ha tjänat si-och-så mycket, på en vecka hade det blivit SÅ mycket, och på en månad SÅ MYCKET, och på ett år SÅ mycket - OJ OJ OJ va' mycket pengar jag förlorar på att ta hand om den här j-la ungen". Man TÄNKER ju inte så, det finns inget som heter "förlorad arbetsinkomst" när man är hemma med sina egna barn, det är ju det som är livet...
Citat:
För att de räknar "inkomstförlusten", i jämförelse med om föräldern skulle ha arbetat heltid, som en kostnad. Det är helt galet.

Nej det är "galet" att inte räkna med det. Nu vill man ju jämföra vad skillnaden blir i utgift om man skaffar ett barn mot om man inte skaffar ett barn. Utan barnet finns ju ens egna arbetskraft tillgänglig som man hade tjänat inkomst med. Så hur menar du egentligen? Jag tycker det du säger är ologiskt.
Citera
2026-04-27, 11:36
Medlem
Citat:
Ja, jag tycker att det är direkt OANSVARIGT av bankerna att gå ut med sådant där, nu när vi har en nativitetskris också. Och många människor sväljer det bara, de tänker att "BANKEN måste ju kunna sådant, så då är det sant!".
Ja, felet är ju att de som borde lyssna och hålla igen lite på sitt barnalstrande, absolut inte lyssnar och absolut inte har någon familjeplanering överhuvudtaget, utan det bara händer. Nu kommer några säkert reta upp sig, men med Sveriges välfärdspolitik betalar ju ni som inte har barn för grannens 10 barn.
Citera
2026-04-27, 11:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Varför bankerna går ut med dessa siffror har jag lite svårt att förstå men det är väl bra att relevant samhällsinformation om vad saker och ting kostar kommer ut?

Själv tycker jag det är direkt oansvarigt att skaffa barn om man inte har ordnad ekonomi och ordnat boende.

Ja såklart, men SÅDANA summor behöver ett barn inte kosta. Det är beräknat på en övre-medelklass-tillvaro, där båda föräldrarna har prestigeyrken. Tror du att alla somaliska åttabarnsfamiljer som man ser, drar in sådana summor? (Nej inte ens de bidrag de får, även om de är tokgenerösa, genererar de beloppen.) Och att räkna "inkomstförluster" för en mamma som arbetar deltid som en kostnad, är helt sinnessjukt...
Citera
2026-04-27, 11:39
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hextern
Visst. Allt det där kan man väl göra ändå och innan barn och när de är lite större. Men det är klart barn påvekar ekonomin. Men har man som vi helt ok löner men typisk medelklass så är ju tid osv ett enormt mycket större "problem" än pengar när man fått barn.

Ja jag tror också att tidsbrist är ett större problem för de flesta småbarnsföräldrar än pengabrist. Har flera polare med småbarn som bara går ut på krogen typ varannan månad. Tiden räcker helt enkelt inte till.
Citera
2026-04-27, 11:40
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ja såklart, men SÅDANA summor behöver ett barn inte kosta. Det är beräknat på en övre-medelklass-tillvaro, där båda föräldrarna har prestigeyrken. Tror du att alla somaliska åttabarnsfamiljer som man ser, drar in sådana summor? (Nej inte ens de bidrag de får, även om de är tokgenerösa, genererar de beloppen.) Och att räkna "inkomstförluster" för en mamma som arbetar deltid som en kostnad, är helt sinnessjukt...

Bygger inte siffrorna på ett genomsnitt?
Citera
2026-04-27, 11:43
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Nej det är "galet" att inte räkna med det. Nu vill man ju jämföra vad skillnaden blir i utgift om man skaffar ett barn mot om man inte skaffar ett barn. Utan barnet finns ju ens egna arbetskraft tillgänglig som man hade tjänat inkomst med. Så hur menar du egentligen? Jag tycker det du säger är ologiskt.

Jag menar att det bara är i det moderna Sverige någon tänker så. Förr slutade en gift kvinna arbeta senast när hon var gravid, och det var ingen som satt och räknade på vad hon "skulle ha kunnat" tjäna och grämde sig över det, utan det var som det var. Hon blev ju mor.

I andra länder tänker folk inte heller så, t.ex. i Tyskland där jag känner många. Där är det vanligt att kvinnor är hemmafruar. Sedan kanske de tar lite extrajobb - min bästa tyska väninna tar t.ex. på sig översättningsuppdrag ibland, som hon kan göra hemifrån - men det är ingen som tänker på det som en "kostnad" om de INTE gör det. Jag gissar att min väninna skulle begära skilsmässa om hennes man ens skulle antyda något sådant.

Det är ju sådana här attityder, bland annat, som ligger bakom den nativitetskris som vi har nu. Moderskapet värderas inte, det ses som något som drar bort kvinnan från hennes arbetsplats, och får henne att "komma efter i löneutvecklingen". Klart som fan att inte många vill skaffa det tredje barnet då, och att allt fler avstår från till och med de vanliga två barnen...
Citera
2026-04-27, 11:43
Medlem
Propaganda, dåligt beräknat eller inte. Det är bra att fler väljer att tänka igenom ordentligt ifall de faktiskt ska ha barn eller ej. Fler människor i tidigare generationer borde gjort det.

Finns inget som lockar personer idag mellan 25-35 att yngla av sig, och det förstår man.
Citera
2026-04-27, 11:44
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Ja, felet är ju att de som borde lyssna och hålla igen lite på sitt barnalstrande, absolut inte lyssnar och absolut inte har någon familjeplanering överhuvudtaget, utan det bara händer. Nu kommer några säkert reta upp sig, men med Sveriges välfärdspolitik betalar ju ni som inte har barn för grannens 10 barn.

Ja, så är det ju. Ännu en orsak till att skaffa två, tre i alla fall själv, så att man får en liten bit av kakan!
Citera
2026-04-27, 11:45
Medlem
Citat:

Troligtvis skulle en person i övre medelklassen anse att barnen i en stor somalisk familj blir vanvårdade.
Citera
2026-04-27, 11:46
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Bygger inte siffrorna på ett genomsnitt?

Nej. Jag kollade upp vilka kostnader SEB inbegrep i sina beräkningar för några år sedan, jag skrev om det här i tråden i morse.
Citera
2026-04-27, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
https://www.pt.se/ekonomi/artikel/notan-for-ett-barn-rusar-upp-en-miljon-/r4p7768r

Detta stärker mig i mitt beslut att inte skaffa barn. Hur tänker ni med barn?

Är väl varken konstigt eller skrämmande? Är ju inte direkt som att man betalar 2 miljoner på ett bräde.

Vad betalar folk för sin bostad på 18 år? bil? mat?
Eller hur mkt har man lagt på öl och utemat under 20 års tid?

Eftersom kostnaderna är över tid är det inget man varken ser eller känner av tycker jag
Senast redigerad av Minkapten 2026-04-27 kl. 11:51.
Citera
2026-04-27, 11:48
Medlem
Citat:
Ja jag tror också att tidsbrist är ett större problem för de flesta småbarnsföräldrar än pengabrist. Har flera polare med småbarn som bara går ut på krogen typ varannan månad. Tiden räcker helt enkelt inte till.

Nja det är en sanning med modifikation. Oftast handlar det om att de inte har lust men det är trevligare att säga att man inte har tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in