2026-04-24, 20:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Citoyen
De som kan sköta sin ekonomi och rätta munnen efter matsäcken, låter behoven och inte begäret styra konsumtionen, samt inte super och röker, klarar sig alldeles utmärkt. Jag är pensionär och får cirka 18.500/månaden och kan spara 100.000/år.

Hur mycket utgör din hyra? Att du klarar dig för 10 000 på en månad verkar inte särskilt sannolikt.

Sparar du till dina barn eller något annat?
Citera
2026-04-24, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olikasmakeravbajs
Hur mycket utgör din hyra? Att du klarar dig för 10 000 på en månad verkar inte särskilt sannolikt.

Sparar du till dina barn eller något annat?
10 000 i månaden är inga problem om du är singel och barnfri. Har du barn är det väl en annan femma.
själv får jag ut mellan 24k och 33k beroende på månad. 10k går direkt in i fonder, hyra och el hamnar som högst på 5k. Mat runt 2k.
Citera
2026-04-24, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Har er privatekonomi försämrats det senaste året?
Känner ni igen er i Länsförsäkringars rapport?
Hur ska trenden vändas?

https://www.sverigesradio.se/artikel/rapport-var-fjarde-svensk-ar-pank-dagen-innan-loning
LOL. Ingen jävel är pank i detta land. Det stavas girighet. Folk blir fetare för varje år som går. Mer, vill ha ännu mer.
Citera
2026-04-24, 21:07
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Hur ska trenden vändas?

https://www.sverigesradio.se/artikel/rapport-var-fjarde-svensk-ar-pank-dagen-innan-loning

Min privatekonomi är bättre än någonsin. Någon trend behöver inte vändas. Tråden kan med andra ord stängas
Citera
2026-04-24, 21:27
Medlem
Dille24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Jag är lite osäker på hur de räknar här.

Jag har typ 500 kr kvar på mitt primära konto (kortet) och inget kreditkort, men jag köpte indexfonder för 20,000 kr i början av månaden, med strax över 2 miljoner på det kontot.

Men tekniskt sett också väldigt lite kvar av lönen.

Ser man det på det sättet är det kris här med.. jag lever på kredit och att det brukar ordna sig. 15000 kr förs över på olika fondköp vid varje löning och sen dras räkningar och krediter under månaden. Oftast är det fortfarande plus men februari var tuff och en del stora inköp i mars hänger fortfarande efter..
Citera
2026-04-24, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Ser man det på det sättet är det kris här med.. jag lever på kredit och att det brukar ordna sig. 15000 kr förs över på olika fondköp vid varje löning och sen dras räkningar och krediter under månaden. Oftast är det fortfarande plus men februari var tuff och en del stora inköp i mars hänger fortfarande efter..
Den enda krisen du har är läsförståelse. Du är inte pank. läs ts.
Citera
2026-04-24, 21:56
Medlem
Lovar folk skulle kunna spara flera tusen per månad om dom inte köpte massa skit.
Min kollega tex, han köper mat på jobbet eller köper färdig mat från ica varje lunch.
Han bor 3 km från jobbet och tar bilen.
Kring jul förra året hade han köpt nya kläder för 4000kr, WTF alltså!!!

Tex mat kan man spara ganska mycket på om man lagar det själv.
En sån pastasallad kostar väl 50kr på ica men gör man den själv kostar det 20kr, om ens det.
Att köra till och från jobbet 5 dagar i veckan blir också nån hundring totalt per månad.
Citera
2026-04-24, 22:03
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Man behöver inte köpa en massa, men man ersätter det som slitits ut. Det gör jag iaf.
Ja
Citera
2026-04-24, 22:41
Medlem
KillPus avatar
Lata jävlar! Skaffa ett jobb till!
Citera
2026-04-24, 22:44
Medlem
Citat:
Hur ska trenden vändas?

Det skulle vara intressant ifall de lade till hurpass belånade folk är nu för tiden också. Bara för att de har pengar över vid just detta tillfälle så kan detta ändras radikalt ifall räntan går upp då många har maxat sina lån på bostaden.
Citera
2026-04-24, 23:03
Medlem
Minns jag hade lite problem med det här när jag flyttade hemifrån och började jobba heltid. Men insåg ganska snabbt hur otroligt jobbigt det var så lade ner det.
Ligger nog ofta dålig planering bakom, men kan förstå att vissa har det svårt att gå ihop pga små marginaler. De jag för det mesta hört har det här problemet i vuxen ålder brukar dock leva med helt idiotiskt onödiga utgifter och prioriteringar.
Citera
2026-04-24, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utihagen
Jag känner inte igen mig. Ibland går det åt mer pengar pga oväntade utgifter. Förra året köpte jag en bil och samtidigt hade jag lite oväntade utgifter så jag hade tömt sparkontot på bilen och spenderat hela lönen innan nästa.
Fick sälja lite fonder för att "klara" mig så var inte pank men det kändes inte bra.

Kan känna samma lika någon gång ibland. Finns pengar i fonder och aktier; men skulle sparkontot bli tomt skulle det kännas riktigt dåligt. För sparkontot kan man använda sig av men inte göra slut på, samt aktier och fonder ”räknas” inte för mig.

Men jag tror många konsumerar så in i helvete. Det ska vara särskilda märken på allt från smink och hudvård till kläder. Det ska renoveras och åkas på minst en utlandsresa per år. Därtill ska det ätas ute på restaurang ofta och har man barn ska barnen ha moppebil. Vuxna i hushållet ska ha en varsin bil.
Flera olika prenumerationstjänster ska man också ha.

Ekonomin ÄR helt klart tuffare och det är väldigt tufft för många men medelsvensson hade garanterat klarat sig bra om de bara inte konsumerat så mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in