2026-04-27, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Jag har mycket svårt att tro att någon som får låna pengar har så taskig koll på ekonomi att de inte har någon som helst buffert. De borde ju trots allt ha sparat ihop till kontantinsatsen.

Troligen de som har lägst inkomst, dvs får inga bolån dock har de samlat på sig blanco i mängder.
Citera
2026-04-27, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
De som flyttar pengar från sitt lönekonto till
sparkonto eller aktier borde väl inte vara ämne för diskussion. Säger väl sig självt om vi använder hjärnan

Det är ju det som inte syns i undersökningen som TS hänvisar till. Hur du tolkat tråden är en annan sak.
Citera
2026-04-27, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Hur fan kunde du så totalt missuppfatta vad jag skrev?

Jag har väl för fan inte sagt att någon ska städa hos mig, än mindre för en krona.

Vad för revolution? Att tvinga ekonomiska analfabeter in på kurser?

Jag skriver en ganska schyst förklaring till varför så många lever paycheck to paycheck, jämför med att jag vet hur man städar, men fixar det inte.

De flesta av de 25% har noll ekonomiskt sinne, med ett sådant hade de inte behövt leva som de gör. Jag har noll städsinne, med ett sådant hade jag inte behövt leva som jag gör. Att jag gör det beror inte på att jag saknar vare sig dammvippa, skurmedel eller dammsugare.

Någonstans måste man sluta att skylla på andra, och antagligen leva som man gör eller ta tag i sina problem. Det finns inte en chans någonstans att 25% av Sveriges befolkning ska behöva ha mindre än femhundra spänn kvar dagen innan nästa lön kommer inte. Inte en jävla chans.
Nej, det finns inte en chans. Det är en risk som dessutom har fallit ut.
Citera
2026-04-27, 14:57
Medlem
hippilis avatar
Var fjärde är pank nu blir det fler inom en framtid vi bor i ett land som har gått 100 år tillbaka i tiden då folk inte hade råd med mat, inte hade råd att ha värme i stugorna och drog på sig sjukdomar av kylan, det finns dåligt med arbete, bristfällig sjukvård där är vi åter igen.

Skatterna höjs och allt skänks bort till andra länder och stannar inte här där dom behövs.

Har inga lån allt är betalt men märker att det kostar mer att leva så det sparas in på mediciner läkarbesök och mat, är inte bra att spara på det men man har inget val om man samtidigt vill ha besparingar som inte minskar.

År 1926 där är vi nu.
Citera
2026-04-27, 15:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Alla kan inte ha högre lön än medel, går de lönerna upp går andras löner också upp, och så drar inflationen iväg och vi är tillbaka på ruta 1.

Att alla inte kan ha högre lön än medel (matematisk omöjlighet) köper jag. Det andra däremot köper jag inte. Ingenjörer eller beteendevetare får inte automatiskt högre lön om regionerna höjde lönerna för undersköterskor. Inte heller att inflationen skulle påverkas. Det är helt andra variabler som styr den.
Citera
2026-04-27, 15:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Jag är helt enig där, frågan är väl vilka yrken som ska vara i botten? Alla yrken kan inte ligga på 35-40k

De yrken som egentligen inte behövs.
Citera
2026-04-27, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Att alla inte kan ha högre lön än medel (matematisk omöjlighet) köper jag. Det andra däremot köper jag inte. Ingenjörer eller beteendevetare får inte automatiskt högre lön om regionerna höjde lönerna för undersköterskor. Inte heller att inflationen skulle påverkas. Det är helt andra variabler som styr den.

Ökade löner driver självklart upp inflationen, då det gör produkter och tjänster dyrare för att kompensera för ökade lönekostnader.

Beteendevetare ska för övrigt inte ha någon lön alls.
Citera
2026-04-27, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ashin-Wirathu
Man får inte glömma att många har inte fått de löneförhöjningar som man skulle fått i takt att allt blir dyrare. Disponibel inkomst har minskat enormt de senaste 20 åren.

Själv kan jag säga jag har typ 0kr på kontot varje månad, dock har jag hus och studerar på universitetet. Åker på leva på sparade pengar då och då men den kassan sinar.

Får la ut 18000 (CSN) något sen ligger fasta kostnader på en 15000-18000 i månaden.

Nej. Det har den inte, den har minskat de senaste 3 åren typ, innan det har den ökat för varje år i årtionden.

Varför hittar du på en massa trams?

https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/arbetsmarknad/loner/real-loneutveckling_1208725.html
Senast redigerad av Baheera 2026-04-27 kl. 16:17.
Citera
2026-04-27, 16:33
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Är bara nyttigt att ha upplevt det i sin ungdom. Man får högre lön med tiden och vill inte ha det så nån mer gång i livet.
De som fortsätter leva så måste njuta av att vara självplågare.

Det ligger en del i vad du säger. Har man själv upplevt det helvetet så gör man vad man kan för att inte hamna där igen.
Citera
2026-04-27, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Har er privatekonomi försämrats det senaste året?
Känner ni igen er i Länsförsäkringars rapport?
Hur ska trenden vändas?

https://www.sverigesradio.se/artikel/rapport-var-fjarde-svensk-ar-pank-dagen-innan-loning

Rapporter utan relevanta definitioner eller avgränsningar är informationsmässigt inte mer värda än ledare. Följdfrågan "Varför har du mindre än 500 kronor på kontot?" känns rimlig. Jag brukar ha noll kronor på kontot kvällen innan löning, eftersom jag flyttar bort pengarna för att lägga det som inte gått åt som extra sparande på saker jag planerar inför.

Vad har Länsförsäkringar för syfte med rapporten? De idkar ju inte välgörenhet och är ingen politisk aktör.
Citera
2026-04-27, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.Dowie
Det är ju det som inte syns i undersökningen som TS hänvisar till. Hur du tolkat tråden är en annan sak.
Hur fan kan man tolka "Var fjärde svensk pank innan löning" som att man egentligen har en massa pengar fast på ett annat konto?
Citera
2026-04-27, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overfierad
Rapporter utan relevanta definitioner eller avgränsningar är informationsmässigt inte mer värda än ledare. Följdfrågan "Varför har du mindre än 500 kronor på kontot?" känns rimlig. Jag brukar ha noll kronor på kontot kvällen innan löning, eftersom jag flyttar bort pengarna för att lägga det som inte gått åt som extra sparande på saker jag planerar inför.

Vad har Länsförsäkringar för syfte med rapporten? De idkar ju inte välgörenhet och är ingen politisk aktör.

Att du flyttar pengarna till ett annat konto passar inte in rapportens två rekvisit 1. Var fjärde svensk pank innan löning 2. har du mindre än 500 kronor på kontot. Vet inte hur detta kan vara så svårt att fatta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in