2026-04-23, 14:04
Medlem
GiveMeHeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Lön i morgon.

Firar i förväg på fulhaket med Raggmunk och stekt fläsk - och lingonsylt. Naturligtvis.

Det blir nog mer än en öl - ledig i morgon.

Jag har världens enklaste ekonomi.

Inga lån, ingen bil, inget gnälligt fruntimmer - bara frihet.

Fan vad gott det låter. Gör nog något liknande efter jobbet.
Citera
2026-04-23, 14:05
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Hur ska trenden vändas?
jag har träffat ett flertal personer som sa att "det är för mycket månad kvar i slutet på pengarna"
Ett skämt de drar utan att inse det egna ansvaret - precis som om månaden är för lång eller lönen för liten.
De har ingen budget och gör ideligen oöverlagda beslut och blir lika förvånade varje gång när de tvingas låna av vänner, käka nudlar.
Lösning? För den absoluta majoriteten: Lära folk att hantera ett liv med begränsade resurser eller lära dem att skaffa fler resurser.
Mer pengar? nä det räcker inte ändå.
Jag hoppas inte ngn i den där undersökningen röker, snusar, dricker energidrycker, spelar spel på internet, köper färdigmat, går på restaurang, dricker alkohol, har för hög hyra eller har dyra tv/mobil abb. samt skiter i att kolla hur man köper billigt käk
För tt ta några exempel
Citera
2026-04-23, 14:10
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Jag har 12k kvar efter att skatt och boende är betalt.
2025 brände jag rätt mycket pengar som jag nu inser var på skit jag inte behövde, det var kläder, massa bilresor, dålig mat, och lite annat skit.
Hade nästan inget kvar varje månad då men nu under 2026 har jag varit väldigt snål och har sparat ihop 28k sedan januari.

Det går om man vill men man får leva därefter.
Citera
2026-04-23, 14:11
Medlem
Nä känner inte igen mig alls, har t.o.m ovanligt mycket kvar då jag snålat lite denna månad för att betala en räkning på 130k i nästa vecka och ville inte gå runt o känna mig fattig hela maj.
Citera
2026-04-23, 14:12
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Fattigdom beror ofta på att huvudet är dumt. Det är obetänksamma utgifter som dränerar folks ekonomi. Inte låga inkomster. Saker som bara kostar pengar utan att ge något tillbaka. Utekaffe titt som tätt. Prenumeration av morgontidning. Andra prenumerationer som lligger och kostar, som däckhotell och flera olika TV-abbonemang och datorspel med månadsavgift. Sån skit är jättevanlig hos den så kallade arbetarklassen. Det blir en stor summa i slutet av månaden som kunde spenderats bättre eller sparats. Räkna ihop det så handlar det kanske om ett par tusen som bara försvinner ut i intet varje månad.
Den lär gå fetbort. "Prenumeration på botox", däremot...
Citera
2026-04-23, 14:14
Medlem
Sverige har ju blivit
enormt ekonomiskt ojämlikt, man känner inte igen landet längre.
Citera
2026-04-23, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkonkungen
Tidö har ju prioriterat skattesänkningar för de rikaste framför att underlätta för de svagare så det är inta så förvånande.
Investerar du i aktier?
Citera
2026-04-23, 14:20
Medlem
Jag betalar ungefär ~5000 kr för att jobba

Ta mig till och från jobbet + facket avgifter ~5000 kr, sen elen till huset är hög.

Så 2/4 av min lön går till att ta mig till och från jobb samt betala elen. Sen är 1/4 lånet på huset

Så 1/4 ska täcka försäkringar och mat. Blir inte så mycket kvar innan nästa löning. Blir bättre nu när elräkningen går från 6 tusen till några tusen.
Citera
2026-04-23, 14:21
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Givetvis syftar de inte på den typen av ekonomi där man har möjlighet att spara undan 20 lax i månaden.
Om det är så at en fjärdedel av befolkningen verkligen lever från lön till lön utan något egentligt sparande så är det rätt illa.
Citera
2026-04-23, 14:24
Medlem
Luriosans avatar
Min egen ekonomi har blivit bättre det senaste året. Till stor del beror det på att föräldraledigheten är slut och att jag bytte jobb med högre lön.

Men pga husköp och renovering väntar jag mig ett ekonomiskt tråkigt år. Å andra sidan går pengarna till något vettigt och som förhoppningsvis ökar husets värde. I värsta fall får jag ett hus som jag trivs i.

Samtidigt är det lätt att hamna i sitsen att man lever från lön till lön. Sjukskrivning, arbetslöshet, skilsmässa och stora oförutsedda utgifter kan dränera ett sparkonto. Sedan kommer alltid att finnas människor som prioriterar att bo i en dyr bostad, ha leasingbil eller stort billån och saker på avbetalning framför att ha ett bra sparkonto. Lever man så hela livet är det inte konstigt att inte ha något av värde när man sedan går i pension.
Citera
2026-04-23, 14:25
Medlem
Radikalexorcists avatar
En femhundring är ju vad man har kvar på kontot tre dagar efter löningen kommit!
Citera
2026-04-23, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 23123asdasdaabc
Investerar du i aktier?
Vad har det med saken att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto