2026-04-23, 12:35
Medlem
Livet är en gåva och det är vår uppgift att förvalta den.
Vi har alla ett syfte här på jorden och det är det vi tar lärdom av.
Citera
2026-04-23, 12:38
Medlem
Kommer ju ändå dö till slut så varför stressa
Citera
2026-04-23, 12:40
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Jag ska dricka öl i helgen, det ska bli gött väder.
Sedan ska jag fixa lite med bilen, så är det ju snart lön med.
Dö nu? Nej, tack jag har saker och göra.
Citera
2026-04-23, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jcocker
Det sägs att den stora filosofiska frågan är om man bör begå självmord eller inte. Om man bortser från själva självmordshandlingen och tänker sig att det enbart skulle bestå i ett val, och då bara ställer sig själv frågan:

”Vad är det som gör att jag vill vara kvar här?”

Vad kommer du då fram till?

Jag är då alltså inte ute efter god mat, sex, intressanta konversationer eller liknande. Dom kommer och går, men ändå är du här.

Det jag i så fall tänker mig är god mat/sex/konversationer och längtan efter det, kanske begäret efter det, eller något i den stilen. Något som ständigt råder inom dig, som väljer liv framför död.

Det är något av en filosofisk frågeställning, men för mig är den direkt kopplad till psykisk hälsa, och egentligen bara intressant ur den aspekten.

För att det finns så mycket kul. Jag vill leva för evigt!
Citera
2026-04-23, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Follows
Det kan komma något efter jag begått självmord som gör det värt att leva

"Varför ta livet av sig, när man ändå inte får höra snacket efteråt "
Citera
2026-04-23, 12:46
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Jag skulle kalla det en fantastisk plats att vara på För mig känns det som att jag varit mestadels en radiostyrd marionett i nästan 40 år tills jag upptäckte att man kan tysta den där inre monologen, inte dras med i känslostormar, inte agera på impulser osv. utan bara lugnt och still notera och observera vad som sker inuti och utanför en. Förut har det alltid varit: Jag blev kränkt, jag blev illa behandlad eller att jag är ondskefull och jag förtjänar att dö. Nu för tiden (i alla fall en bra dag) så är det rätt tyst och det är bara ett konstaterande att "Ok, nu blev jag visst lite upprörd" eller "Jaha, nu kom ilskan på besök igen, men den går snart". Att alltid vara på den senare platsen vore mitt högsta mål.

Du låter som en person jag gärna skulle sitta ner och diskutera med, vi hade nog bägge kunnat få ut nåt av det

OnT. En annan ingång är "skulle jag hellre vara ofödd". Den tanken har ofta slagit mig, och svaret är ett inte entydigt ja. Jag tror vi lever för länge nuförtiden. Iaf jag. En rimlig tid att dö vore vid pass 40, skulle jag säga. Då hinner man med allt, om man är någorlunda effektiv. Sen slipper man all tomgång efteråt. Hur kul är det egentligen att klippa gräs, gå på släktträffar, löneslava osv. osv.
Citera
2026-04-23, 12:48
Medlem
rotfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av villnihaflum

- Hört så många nära döden upplevelser om/från personer som valt att ta livet av sig och det är ingen utväg. Du får bara göra om samma utmaning i ett nytt liv. Så med andra ord ta tag i din skit och lös problemet.

Menar du att de som varit nära döden ändå blivit döda och fått leva om sitt liv och sedan kommit tillbaka för att de inte var döda?
Eller finns det någon som förklarar för en hur allt fungerar när man är nära att dö?
Eller menar du inte bokstavligt talat utan de mer fått en uppenbarelse och ångrat sig när de märkte hur nära det var?

Jag är genuint intresserad.
Citera
2026-04-23, 12:58
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotfrukt
Menar du att de som varit nära döden ändå blivit döda och fått leva om sitt liv och sedan kommit tillbaka för att de inte var döda?
Eller finns det någon som förklarar för en hur allt fungerar när man är nära att dö?
Eller menar du inte bokstavligt talat utan de mer fått en uppenbarelse och ångrat sig när de märkte hur nära det var?

Jag är genuint intresserad.

Om man ändå måste leva på nytt är det väl lika bra att trycka på reset-knappen om man har det dåligt? Ingen idé att leva vidare i skiten i massa herrans år, bara för att långt senare dö och komma tillbaks kan jag tycka.

Tänkande människor anser å andra sidan att när du dör blir det på samma sätt som innan du var född. Inget att vara rädd för.
Citera
2026-04-23, 13:26
Medlem
Brajias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Medvetandet?
Vadå "veta med" ?
Vad betyder medvetande egentligen?

Folk smartare än dig och mig har kommit på saker som skulle få dig att bli mindre säker på att ditt medvetande bara upphör .
Jaja, det blir nog bra, hopp å lek nu.
Citera
2026-04-23, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
"Varför ta livet av sig, när man ändå inte får höra snacket efteråt "

Precis. Tänk om man dör precis innan Putin blir våldtagen av en grizzlybjörn till exempel
Citera
2026-04-23, 14:41
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Det sägs att den stora filosofiska frågan är om man bör begå självmord eller inte. Om man bortser från själva självmordshandlingen och tänker sig att det enbart skulle bestå i ett val, och då bara ställer sig själv frågan:

Jag är då alltså inte ute efter god mat, sex, intressanta konversationer eller liknande. Dom kommer och går, men ändå är du här.

Det jag i så fall tänker mig är god mat/sex/konversationer och längtan efter det, kanske begäret efter det, eller något i den stilen. Något som ständigt råder inom dig, som väljer liv framför död.

Det är något av en filosofisk frågeställning, men för mig är den direkt kopplad till psykisk hälsa, och egentligen bara intressant ur den aspekten.

Nyfikenhet plus att jag anser att man föddes av en anledning. Lika bra att see it out! Tiden går så vansinnigt snabbt ändå. Snart halvvägs in i 2026
Citera
2026-04-23, 14:44
Medlem
Citat:

Jag gillar att leva. Det funkar bra för mig.
Men om du är sjuk i huvudet och funderar på att ta livet av dig har jag ett råd. Vissa saker kan du skjuta upp till morgondagen. Att dö är en av dessa saker och bäst av allt är att just det kommer ske hur länge du än skjuter upp det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in