Citat:
Ursprungligen postat av
olikasmakeravbajs
Jag vill inte vara kvar här.
Det är som att vara på en fest, en högljudd och jobbig fest som man varit på alldeles för länge, som man kanske aldrig riktigt gillade från början, och man säger till någon ”jag tänkte kila” - och personen vrålar ”VA?? NEEEJ!! Gör inte det, det här blir svinkul ju! Jag slänger på Las Ketchup så kör vi macarena-dansen!”
Och man tar av sig jackan och hänger med in igen, dansar lite macarena, dricker en öl. Inget med någon större glädje, och nu börjar man bli riktigt trött. Man vill bara hem och lägga sig. Kanske få i sig en korv. Vilket fall som helst så vill man inte vara kvar där på festen. Men det kan man inte riktigt säga till nån.
Så man försöker smita ut istället. Tar skorna under armen och tassar iväg. Man tappar skorna och någon vänder sig om sliter tag i en. ”För helvete mannen, vad håller du på med?? Ska du dra redan?! Är du trött? Gå och lägg dig en stund i lilla sovrummet istället”
Där ligger man, i lilla sängen, i lilla sovrummet. Äntligen lite lugn och ro. En stunds vila. Man somnar. Vaknar upp. Jodå, festen den pågår. Och där ligger man. Varför är man där? Vad gör jag här? Ska jag bara ligga här, i min ensamhet, villrådig, tom, med en basångest och en uppgivenhet…
Ligg där en stund. Ge fan i att öppna dörren först du själv vill göra det, oavsett hur länge det dröjer. Bara ligg där. Lägg märke till vad som försiggår. Det finns något mer än dig i den där festen. Ändå så finns det inget mer än du och festen.
Sen, när du är redo, kom ut och sätt dig. Jag är också nyfiken på det där med olika smaker av bajs.
Min favorit är toner av mörka bär.