2026-04-24, 04:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Är väl skillnad på om man väljer att använda upp lönen frivilligt eller inte. Det är inte dåligt att man använder pengar medan man kan och enligt forskning så är lyckan starkast för dem som lever i nuet.

"enligt forskning så är lyckan starkast för dem som lever i nuet" - vad menar du?
Citera
2026-04-24, 04:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C4sand
Det är ju svårt att kontrollera denna information, men det finns många sätt att få slut på pengar. Att betala ner fort på lån eller pensionsspara mer än vad ekonomin tåler just nu. Eller att man köpt en dyrare bil än man borde eller rest på semester på kredit.

Jag känner nästan ingen som har det som rapporten beskriver, är det något nytt med bidragssystemet som gör att man måste bevisa att pengarna inte räcker för att få bostadsbidrag eller något annat bidrag?

Eller stämmer det faktiskt att 25% är helt panka x antal dagar innan nästa lön.

- Ensamstående föräldrar med studieskulder och skitlön? Som också behöver vabba när barnen blir sjuka?
- Ensamstående, arbetslös förälder? (A-kassa)
- Pensionär med dålig pension? Det är inte bara romer som letar pantburkar. Nätter och tidiga morgnar syns äldre och kvinnor göra detta.
- Personer, med olika funktionshinder, som jobbar i olika arbetsmarknadsåtgärder med låga ersättningar.

Så har vi studenter också men de räknas inte in i de 25% anar jag.

Några exempel.
Citera
2026-04-24, 04:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Jag är lite osäker på hur de räknar här.

Jag har typ 500 kr kvar på mitt primära konto (kortet) och inget kreditkort, men jag köpte indexfonder för 20,000 kr i början av månaden, med strax över 2 miljoner på det kontot.

Men tekniskt sett också väldigt lite kvar av lönen.

Köper du indexfonder för 20k varje månad eller köpte indexfond för 20k denna månad? 500kr kvar oavsett vad är ju tight... att ha 2m i index med din buffert är crazy😂 och är dessa 2m din pension ?
Citera
2026-04-24, 04:51
Medlem
Man kan vända och vrida på allt.
Men sanningen är att svensken har aldrig haft det bättre materiellt eller ekonomiskt (det hänger ju ihop) än vad vi har det idag.
Citera
2026-04-24, 04:52
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crimzon
"enligt forskning så är lyckan starkast för dem som lever i nuet" - vad menar du?
Att “leva i nuet” är ett moderniserat hippieuttryck. Det kan betraktas som ett slags språkligt självbedrägeri i försöket att uppnå en harmonisering med den konkreta rumtiden, eftersom det, utifrån mänsklig kapacitet, inte går att inte leva i nuet.

Den som påstår något annat skulle i praktiken tillskriva människan en psykologisk förmåga att transcendera eller överskrida tiden.

Man lever alltid i nuet, oavsett om man fantiserar om framtiden eller återkallar det förflutna genom minnen, eftersom detta i sig sker i den kontinuerliga rumtiden.

Så vad är svaret? Det är inte en fråga om att man inte kan leva i nuet, utan om att inse att man inte, inte kan inte leva i nuet. Med andra ord... det är inte, inte möjligt att inte leva i nuet (läs det långsamt)
Citera
2026-04-24, 04:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Att “leva i nuet” är ett moderniserat hippieuttryck. Det kan betraktas som ett slags språkligt självbedrägeri i försöket att uppnå en harmonisering med den konkreta rumtiden, eftersom det, utifrån mänsklig kapacitet, inte går att inte leva i nuet.

Den som påstår något annat skulle i praktiken tillskriva människan en psykologisk förmåga att transcendera eller överskrida tiden.

Man lever alltid i nuet, oavsett om man fantiserar om framtiden eller återkallar det förflutna genom minnen, eftersom detta i sig sker i den kontinuerliga rumtiden.

Så vad är svaret? Det är inte en fråga om att man inte kan leva i nuet, utan om att inse att man inte, inte kan inte leva i nuet. Med andra ord... det är inte, inte möjligt att inte leva i nuet.

Du skrev enligt forskning.... och begreppet "nuet" är vagt i en männsklig kontext.
Citera
2026-04-24, 05:00
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crimzon
Du skrev enligt forskning.... och begreppet "nuet" är vagt i en männsklig kontext.
Jag skrev inte det, utan svarade på det du tidigare svarade på.

