Citat:
Ursprungligen postat av
jcocker
Det sägs att den stora filosofiska frågan är om man bör begå självmord eller inte. Om man bortser från själva självmordshandlingen och tänker sig att det enbart skulle bestå i ett val, och då bara ställer sig själv frågan:
”Vad är det som gör att jag vill vara kvar här?”
Vad kommer du då fram till?
Jag är då alltså inte ute efter god mat, sex, intressanta konversationer eller liknande. Dom kommer och går, men ändå är du här.
Det jag i så fall tänker mig är god mat/sex/konversationer och längtan efter det, kanske begäret efter det, eller något i den stilen. Något som ständigt råder inom dig, som väljer liv framför död.
Det är något av en filosofisk frågeställning, men för mig är den direkt kopplad till psykisk hälsa, och egentligen bara intressant ur den aspekten.
Viljan att INTE vara kvar kan ju vara kopplad till allt det som är negativt i livet, inte endast psykisk hälsa. Många som begår assisterat självmord har ju fysiska problem som ju förvisso tär på psyket
Varför vara kvar?
För min del är livet spännande, roligt och intressant. Jag ser till att jag hamnar i massvis med olika situationer som gör att jag upplever detta.
Längre perioder av svårmod har varit helvetiska och under dessa närde jag ändock en förhoppning om att det skulle ljusna.
Och kämpade för det. Ibland med mycket motstånd från mig själv då det var på ngt sätt ibland så att jag inte ville att livet
skulle vara bra.
Så sammanfattningsvis.....bilden av en önskvärd framtid finns inne i skallen och för det mesta samtidigt uppfattningen om att denna vision är realiserbar.
Har man problem med det längre tider skall man söka hjälp istället för att sitta ensam och älta och gräva sig allt längre ner i det mörka hålet.