2026-04-23, 16:11
Medlem
Har fått det lite bättre senadte året med lite högre lön och omförhandlat bolån. Men jag känner igen mig. Man budgeterar och planerar. Men så, vips, är det nåt som barnen behöver. Man måste ha marginaler, stora marginaler, för att klara sig som familj.
Citera
2026-04-23, 16:14
Avstängd
otellos avatar
Ibland är man ju pank (om man bortser från pengarna man lagt undan på börsen/sparkontot), men det sker i regel när man köpt någonting ovanligt dyrt.
Citera
2026-04-23, 16:15
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Har fått det lite bättre senadte året med lite högre lön och omförhandlat bolån. Men jag känner igen mig. Man budgeterar och planerar. Men så, vips, är det nåt som barnen behöver. Man måste ha marginaler, stora marginaler, för att klara sig som familj.
Man mättar munnen efter matsäcken, högre lön resulterar inte sällan i större utgifter.
Citera
2026-04-23, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Nej.
Nej.
Ett typiskt ordrikt och välformulerat svar från extremhögern som har sitt starkaste fäste här på flashback.
Citera
2026-04-23, 16:25
Medlem
Om de har mindre än 500 kr på "kontot" (d.v.s lönekontot?) innan löning betyder det också att de sparar mindre än 500 kr av lönen eller har de redan fört över delar av förra lönen till andra konton?
Citera
2026-04-23, 16:28
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
" No woman - no cry " Bob Marley 1974
Ofta missförstådd låt. Det är jamaicanska och är mer "no woman nah cry" alltså "nej kvinna, gråt inte". Inte att man inte gråter om man inte har en kvinna. Lyssnar man på hela texten blir det mer uppenbart.

Till topic är det här skrämmande siffror, jag tänkte eftersom det var självskattning av hur mycket pengar man hade kvar så kanske folk inte räknade sparande och dylikt utan bara vad man har kvar på just lönekontot. Men efter att googlat runt lite grann visar det sig att rätt många inte har något sparande överhuvudtaget. Väldigt bräcklig ekonomi för många människor, det behövs inte mycket för att man skall bli tvungen att låna pengar av någon. Men det måste ju bero på impulskontroll, det finns väl ingen som inte kan spara något varje månad. Även om det bara är 100 spänn.
Citera
2026-04-23, 16:56
Medlem
Det här handlar mycket om var man har sin "0-nivå".

* En del har den vid 0 på lönekontot. Och konsumerar så att det är 0 kvar vi löning. (Eller studiemedel, eller utbetalning från försäkringskassan).

* Andra ordnar en kredit och så går deras 0-nivå vid kanske -10000. (Dessa har en lägre konsumtionsnivå därför att dom skall betala ränta också).

* Och sista kategorin har 0-nivån en bit upp. Kanske vid 10000 på kontot. När nivån är på 10000 undviker dom ytterligare utgifter.
Citera
2026-04-23, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkonkungen
Jasså, det tror du. Din mäniskosyn är rätt kass.
Nä, Då jag vet att mängder utav personer röker, snusar, pundar, dricker nocco och allt möjligt skit och sedan inte tänker på ekonomin så kan jag säga detta.
Citera
2026-04-23, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Har er privatekonomi försämrats det senaste året?
Känner ni igen er i Länsförsäkringars rapport?
Hur ska trenden vändas?

https://www.sverigesradio.se/artikel/rapport-var-fjarde-svensk-ar-pank-dagen-innan-loning
Det var tre frågor..
Nej, min ekonomi har inte försämrats, brukar ha drygt 600.000 i likvida medel på mina konton, växande varje månad.

Ja jag känner igen det. Finns allt fler som har väldigt lite kvar på kontot när det nödvändiga är betalt. Särskilt ensamstående föräldrar med lågbetalda yrken.

Vända? Robin Hood.. Överlag är vi ju inte ett fattigt land. Om jag får en tusing mer, så typ växer bara pengarna på banken. Än värre med de riktigt rika. Men ge den som har det knapert en tusing mer, de är många.. då växer hela landets ekonomi, för de sätter sprätt på slantarna. Konsten är att hitta balansen så att kapital inte flyr landet, som det gjorde på 70-talet.
Citera
2026-04-23, 17:10
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 23123asdasdaabc
Nä, Då jag vet att mängder utav personer röker, snusar, pundar, dricker nocco och allt möjligt skit och sedan inte tänker på ekonomin så kan jag säga detta.
Iofs om jag inte hade haft en spänn kvar dagen innan lön så hade jag nog också prioriterat en femma gräs framför att spara 500 spänn så man blir lite nöjdare med sin situation tillfälligt.
Citera
2026-04-23, 17:17
Medlem
Var fjärde svensk är pank efter löning.
Allt går till skatter, avgifter, räntor, räkningar, hyror, livets nödtorft etc.
Senast redigerad av brakfesten009 2026-04-23 kl. 17:20.
Citera
2026-04-23, 17:26
Avslutad
Har ett extrajobb som ger ca 5t e skatt/månad. Med det sagt skulle jag säga att min ekonomi är god. Tycker jag ligger bättre till än vad jag nånsin gjort tidigare. Har nog ca 17t över i genomsnitt på min vanliga lön. Men innan matkostnader.Skulle nog säga det är matkostnader som dragit i väg mest kännbart. Transportkostnader är inge värre. Tänker resa/göra en hel del i sommar. Förhoppningsvis går det vägen med Hormuz. Tänker skippa restauranger och alkohol fram tom midsommar. Bör bli ett par tusen extra bara på det per månad i mindre utgifter.
Har du så lite som 500kr kvar så kan det bli problem med trasig bil, spis o s v oväntade utgifter. Såvida du inte har tidigare sparad buffert.Har låg buffert men satsar på komma upp i 50t i Augusti.
Senast redigerad av DrGiggles 2026-04-23 kl. 17:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in