Men ja, “nuet” är definitivt ett vagt ord och används ofta ganska slentrianmässigt.

Vill du formulera en definition av begreppet?
Citera
2026-04-24, 05:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
De fattiga ökar och de rika ökar, ett resultat av Tidö-regeringen och deras stödparti SD. Hur skulle man kunna ha 15'000 kr kvar som långtidsarbetslös när man inte ens får ut något i närheten i ersättning. Men de rika blir ju rikare pga detsamma.

Ja, och vissa jobbar och planerar ekonomin istället för att skriva 31 000 inlägg sedan 2015.....
Citera
2026-04-24, 05:36
Medlem
Fangfaces avatar
Hade under 100kr kvar på kontot igår, pga att jag skickade in 6500 på isk i tisdags. Sätter alltid in vad som är kvar av lönen ett par dagar innan löning. Så ja, jag räknas väl till en av de panka antar jag.
Citera
2026-04-24, 05:49
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Fattigdom beror ofta på att huvudet är dumt. Det är obetänksamma utgifter som dränerar folks ekonomi. Inte låga inkomster. Saker som bara kostar pengar utan att ge något tillbaka. Utekaffe titt som tätt. Prenumeration av morgontidning. Andra prenumerationer som lligger och kostar, som däckhotell och flera olika TV-abbonemang och datorspel med månadsavgift. Sån skit är jättevanlig hos den så kallade arbetarklassen. Det blir en stor summa i slutet av månaden som kunde spenderats bättre eller sparats. Räkna ihop det så handlar det kanske om ett par tusen som bara försvinner ut i intet varje månad.
Har man en högre inkomst så har man även flera flera tusentals kroner kvar i slutet av månaden trots dom utgifterna.

Det går att hitta en möglig etta med kallhyra, gå runt i tre lager hela vintern för att minimera utgifter också. För mig låter det dock inte värdigt att en vuxen skulle behöva vidta sådana åtgärder i Sverige 2026. Låter mer som Ryssland.
Citera
2026-04-24, 05:52
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FredoAlfredo
Varje månad ser likadan ut. Lönen kommer in, och för en kort stund känns det som att allt kanske kommer gå ihop den här gången. Jag betalar hyran, räkningarna, maten – allt det där som bara måste prioriteras. Och ändå, nästan innan jag hunnit blinka, är pengarna borta igen.

Det spelar ingen roll hur mycket jag försöker planera eller vara försiktig. Det dyker alltid upp något oväntat: en räkning som blev högre än jag trodde, något som går sönder, eller bara kostnader som smyger sig på utan att jag riktigt märker det. Till slut sitter jag där igen, med flera dagar kvar till nästa löning och nästan ingenting kvar att leva på.

Det tär mer än jag vill erkänna. Inte bara ekonomiskt, utan också mentalt. Känslan av att hela tiden ligga efter, att aldrig riktigt komma ikapp, gör att det är svårt att slappna av. Jag tänker konstant på pengar, på vad jag måste prioritera bort, på hur jag ska få det att gå ihop den här gången.

Jag vill inte leva så här. Jag vill kunna känna en trygghet, kunna lägga undan lite, eller åtminstone inte behöva oroa mig varje gång en ny månad börjar.

Det här är min verklighet just nu. Och jag hoppas att det någon gång kan förändras.

Börja att spara i början av månaden istället för slutet av månaden. Ta x tusen / hundra precis efter löning, och lägg dem på en annan bank eller investera i en indexfond.

Har du riktigt dålig självkontroll kanske du kan föra över dem till en närstående.
Citera
2026-04-24, 05:58
Medlem
vanartads avatar
Detta är blott början. Erik Thedéen (Riksbankschefen) hävdar att vi redan befinner oss i något som liknar stagflation. Det bör understrykas att det är mycket svårt att ta sig ut ur en stagflation, då det krävs ytterst kraftiga åtgärder under lång tid för att komma ut ur stagflation.Argentina (Peron) var under många år ett klassiskt exempel på stagflation. Man kan bara hoppas att Milei lyckas ta sig ut ur Argentinas stagflation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in