Citat:
Ursprungligen postat av
Utihagen
Jag känner inte igen mig. Ibland går det åt mer pengar pga oväntade utgifter. Förra året köpte jag en bil och samtidigt hade jag lite oväntade utgifter så jag hade tömt sparkontot på bilen och spenderat hela lönen innan nästa.
Fick sälja lite fonder för att "klara" mig så var inte pank men det kändes inte bra.
Kan känna samma lika någon gång ibland. Finns pengar i fonder och aktier; men skulle sparkontot bli tomt skulle det kännas riktigt dåligt. För sparkontot kan man använda sig av men inte göra slut på, samt aktier och fonder ”räknas” inte för mig.
Men jag tror många konsumerar så in i helvete. Det ska vara särskilda märken på allt från smink och hudvård till kläder. Det ska renoveras och åkas på minst en utlandsresa per år. Därtill ska det ätas ute på restaurang ofta och har man barn ska barnen ha moppebil. Vuxna i hushållet ska ha en varsin bil.
Flera olika prenumerationstjänster ska man också ha.
Ekonomin ÄR helt klart tuffare och det är väldigt tufft för många men medelsvensson hade garanterat klarat sig bra om de bara inte konsumerat så mycket.