2026-04-23, 19:23
Medlem
Mailmanss avatar
Skitsnack. Självklart är det inte så. Finns massvis med studier som motbevisar detta.

Om jag har 50k i lön och lägger undan 40k så har jag säkert bränt 10k å har bara 500kr kvar i slutet på månaden. Betyder inte att jag är PANK.

Trams

Edit; detta får mig att överväga att avsluta mina försäkringar hos Länsförsäkringar. Det sprider propaganda innan valet
Senast redigerad av Mailmans 2026-04-23 kl. 20:01.
Citera
2026-04-23, 19:24
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Inte jag heller

Med tanke på inflationer, prisökningar osv. så har man haft en inkomstökning som har "jämnat ut" det, det är alltså varken bättre eller sämre än tidigare. Är nöjd med det!
Citera
2026-04-23, 19:25
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bib-bo
Folk säger de är panka eftersom utgiftskontot är slut för månaden, självklart finns sparkonton och isk kvar. Folk betalar räkningar, sätter in en summa i sparande och lever på resten, man går inte in i sparandet för att ha råd med pizza.

He he he, nej helst inte!
Citera
2026-04-23, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Har er privatekonomi försämrats det senaste året?
Känner ni igen er i Länsförsäkringars rapport?
Hur ska trenden vändas?

https://www.sverigesradio.se/artikel/rapport-var-fjarde-svensk-ar-pank-dagen-innan-loning
Undrar hur de kan veta det. Inte ovanligt att man har flera olika banker och att det då är tomt på "lönekontot" på bank nummer 2 är ju inte så konstigt om man inte använder det flitigt utan kanske enbart som transferkonto i samband med att man köper värdepapper.
Citera
2026-04-23, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Har er privatekonomi försämrats det senaste året?
Känner ni igen er i Länsförsäkringars rapport?
Hur ska trenden vändas?

https://www.sverigesradio.se/artikel/rapport-var-fjarde-svensk-ar-pank-dagen-innan-loning

Jag har också bara ett par hundralappar kvar på kontot innan löning.
Men då har jag redan sparat undan 10-15 tusen när förra lönen kom?
Denna artikel känns intetsägande.
Citera
2026-04-23, 19:35
Medlem
feemaxxxs avatar
Det finns många fattigpensionärer som har det svårt. Inte lätt att få pengarna att gå ihop om man haft en rätt liten lön.

Sedan finns ensamstående som inte heller har det lätt, tonåringar som ska mättas med mycket mat osv..

Sedan har vi de där... lyxfällankandidaterna...
Röker
Har Netflix, Prime, och andra tv abonemang.
Mobilabomanget ska förstås ha fri surf och dyrt.
Senaste mobiltelefonen.
Försöker flasha med nya kläder och instabilder med drinkar in handen.
osv..
Citera
2026-04-23, 19:42
Medlem
Steinarrs avatar
Ja vem fan är så korkad att de röstar på den rödgröna sörjan i höst?

Om det är illa nu så är det ingenting med vad som kommer hända med Miljöpartiet vid makten.

Herregud haha.
Senast redigerad av Steinarr 2026-04-23 kl. 19:45.
Citera
2026-04-23, 19:42
Medlem
slagskotts avatar
Illavarslande att såpass många mer eller mindre är panka innan löning, en stor del av dessa kan vara unga och/eller "dumma" ekonomiskt såsom att leasa en dyr bil eller bo för stort, spontansemestrar mfl. men den klick som faktiskt inte får vardagen att gå ihop såsom ensamstående med barn, de tycker jag verkligen synd om
Citera
2026-04-23, 19:44
Medlem
Brajebrasomfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Lön i morgon.

Firar i förväg på fulhaket med Raggmunk och stekt fläsk - och lingonsylt. Naturligtvis.

Det blir nog mer än en öl - ledig i morgon.

Jag har världens enklaste ekonomi.

Inga lån, ingen bil, inget gnälligt fruntimmer - bara frihet.

Exakt!
Citera
2026-04-23, 19:51
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Svaret finns i tråden: flera konton och värdepapper. Ensamstående Elizsa, i närförort, är inte fattig, hon kör hårt på aktiemarknaden. Herregud, vad folk inte lever i verkligheten...
Citera
2026-04-23, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Jag är lite osäker på hur de räknar här.

Jag har typ 500 kr kvar på mitt primära konto (kortet) och inget kreditkort, men jag köpte indexfonder för 20,000 kr i början av månaden, med strax över 2 miljoner på det kontot.

Men tekniskt sett också väldigt lite kvar av lönen.
Vet inte om du spelar dum här men om du flyttar mobilen från vänster till höger ficka har du ingen mobil då eller?
Citera
2026-04-23, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Undrar hur de kan veta det. Inte ovanligt att man har flera olika banker och att det då är tomt på "lönekontot" på bank nummer 2 är ju inte så konstigt om man inte använder det flitigt utan kanske enbart som transferkonto i samband med att man köper värdepapper.
Jag fattar inte att så många har svårt att fatta detta konceptet. Är man pank har man inga pengar. Nej man har inte flyttat dom till ett annat konto eller betalat av ett lån, man är PANK!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in