2026-04-24, 06:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Jag skrev inte det, utan svarade på det du tidigare svarade på.

Men ja, “nuet” är definitivt ett vagt ord och används ofta ganska slentrianmässigt.

Vill du formulera en definition av begreppet?

Nej vill definera inte "nuet". Tykte bara att menningen lät konstig och kan inte stämma.
Citera
2026-04-24, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Hade under 100kr kvar på kontot igår, pga att jag skickade in 6500 på isk i tisdags. Sätter alltid in vad som är kvar av lönen ett par dagar innan löning. Så ja, jag räknas väl till en av de panka antar jag.
Nej du är inte pank. Tror du på riktigt att du är pank för att du flyttar pengarna? Vad är det för fel på dig, tror du att mobilen är borta om du flyttar den från vänster till höger ficka?
Citera
2026-04-24, 06:14
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crimzon
Nej vill definera inte "nuet". Tykte bara att menningen lät konstig och kan inte stämma.

Ja, den är inte bara konstig, utan också ologisk och saknar faktamässig grund, och det finns i princip ingen etablerad forskning som stödjer det populäriserade spirituella uttrycket “att leva i nuet”.

Det hänvisas ibland till, till exempel i böcker som Eckhart Tolles The Power of Now, som kan ses som en västerländsk, moderniserad tolkning av buddhistiskt influerade idéer.

Återigen rör det sig snarare om new age-liknande föreställningar än vetenskapligt etablerade påståenden, vilka i vissa tolkningar kan leda till att individer indirekt eller direkt tror att man kan “inte leva i nuet”, vilket i strikt bemärkelse är omöjligt. Det är dock möjligt att få människor att intala sig själva något sådant.
Citera
2026-04-24, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sall2001
Ja, och vissa jobbar och planerar ekonomin istället för att skriva 31 000 inlägg sedan 2015.....

Kostar det pengar att skriva på FB menar du?
Citera
2026-04-24, 07:00
Medlem
Siffrorna ljuger inte klassklyftorna ökar.
Citera
2026-04-24, 07:01
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crimzon
Köper du indexfonder för 20k varje månad eller köpte indexfond för 20k denna månad?
I princip varje månad förutom Mars för då behöver jag betala restskatt. Undantagen är när jag ska köpa något extra som är kostar några tusen, då köper jag indexfonder för 10,000 eller 15,000.

Citat:
500kr kvar oavsett vad är ju tight... att ha 2m i index med din buffert är crazy😂 och är dessa 2m din pension ?
Jag brukar reservera 2,000 kr av lönen till nöje, blev lite grejer från Temu den här månaden.

Pengarna är bara ett ISK sparande (inte låsta/kapitalörsäkring). Jag har min tjänstepension fondförvaltad och ganska långt kvar till pensionen. Men det lär väl gå till en villa i framtiden.
Citera
2026-04-24, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FredoAlfredo
Varje månad ser likadan ut. Lönen kommer in, och för en kort stund känns det som att allt kanske kommer gå ihop den här gången. Jag betalar hyran, räkningarna, maten – allt det där som bara måste prioriteras. Och ändå, nästan innan jag hunnit blinka, är pengarna borta igen.

Det spelar ingen roll hur mycket jag försöker planera eller vara försiktig. Det dyker alltid upp något oväntat: en räkning som blev högre än jag trodde, något som går sönder, eller bara kostnader som smyger sig på utan att jag riktigt märker det. Till slut sitter jag där igen, med flera dagar kvar till nästa löning och nästan ingenting kvar att leva på.

Det tär mer än jag vill erkänna. Inte bara ekonomiskt, utan också mentalt. Känslan av att hela tiden ligga efter, att aldrig riktigt komma ikapp, gör att det är svårt att slappna av. Jag tänker konstant på pengar, på vad jag måste prioritera bort, på hur jag ska få det att gå ihop den här gången.

Jag vill inte leva så här. Jag vill kunna känna en trygghet, kunna lägga undan lite, eller åtminstone inte behöva oroa mig varje gång en ny månad börjar.

Det här är min verklighet just nu. Och jag hoppas att det någon gång kan förändras.

Tack för ett ärligt inlägg som besvarade frågan.

Är det fler som har det så här?

Jag har svårt tro att en fjärdedel av löntagare verkligen inte har något sparande. Tar man alla större inköp på kredit då eller? Blir väl svårt åka på semester osv?

Ett tips till dig är kanske att börja med att flytta över lite pengar till något annat konto du inte kan ta från. Det finns exempelvis sparkonto där man låser pengarna tre månader.
Citera
2026-04-24, 07:14
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Nej du är inte pank. Tror du på riktigt att du är pank för att du flyttar pengarna? Vad är det för fel på dig, tror du att mobilen är borta om du flyttar den från vänster till höger ficka?
Ja, om jag inte kommer ihåg att jag flyttat mobilen så kan jag nog tro att den är borta.

Det är mycket fel på mig, men det kan vi ta i pm om du nu är så intresserad.

Beror ju på hur undersökningen är gjord.
Om dom dagen innan löning frågat mig hur mycket jag har kvar på lönekontot och jag svarat 69kr så har jag mindre än 500kr kvar på kontot.

Men du kanske sitter inne med mer information om hur undersökningen är gjord?
Citera
2026-04-24, 07:25
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Har er privatekonomi försämrats det senaste året?
Känner ni igen er i Länsförsäkringars rapport?
Hur ska trenden vändas?

https://www.sverigesradio.se/artikel/rapport-var-fjarde-svensk-ar-pank-dagen-innan-loning
Nu är jag så klart inte pank vid löning, utan fixar att spara undan lite cash varje månad, men det har helt klart gjort ont att behöva lägga det dubbla på maten.
Citera
2026-04-24, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Har er privatekonomi försämrats det senaste året?
Känner ni igen er i Länsförsäkringars rapport?
Hur ska trenden vändas?

https://www.sverigesradio.se/artikel/rapport-var-fjarde-svensk-ar-pank-dagen-innan-loning
Märkligt att folk knappt har råd med mat eller barnens fritidsaktiviteter men alltid råd med cigaretter.....folk är dumma i huvudet och prioriterar fel helt enkelt....
Citera
2026-04-24, 07:39
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Tack för ett ärligt inlägg som besvarade frågan.

Är det fler som har det så här?

Jag har svårt tro att en fjärdedel av löntagare verkligen inte har något sparande. Tar man alla större inköp på kredit då eller? Blir väl svårt åka på semester osv?

Ett tips till dig är kanske att börja med att flytta över lite pengar till något annat konto du inte kan ta från. Det finns exempelvis sparkonto där man låser pengarna tre månader.
Hehe, tror du underskattar andelen Yolo-idioter som finns. Har flera exempel i min bekantskapskrets eller "vänner till vänner" som inte drar sig för att låna pengar för att dra till Thailand. Alla större inköp landar på kredit eller avbetalningsplaner. Den stora idiotkostnaden är dock leasing och parkering för bilen när dom bor på pendlingsavstånd och kan förvandla sin månadskostnad till en årskostnad om dom börjat åka kollektivt istället men det är dom så klart för fina för.

Själv har jag inte haft bil sen pandemin. Det är många fina tusenlappar extra i fickan som gör en enorm skillnad för min ekonomiska situation. Det är dessutom ganska härligt att cykla lite då och då.
Citera
2026-04-24, 07:43
Avslutad
Var fattiga som en kyrkråtta i min ungdom men var aldrig pank. Fattar inte hur dåliga folk är på ekonomi idag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in