2026-04-23, 23:13
Medlem
Ratads avatar
Nja, sådär. Tjänar dåligt men tar varje tillfälle jag kan att jobba extra så jag ligger väl en aning på plus.
Citera
2026-04-23, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av King Devil
Kanske har med personlighet att göra? Psykiskt mående m.m.
Jag är nog ett undantag där isåfall. Jag mår kroniskt piss, och det är med högsta sannolikhet mitt mest utmärkande drag, men mitt näst mest utmärkande drag är att jag tjänar mycket bra. Vilket tycks uppröra folk. Har svårt att förstå varför, när de inte upprörs av att folk som leker med en boll tjänar bra. Lite mobbarmentalitet antar jag.

Att se på personlighet för att bedöma hur bra någon tjänar kommer att bli fel. Psykopaterna må vinna i Wolf of Wall-Street och hos Trump, men i verkligheten är det ofta nördarna som drar hem storkovan, i alla fall ekonomiskt. Och ja, visst finns det alltid någon psykopat on top, men han måste betala nördarna om han ska kunna göra någonting. De behövs. Och de mår inte alltid bra psykiskt.
Senast redigerad av Ballooong 2026-04-23 kl. 23:28.
Citera
2026-04-23, 23:27
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Sant, men det blir en vana att bränna pengar på saker man inte behöver.
Det är precis som att gå ner i vikt, det är svårt att börja men när man väl slutat äta massa skit så saknar man inte det heller sen.

Såg en jävla finn väggklocka på en affär i veckan och den gick på 1500kr, men sen tänkte jag, vafan ska jag med den till, har ju redan en klocka.
Så nu sparade jag 1500kr.
Exakt så! Helt jävla onödiga köp folk gör.
Citera
2026-04-23, 23:40
Medlem
cerns avatar
Detta är ju bara ännu en tråd där alla flashbackare kan samlas å skryta om hur bra de har och faktiskt ingenting om vad trådstarten tar upp.
Citera
2026-04-23, 23:42
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Det finns många fattigpensionärer som har det svårt. Inte lätt att få pengarna att gå ihop om man haft en rätt liten lön.

Sedan finns ensamstående som inte heller har det lätt, tonåringar som ska mättas med mycket mat osv..

Sedan har vi de där... lyxfällankandidaterna...
Röker
Har Netflix, Prime, och andra tv abonemang.
Mobilabomanget ska förstås ha fri surf och dyrt.
Senaste mobiltelefonen.
Försöker flasha med nya kläder och instabilder med drinkar in handen.
osv..

Är det din defintion på flashliv och lyx?
Rökning, fina kläder, streaming abonnemang?

Den där livsstilen kostar ju ingenting, jag fick viaplay, hbo max, showtime, disney streaming inkl 50 kanaler för 349 kr/mån hos tele2 12 mån bindning. Mobil iphone 16 pro för 580 kr/mån köpt för 1.5 år sen med obegränsad surf, stängde av fiberbredbandet hemma för 350-400 kr/mån och går där med plus när jag säljer iphonen sen för 5000 kr.
Kläder kostar ju 1000-1500 kr plagget och får en lyxgarderob med Eton, Samsoe, Martinique, Oscar jacobsson för 10 000 kr som håller 2 år, drinkar hemgjorda är peanuts.

Detta liv får kanske en sjukpensionär att gå på pumpen och hamna i lyxfällan. Minimilön heltidsjobb är typ 32 brutto och 25000 netto för okvalicerade arbetarjobb nu, busschaufför lokaltrafik och lagerarbetare tjänar b la det exkl OB.

Premium och flashliv är typ egen fin daycruiser båt på minst 5-6 meter, bil över 500-600 000 kr, premium heminredning med fårull fåtöljer, marmor, kristallampor/led, design möbler och exklusiv soffa, bostad i rätt område, 2 exklusivare längre utlandsresor per år, sommarställe i sverige eller utomlands och utöver det även fina kläder, streaming, ny mobil, drinkar etc samt över 500 000 kr sparat.
Citera
2026-04-23, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Lön i morgon.

