2026-04-27, 21:07
Medlem
Daniel83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Det dyraste året är alltid det första året, för många uppstår en stor del av kostnaderna uppstår då.

Bara genom föräldraledigheten år 1 kostade mitt senaste barn ett inkomsttapp från ca 50k efter skatt (70k före) ner till 45k före skatt, ca 25k efter skatt.
Sen får man lägga till ett 10 tal dubbeldagar med sin partner som också kostar mycket.

På ett år blev det ca 300 000 i förlorad inkomst, och kanske 70 000 i förlorad pension.

Sen köper man en del grejer år 0 till barnet:
Barnvagn 16k
Bakåtvänd bilbarnstol 8k
Sulky vagn 3.5k
Babyskydd med bas 3.5k
Lära gå stol 1k
med mera

Bara här landar vi på 400k och då har barnet fyllt 1 år.
Förstår att barnbidraget på 1250 per månad inte räcker speciellt långt för många då bara förskoleavgiften ligger på 1850/månad..

Jag och frugan hade varit ekonomiskt oberoende nu vid 35 om vi varit barnfria istället för att skaffa 3 barn. Med det sagt går mina barn inte att mäta i pengar och absolut inget jag ångrar, får jobba några år till helt enkelt.

Haha, kul med kontraster; vår unge är uppväxt på arvegods och second hand. Hela hans garderob ligger nog under 25k. Det enda stora vi köpt nytt är ett par bilbarnstolar/babyskydd. Han är 4 nu och vi har jobbat heltid bägge två förutom föräldraledigheterna (där har det gått några 10tusenlappar.) Sambon har pluggat utöver det också. Men ni hade ju rejäla inkomster så då svider det mer då man drar i maxtaket på SGIn

Man är otroligt tacksam över att ha kunnat ärva såpass mycket men oavsett arvegods så har vi varit flitiga besökare på div loppisar...
Citera
2026-04-27, 21:09
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Samtidigt denna ständiga propaganda mot kärnfamilj.

Var? Kan du ge exempel? Hur ständig?

Citat:
Ingenting i skolan lyfter fram det positiva med en ursprunglig kärnfamilj.

Vad har du för insikt i vad som lärs ut i skolan? Vet du allt som sägs?

Citat:
Istället lyfts en massa osunda sexuella konstellationer fram.

Så du tror inte man lär sig om heterosexualitet i skolan?
Citera
2026-04-27, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
https://www.pt.se/ekonomi/artikel/notan-for-ett-barn-rusar-upp-en-miljon-/r4p7768r

Detta stärker mig i mitt beslut att inte skaffa barn. Hur tänker ni med barn?
Man måste inte lägga 2,2 miljoner om man inte känner sig tvungen att lajva tacky medelklass, dessutom blir det billigare per barn med fler än ett.

Bostaden kan ju ses som en investering snarare än konsumtion, även om det finns tecken på att luften går ur bostadsbubblan.

Tja, jag har både barn och pengar. Jag förstår inte riktigt vitsen med att bränna pengar på statussymboler. Kanske om man försöker locka otäcka golddiggers av någon outgrundlig anledning.
Citera
2026-04-27, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel83
Det har alltid varit oroligt i världen, både politiskt och via kriminalitet. Den stora skillnaden nuförtiden är att alla får in ständiga rapporter om det, i en liten apparat i fickan som ständigt vibrerar och berättar om hur hemska saker Trump gör, hur många djurarter som minskar. Hur mycket varmare/kallare det var den och den månaden jämfört med för 50 år sen. Man får cancer av chips, potatis och trådlösa nätverk och teflon är det värsta ämnet som finns och det finns mer plast i en valmage än i Barbies lökar.

Människan kan inte hantera såpass mycket flöde som pressas in i oss nuförtiden, speciellt inte yngre personer, som historiskt levt mycket mer i nuet än nuförtiden. Men eftersom att negativa nyheter och katastrofer är så ofantligt mycket mer medialt sexigt att skriva/rapportera om så är detta inget som kommer ändra på sig...

Barn mår uruselt!

Lever på nätterna o sover på dagarna. Inga ambitioner, inga drömmar.

Apatiska, lata o flyr undan verkligheten och andas, frodas, lever på TikTok, FB, Insta etc etc

Överklassens och eliten med traditioner i släkten, deras barn minsann pluggar även dom till advokater, läkare och ingenjörer

Klyftorna växer och blir vansinnigt stora.

Arbetarklassens avkomma har kastat in handduken. Barnen orkar inget
Citera
2026-04-27, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mindstream
Bostaden kan ju ses som en investering snarare än konsumtion, även om det finns tecken på att luften går ur bostadsbubblan.

Så om man är singel tänker du att det är en investering att köpa ett större boende (som om man hade barn)?
Citera
2026-04-27, 22:32
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
https://www.pt.se/ekonomi/artikel/notan-for-ett-barn-rusar-upp-en-miljon-/r4p7768r

Detta stärker mig i mitt beslut att inte skaffa barn. Hur tänker ni med barn?

Miljöpartister brukar säga att skaffa barn är det allra största hotet mot planeten. Just därför har jag skaffat mig en hel dynasti nu! Pengar är en ickefråga.
Citera
2026-04-27, 22:35
Medlem
Daniel83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snairbox
Barn mår uruselt!

Lever på nätterna o sover på dagarna. Inga ambitioner, inga drömmar.

Apatiska, lata o flyr undan verkligheten och andas, frodas, lever på TikTok, FB, Insta etc etc

Överklassens och eliten med traditioner i släkten, deras barn minsann pluggar även dom till advokater, läkare och ingenjörer

Klyftorna växer och blir vansinnigt stora.

Arbetarklassens avkomma har kastat in handduken. Barnen orkar inget

Ja, och allt det där går att härleda till mobiltelefoner och informationflöden. Ungar kan inte hantera det (och inte alla vuxna heller).

Och det är även just såna här trådar som är en stor orsak till polarisering och att inpränta saker i folk. För att inte tala om sociala mediers algoritmer, de är fantastiska på att ge folk rejäla doser med confirmation bias och urvalsbias; kika på Instagram (om du har det) när det kommer upp artiklar om såna här saker. Folk spyr ur sig om hur hemskt allting är och även om det bara är 100 pers som skriver på just den artikeln så är majoriteten negativta i tonen, och då läser folks hjärnor in: "Ahh, det är såhär som 100% av människorna tycker, alltså tycker alla detta... Livet är bara skit..."
Citera
2026-04-27, 22:51
Medlem
AndersPersson99s avatar
Vi är i en ekonomisk depression med stagflation, allt är dyrt.

Framgent behöver män och kvinnor som får barn ihop att bli skattebefriade 18 år fram.

Föräldrar som går ner till 50% arbete ska bli ersatta av staten för inkomstbortfallet och arbetsgivarna få momsavdrag per förälder som går ner i tid.

Vi behöver lägga ned myndigheter, tramsutbildningar och planekonomiska tendenser för att få igång en stark ekonomi som bygger på basindustri, teknik och export istället för inhemsk privatkonsumtion. Detta kan finansiera skattelättnaderna.
Citera
2026-04-27, 23:16
Medlem
draåthelvetes avatar
"Människor är inte en kostnad" har vi ju hört förut, men detta visar väl på motsatsen då?
Citera
2026-04-27, 23:18
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Just det, alla vet ju att en bostad med omedelbar verkan direkt man flyttar in förlorar hela dess värde och därmed bör beräknas som en utgift till 100% och sedan bortskänkas vid utflytt.

Man får möjligen räkna på vad det kostar totalt sett att ha ett extra rum under X år. Jämför köpa en trea för 3,5 miljoner med en fyra för 4,2. Absolut 700k prisskillnad. Men räntekostnaden blir ca 14700 per år efter ränteavdrag vid 3% ränta. Bor man där i 10 år blir det alltså ca 147 000 kr i extra ränta givet att bostaden varken går upp eller ner i värde. Även avgiften blir väl något dyrare. Men vi pratar ca 147 000 på 10 år. Inte 700k. Sen hade jag bott "stort", gärna i hus även utan barn. Så man kan inte riktigt påstå att bara för man låser ett rum man ändå till en unge i 18 år att det blir dyrare än att bara ha rummet som kontor eller något annat. Det är inte ett vansinnigt koncept att man i stora delar av Sverige har fler rum än absolut minimum.

Ja för att det är det. Det är väl knappast normen att 15-åringar springer runt med 10 lax i månaden? Den typen av idioti hittar du knappt ens i de finare villaområdena. Klart någon unge har det så men du får det att låta som att det vore mer vanligt än ovanligt vilket självklart inte är fallet.

Tror du att behovet av rummet försvinner när barnet fyller 10 år? Skulle snarare säga att man får räkna med 20 år, kanske till och med något år till.

Men 20 år ger i alla fall i ditt exempel 300 000.

