Med tanke på inflationer, prisökningar osv. så har man haft en inkomstökning som har "jämnat ut" det, det är alltså varken bättre eller sämre än tidigare. Är nöjd med det!
Folk säger de är panka eftersom utgiftskontot är slut för månaden, självklart finns sparkonton och isk kvar. Folk betalar räkningar, sätter in en summa i sparande och lever på resten, man går inte in i sparandet för att ha råd med pizza.
Undrar hur de kan veta det. Inte ovanligt att man har flera olika banker och att det då är tomt på "lönekontot" på bank nummer 2 är ju inte så konstigt om man inte använder det flitigt utan kanske enbart som transferkonto i samband med att man köper värdepapper.
Jag har också bara ett par hundralappar kvar på kontot innan löning.
Men då har jag redan sparat undan 10-15 tusen när förra lönen kom?
Denna artikel känns intetsägande.
Det finns många fattigpensionärer som har det svårt. Inte lätt att få pengarna att gå ihop om man haft en rätt liten lön.
Sedan finns ensamstående som inte heller har det lätt, tonåringar som ska mättas med mycket mat osv..
Sedan har vi de där... lyxfällankandidaterna...
Röker
Har Netflix, Prime, och andra tv abonemang.
Mobilabomanget ska förstås ha fri surf och dyrt.
Senaste mobiltelefonen.
Försöker flasha med nya kläder och instabilder med drinkar in handen.
osv..
Illavarslande att såpass många mer eller mindre är panka innan löning, en stor del av dessa kan vara unga och/eller "dumma" ekonomiskt såsom att leasa en dyr bil eller bo för stort, spontansemestrar mfl. men den klick som faktiskt inte får vardagen att gå ihop såsom ensamstående med barn, de tycker jag verkligen synd om
Svaret finns i tråden: flera konton och värdepapper. Ensamstående Elizsa, i närförort, är inte fattig, hon kör hårt på aktiemarknaden. Herregud, vad folk inte lever i verkligheten...
Jag har typ 500 kr kvar på mitt primära konto (kortet) och inget kreditkort, men jag köpte indexfonder för 20,000 kr i början av månaden, med strax över 2 miljoner på det kontot.
Men tekniskt sett också väldigt lite kvar av lönen.
Vet inte om du spelar dum här men om du flyttar mobilen från vänster till höger ficka har du ingen mobil då eller?
Undrar hur de kan veta det. Inte ovanligt att man har flera olika banker och att det då är tomt på "lönekontot" på bank nummer 2 är ju inte så konstigt om man inte använder det flitigt utan kanske enbart som transferkonto i samband med att man köper värdepapper.
Jag fattar inte att så många har svårt att fatta detta konceptet. Är man pank har man inga pengar. Nej man har inte flyttat dom till ett annat konto eller betalat av ett lån, man är PANK!