Firar i förväg på fulhaket med Raggmunk och stekt fläsk - och lingonsylt. Naturligtvis.

Det blir nog mer än en öl - ledig i morgon.

Jag har världens enklaste ekonomi.

Inga lån, ingen bil, inget gnälligt fruntimmer - bara frihet.
Underbart!
Citera
2026-04-23, 23:57
Medlem
Det har mer göra med att fler människor kan inte hantera pengar, än att lönerna blivit för ojämlika.

Förr sparade man ihop till familjens bil och cashade ut den. Idag trillar familjen in hos bilhandlaren och säger "Hej! Vi har en V90 T8 från 2022 på leasing och vi skulle gärna vilja ha en andrabil till frugan, hon är inställd på en elbil. Leasingavgift bara 6000kr, den tar vi!"

Glöm inte det maxade bostadslånet som finansierat det sönderrenoverade huset med öppna, ljusa utrymmen och stora altanen som pryder en jacuzzi och fetaste Weber-grillen (givetvis på avbetalning).

Arbetaren vill numera lajva jetset och helst ska man göra det redan som 30-åring och ända fram till 60. Det är klart att ekonomin med det här tankesättet tar stryk, det finns inget utrymme för varken sparande eller oväntade extra utgifter och det leder till att pengarna tar slut före löning.

Det viktigaste enligt dessa människor och familjer är att hålla den framgångsrika fasaden utåt. Då är man lycklig, då är man något.

Citat:
Ursprungligen postat av Medborgarbidrag
Sverige har ju blivit
enormt ekonomiskt ojämlikt, man känner inte igen landet längre.
Citera
2026-04-24, 00:08
Medlem
Tusan vad märkvärdiga och dömande alla är!
Det komiska är hur ni själva tror på ert egna skitsnack!
Som om ni har listat ut någon universal anledning till varför människors ekonomi vacklar. Snacka om att ha huvudet uppstoppad i röven!
Citera
2026-04-24, 00:14
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Fattar inte vad folk lägger sina pengar på. Vad behöver man mer än mat?

Själv lägger jag pengar på mediciner, internet, el, husdjuren, kläder, fritidshuset, inredning (mycket som slitits ut samtidigt), bensinpengar, försäkringar, studielån, hjälpmedel, kontantkort, säkert mer som jag glömt.

Har man barn så lär man lägga pengar på dem, tror många barnlösa missar detta uppenbara.
Citera
2026-04-24, 00:16
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Kläder? Vem fan lägger massa pengar på kläder nu för tiden?

Man behöver inte köpa en massa, men man ersätter det som slitits ut. Det gör jag iaf.
Citera
2026-04-24, 00:18
Medlem
Det är inte raketforskning, den absoluta majoriteten har inget ekonomiskt tänk överhuvudtaget. Det kvittar om dom flesta som hamnar hos Kronofogden skulle få 200'000kr i månaden, dessa skulle oavsett ha 0kr på kontot i slutet av månaden.

Sen finns det självklart fall med skilsmässor, sjukdomsfall, arbetslöshet osv som kan få folk att hamna i nedåtgående spiral men jag köper inte den förklaringen heller. Sunt förnuft säger att när det är bra tider så får man lägga undan tills det blir sämre.

Även om banken säger att ni får låna upp till 5 miljoner, borde man verkligen göra det? Kan man inte nöja sig med ett boende för 3.5?

Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Tusan vad märkvärdiga och dömande alla är!
Det komiska är hur ni själva tror på ert egna skitsnack!
Som om ni har listat ut någon universal anledning till varför människors ekonomi vacklar. Snacka om att ha huvudet uppstoppad i röven!
Citera
2026-04-24, 00:43
Medlem
differentdayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Jag är lite osäker på hur de räknar här.

Jag har typ 500 kr kvar på mitt primära konto (kortet) och inget kreditkort, men jag köpte indexfonder för 20,000 kr i början av månaden, med strax över 2 miljoner på det kontot.

Men tekniskt sett också väldigt lite kvar av lönen.

Kul liv! Om du nu inte sparar till bostad eller annat vitalt för köp inom kort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in