2026-04-23, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotfrukt
Menar du att de som varit nära döden ändå blivit döda och fått leva om sitt liv och sedan kommit tillbaka för att de inte var döda?
Eller finns det någon som förklarar för en hur allt fungerar när man är nära att dö?
Eller menar du inte bokstavligt talat utan de mer fått en uppenbarelse och ångrat sig när de märkte hur nära det var?

Jag är genuint intresserad.

Ska börja med att säga att nedan är vad jag tror och den tron har hjälpt mig att tackla livets mörkare kapitel.

Det finns två typer av fall som jag hört berättats om:

- En som begår ett nästan fullbordat självmord och kommer till andra sidan. Får förklarat att du kommer att behöva vända tillbaka till jordelivet. Samt att det är ingen utväg att begå självmord utan du kommer ändå få börja om med samma utmaning men i en ny kropp om du fullbordar självmordet.

- En person som har en nära döden upplevelse och möter en närstående som begått självmord och verkligen dött. Möter personen som är på andra sidan som berättar att det i och för sig var en befrielse men att själva läxan som personen skulle lära sig blev missad i och med självmordet och att den består.

Ovan förutsätter ju såklart att man ens tror på ett liv efter (och innan) detta jordelivet. Personligen gör jag det och har funnit mycket tröst och hopp i den tron. Den tron fick mig i alla fall delvis att inte ta mitt eget liv.

Oftast, enligt dom som haft dessa nära döden upplevelser, så är det ens andliga guid(er) som förklarar hur det ligger till.

Vidare så tror jag att vi planerar våra liv innan vi föds och att alla stora utmaningar i livet är inplanerade. Det är ju såklart också en tro men den har hjälpt mig i mina motgångar.

Ja, ta det för vad det är, en snubbes syn och tro på livet efter detta.
Citera
2026-04-23, 16:15
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jcocker
Det sägs att den stora filosofiska frågan är om man bör begå självmord eller inte. Om man bortser från själva självmordshandlingen och tänker sig att det enbart skulle bestå i ett val, och då bara ställer sig själv frågan:

”Vad är det som gör att jag vill vara kvar här?”

Vad kommer du då fram till?

Jag är då alltså inte ute efter god mat, sex, intressanta konversationer eller liknande. Dom kommer och går, men ändå är du här.

Det jag i så fall tänker mig är god mat/sex/konversationer och längtan efter det, kanske begäret efter det, eller något i den stilen. Något som ständigt råder inom dig, som väljer liv framför död.

Det är något av en filosofisk frågeställning, men för mig är den direkt kopplad till psykisk hälsa, och egentligen bara intressant ur den aspekten.

Finns många anledningar. Men sen måste man såklart fundera. Vad är alternativet.

Säg att du skjuter dig själv. Du slutar helt existera. Vad är uppsidan?
Citera
2026-04-23, 16:20
Avstängd
Man bör inte begå självmord. Tänk på hur mycket din blodslinje före dig har offrat för att du ska ta del av världen. Även om du lever i hundra år så är det ändå bara ett ögonblick av evigheten.

Om du känner att du inte har någon/något att leva för så ta dig samman och sök upp folk som behöver din hjälp. Det behöver inte vara människor utan kan lika gärna vara djur och natur. Var tacksam för att du har fått leva. Tänk på alla de som aldrig fick den chansen.
Citera
2026-04-23, 17:24
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Jag vill veta hur det ska gå.
Hur det ska sluta,
Sedan tänker jag att självmord inte gör mig fri.
Jag får bara börja om.

Du får absolut inte börja om. Tar du livet av dig är det slut, finito, in i ett hål i marken. Det blir svart. Inget mer.

Att tro något annat är extremt självbedrägeri.
Citera
2026-04-23, 17:31
Medlem
orco2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rogare.pontare
De som misslyckas med självmord, undra hur de mår idag. Tänk på det innan du gör något konstigt
Ja visst vet en som blev nerplockad när han hängt sig har nu nackskada o syrebrist skada i hjärnan alltså en sämre vardag än innan
Citera
2026-04-23, 17:32
Medlem
orco2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Du får absolut inte börja om. Tar du livet av dig är det slut, finito, in i ett hål i marken. Det blir svart. Inget mer.

Six feet down
Citera
2026-04-23, 17:34
Medlem
Kalaskula544s avatar
Vore dumt att sumpa chansen till livet man ska leva.
Citera
2026-04-23, 17:42
Medlem
Att veta hur saker och ting kommer att gå, att ställa upp för de kvar som betyder något. Samtidigt är jag enormt konfliktfyld över det senare.. Är det min skyldighet att vara kvar för andra, bör man inte ha rätten att vara egoistisk?
Citera
2026-04-23, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Du låter som en person jag gärna skulle sitta ner och diskutera med, vi hade nog bägge kunnat få ut nåt av det

OnT. En annan ingång är "skulle jag hellre vara ofödd". Den tanken har ofta slagit mig, och svaret är ett inte entydigt ja. Jag tror vi lever för länge nuförtiden. Iaf jag. En rimlig tid att dö vore vid pass 40, skulle jag säga. Då hinner man med allt, om man är någorlunda effektiv. Sen slipper man all tomgång efteråt. Hur kul är det egentligen att klippa gräs, gå på släktträffar, löneslava osv. osv.
Tack! Det var en fin komplimang - du verkar likaledes trevlig att samtala med
Citera
2026-04-23, 18:43
Medlem
Vi har alltid levat, lika bra att fortsätta göra det då. Om du förstår vad jag menar.
Citera
2026-04-23, 19:02
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie

Du kan ju hoppas på det.
Det är din tro, kan man säga.
Du är en religiös människa.

Måste man ha Lustiga hattar i din religion också ?
Citera
2026-04-23, 20:03
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jcocker
Det sägs att den stora filosofiska frågan är om man bör begå självmord eller inte. Om man bortser från själva självmordshandlingen och tänker sig att det enbart skulle bestå i ett val, och då bara ställer sig själv frågan:

”Vad är det som gör att jag vill vara kvar här?”

Vad kommer du då fram till?

Jag är då alltså inte ute efter god mat, sex, intressanta konversationer eller liknande. Dom kommer och går, men ändå är du här.

Det jag i så fall tänker mig är god mat/sex/konversationer och längtan efter det, kanske begäret efter det, eller något i den stilen. Något som ständigt råder inom dig, som väljer liv framför död.

Det är något av en filosofisk frågeställning, men för mig är den direkt kopplad till psykisk hälsa, och egentligen bara intressant ur den aspekten.

Trots att jag bär på en stor sorg finns det många saker i min vardag som ger mig glädje.
Morgonkaffet t.ex.
Att en tidig morgon dricka kaffet och se hur solen stiger över skogen.

Ett möte med en trevlig främling.

En kram av barnbarnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in