Citat:
Det dyraste året är alltid det första året, för många uppstår en stor del av kostnaderna uppstår då.
Bara genom föräldraledigheten år 1 kostade mitt senaste barn ett inkomsttapp från ca 50k efter skatt (70k före) ner till 45k före skatt, ca 25k efter skatt.
Sen får man lägga till ett 10 tal dubbeldagar med sin partner som också kostar mycket.
På ett år blev det ca 300 000 i förlorad inkomst, och kanske 70 000 i förlorad pension.
Sen köper man en del grejer år 0 till barnet:
Barnvagn 16k
Bakåtvänd bilbarnstol 8k
Sulky vagn 3.5k
Babyskydd med bas 3.5k
Lära gå stol 1k
med mera
Bara här landar vi på 400k och då har barnet fyllt 1 år.
Förstår att barnbidraget på 1250 per månad inte räcker speciellt långt för många då bara förskoleavgiften ligger på 1850/månad..
Jag och frugan hade varit ekonomiskt oberoende nu vid 35 om vi varit barnfria istället för att skaffa 3 barn. Med det sagt går mina barn inte att mäta i pengar och absolut inget jag ångrar, får jobba några år till helt enkelt.
Bara genom föräldraledigheten år 1 kostade mitt senaste barn ett inkomsttapp från ca 50k efter skatt (70k före) ner till 45k före skatt, ca 25k efter skatt.
Sen får man lägga till ett 10 tal dubbeldagar med sin partner som också kostar mycket.
På ett år blev det ca 300 000 i förlorad inkomst, och kanske 70 000 i förlorad pension.
Sen köper man en del grejer år 0 till barnet:
Barnvagn 16k
Bakåtvänd bilbarnstol 8k
Sulky vagn 3.5k
Babyskydd med bas 3.5k
Lära gå stol 1k
med mera
Bara här landar vi på 400k och då har barnet fyllt 1 år.
Förstår att barnbidraget på 1250 per månad inte räcker speciellt långt för många då bara förskoleavgiften ligger på 1850/månad..
Jag och frugan hade varit ekonomiskt oberoende nu vid 35 om vi varit barnfria istället för att skaffa 3 barn. Med det sagt går mina barn inte att mäta i pengar och absolut inget jag ångrar, får jobba några år till helt enkelt.
Haha, kul med kontraster; vår unge är uppväxt på arvegods och second hand. Hela hans garderob ligger nog under 25k. Det enda stora vi köpt nytt är ett par bilbarnstolar/babyskydd. Han är 4 nu och vi har jobbat heltid bägge två förutom föräldraledigheterna (där har det gått några 10tusenlappar.) Sambon har pluggat utöver det också. Men ni hade ju rejäla inkomster så då svider det mer då man drar i maxtaket på SGIn
Man är otroligt tacksam över att ha kunnat ärva såpass mycket men oavsett arvegods så har vi varit flitiga besökare på div loppisar...