2026-04-27, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Har er privatekonomi försämrats det senaste året?
Känner ni igen er i Länsförsäkringars rapport?
Hur ska trenden vändas?

https://www.sverigesradio.se/artikel/rapport-var-fjarde-svensk-ar-pank-dagen-innan-loning
verkligen inte, blir förvånad varje månad över hur mycket pengar jag har kvar, finns ingen trend att vända om du frågar mig, bortsett från irankriget, urkarinakriget och nollan trump som kan medför inflation"
Citera
2026-04-27, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alarm787
verkligen inte, blir förvånad varje månad över hur mycket pengar jag har kvar, finns ingen trend att vända om du frågar mig, bortsett från irankriget, urkarinakriget och nollan trump som kan medför inflation"
Det låter som att du lever som en snåljåp? Hur mycket pengar har du kvar månatligen?
Citera
2026-04-27, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Det låter som att du lever som en snåljåp? Hur mycket pengar har du kvar månatligen?
Nä verkligen inte, runt 30 - 40k
Citera
2026-04-27, 20:09
Medlem
Citat:
Nä verkligen inte, runt 30 - 40k
Har du 30-40k kvar varje månad eller är det din inkomst?
Citera
2026-04-27, 20:10
Medlem
Citat:
Har du 30-40k kvar varje månad eller är det din inkomst?
Vad jag och min fru har kvar i slutet av månaden. Under senaste sosseregeringen var den summan 5k
Senast redigerad av alarm787 2026-04-27 kl. 20:12.
Citera
2026-04-27, 20:10
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Ökade löner driver självklart upp inflationen, då det gör produkter och tjänster dyrare för att kompensera för ökade lönekostnader.

Beteendevetare ska för övrigt inte ha någon lön alls.

Vilka produkter blir dyrare för att regionen kickar en beteendevetare och höjer lönen för sjuksköterskor?
Citera
2026-04-27, 20:11
Medlem
Citat:
Vad jag och min fru har kvar i slutet av månaden
Om ni inte har 100k i nettolön så ser jag inget alternativ än att ni lever som ett par snåljåpar
Citera
2026-04-27, 20:13
Medlem
Citat:
Om ni inte har 100k i nettolön så ser jag inget alternativ än att ni lever som ett par snåljåpar
Nä, ett alternativ är väl att vi har mer, eller? Ser inget i trådstarten som handlar om det
Citera
2026-04-27, 20:17
Medlem
Citat:
Nä, ett alternativ är väl att vi har mer, eller? Ser inget i trådstarten som handlar om det
Du förefaller behandla ett illustrativt resonemang som om det vore en empirisk utsaga om just er situation. Det är en kategoriförväxling snarare än ett motargument.
Citera
2026-04-27, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Fattigdom beror ofta på att huvudet är dumt. Det är obetänksamma utgifter som dränerar folks ekonomi. Inte låga inkomster. Saker som bara kostar pengar utan att ge något tillbaka. Utekaffe titt som tätt. Prenumeration av morgontidning. Andra prenumerationer som lligger och kostar, som däckhotell och flera olika TV-abbonemang och datorspel med månadsavgift. Sån skit är jättevanlig hos den så kallade arbetarklassen. Det blir en stor summa i slutet av månaden som kunde spenderats bättre eller sparats. Räkna ihop det så handlar det kanske om ett par tusen som bara försvinner ut i intet varje månad.
Lägg därtill statusprylar..
Citera
2026-04-27, 22:55
Medlem
Äh orka!

Pengar är ett jävla påhitt. De kommer ofta och lätt som min sjukskrivna sambo sa förr i tiden. Det säger hon fortfarande trots arbetande medborgare.

Sätt sprätt på eländet så länge det inte blir katastrof. Att inte ha några spänn dagen innan lönen har hänt och då har vi två ungar och 100k/ månad tillsammans. Vi har kul, äter gott, reser och lägger endast sparande på barnen.

Jag röker mycket så lär inte se något pensionssparande så det där prioriteras inte . Personligen ser jag bara pensionssparande som pengar man ändå inte har riktigt kul med , man kanske är skräpig i hälsan eller så är det bara extrapengar för att hålla dig flytande under tiden som du blir söndermedicinerad fram tills din palliativa vård .

Puss på slanten
Citera
2026-04-27, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insideoutman
Haha, vilken total nolla du är! Du sitter där med tomt konto och försöker sälja in det som någon slags moralisk överlägsenhet. “Jag lever inte i den världen” – nej, du har ju inte ens råd att göra det, det är liksom inte ett val du gjort.

Det där snacket om munkar och pensionärer är bara en ursäkt för att slippa inse det uppenbara: pengar ger frihet, valmöjligheter och ett liv utan den där konstant gnagande stressen du uppenbart lever med. Du försöker få det till att folk som lyckas ekonomiskt saknar djup, men i verkligheten är det bara du som rationaliserar din egen situation.

Och det roligaste är ändå att du sitter och moraliserar över yliga människor på ett forum du själv påstår är meningslöst. Ändå är du här, skriver romaner om hur lite du bryr dig. Det skriker inte direkt självinsikt.

Fortsätt du att samla upplevelser medan andra samlar kapital och faktiskt kan välja sina liv. Vi vet båda vem som sitter fast och vem som inte gör det.

Med tanke på din elakhet och sättet du skriver på fortsätter jag att le inombords, väl medveten om att jag mår garanterat bättre än du psykiskt. Fråga dig själv varför du har ett inre behov av att vara elak och försöka trycka ner andra människor. Inga pengar i världen kan rädda någon med en trasig och vidrig personlighet.

Om din tes stämmer varför har du en så vidrig och misslyckad personlighet? Pengar har inte gjort dig lycklig. Snarare tvärtom.
Senast redigerad av Runbane 2026-04-27 kl. 23:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in