Den genomsnittliga årsavgiften till en bostadsrättsförening i Sverige låg 2024 på cirka 784 kr per kvadratmeter boarea. Om vi räknar på 8 extra kvadrat så blir det 125 440 över 20 år om vi räknar med att avgiften aldrig höjs under dessa åren. Men det gör den ju såklart, vi räknar då med en ökning med 2% per år blir denna kostnaden 152 400.

Så då kan vi komma överens om att kostnaden är MINST 452 400 över 20 år. Om nu inte ränteavdraget försvinner eller minskar, samt att lägenheten minst behåller sitt värde samt att man aldrig renoverar barnets rum. Barnet för heller inte förbruka något vatten, varmvatten eller någon som helst el samt att man måste undanhålla barnet från hemförsäkringen som blir dyrare desto fler som bor där.

Och man måste tycka att ett rum på 8m2 räcker. Vid flera barn än 1 bör man lämpligen ha minst en toalett till men helst ett helt badrum, så kanske ska man räkna med 0.5 toaletter per barn också. Då börjar vi nog närma oss de där 700K som jag pratade om initialt på vissa orter.
Citera
2026-04-27, 23:47
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiskopBrask
Hejsan flyzz

Jag tänker så att man i analysen behöver utgå från vad barn är för en slags kostnad, om man ska lägga ett ekonomiskt perspektiv på tankeingången. Alltså helt enkelt - är ett barn prisvärt??

Har man ideal om att själv vilja resa runt och se världen så är ett barn ingen bra satsning eftersom det gör att man inte kommer iväg, åtminstone inte på många år och kanske sedan inte så långt eftersom pengarna gått åt. Så för allt egeninriktat och självupplevelsemässigt, som resor, bergsklättring, springa maraton i all världens städer osv går alltså barn bort. Ej prisvärda.

Har man som ideal att bygga relationer och familj kan man ställa hund mot barn. Hundar är alltid positiva när man kommer hem och kostar jämfört med ett barn oftast väldigt lite. Nackdelen är att den relation man investerat i med hunden, tränat den till och byggt dess underkastelse, överfört det man gillar på den, kommer inte vara mer än si där 10-15 år eftersom hundens livslängd är så kort. Då behöver man köpa en ny hund och börja om. Det skulle kunna i slutändan visa att barn är en bättre relationsinvestering eftersom de i bästa fall överlever en själv. Alltså lite mer prisvärt med barn än hund.

Så det kan vara bra att ställa kostnaden för att föda upp ett barn mot annat man kan lägga livets mening på.

Barn är dock ovärderliga när du är 80 år och behöver hjälp med saker i vardagen. Kommunen kan ge dig hemtjänst, men de kan aldrig ge dig den sociala interaktion och omsorg som dina barn kan ge dig.

Vem ska sitta och ringa biståndshandläggare när du börjar bli dement? Vem kommer över och lagar frukost, lunch och middag?

Vem fixar plats på hemmet när det är dags?
Citera
2026-04-28, 02:40
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Barn är dock ovärderliga när du är 80 år och behöver hjälp med saker i vardagen. Kommunen kan ge dig hemtjänst, men de kan aldrig ge dig den sociala interaktion och omsorg som dina barn kan ge dig.

Vem ska sitta och ringa biståndshandläggare när du börjar bli dement? Vem kommer över och lagar frukost, lunch och middag?

Vem fixar plats på hemmet när det är dags?
Rätt få barn som gör det i dag, det är en svunnen tid. Jag gjorde det för mina föräldrar men var nog ett undantag. Idag skall alla förverkliga sig själva, jobba utomlands eller i alla fall i storstäderna. Sett väldigt många ensamma som aldrig fick besök på den korttidsboenden mina föräldrar var på.

Har ett barn, inget jag ångrar i efterhand men efter ett fick det vara nog. Första åren och sista åren innan de klarar sig själva kostar mest. Exet drog det tunga lasset, då jag "paradox" jobbade utomlands mycket och vi separerade tidigt. Delad vårdnad var inte så vanligt då.

Kompis hade fem barn med fyra eller fem kvinnor, han jobbade ständigt och var ändå precis alltid luspank. Jobbade ihjäl sig, tog all övertid han kunde få men körde ändå alltid omkring i trasiga 3000krs bilar. Han blev bara just över 50, sedan tog två infarkter honom.

Ser också såhär i efterhand att föräldraledigheter påverkar pensionen väldigt negativt. Så visst kostar det att ha barn.
Senast redigerad av Onanikrem 2026-04-28 kl. 02:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in