2026-04-22, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
För de är på engelska antar jag och man fattar ej engelska skämt de är inte roliga när man läser dem i text

Jag missar nog sällan ett skämt på engelska om det inte är någon kulturell, lokal eller annan referens där jag inte känner till det bakom...
Citera
2026-04-22, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Dom fejkade publikskratten är nog där bland annat för att det väcker positiva känslor hos tittarna att höra människor garva. Ett psykologiskt knep för att få folk att vilja titta.

Jag vet inte om det var jag eller någon annan som funderade för längesen om amerikanerna är så dumma de behöver hjälp for att veta när de "ska" skratta...
Citera
2026-04-22, 14:38
Medlem
Bra humor är EXTREMT svårt. Att leverera banger jokes ett helt avsnitt i en hel säsong är något som kräver genialiska writers som tillåts leverera stressfritt.

En sitcom, som du säger, är nåt den stora massan slökollar på. Den behöver inte vara särskilt rolig.

Kolla Netflix senaste filmer och serier. Det är fan askassa. Men det räcker för att majoriteten ska dra igång det i bakgrunden.

Friends är ju bokstavligen designad för att du ska känna att du sitter med ett gäng kompisar, vilket många serier (även innan) tagit efter. Vissa kollar om dessa serier ett tiotal gånger. Varför lägga pengar på en extremt krånglig produktion när en medelmåttig gör jobbet?

Sen är Hollywoods kvalitativa kollaps ett faktum. Inget är ok att skämta om, och det är något riktigt mörkt som försiggår där. De har väl i princip monopol på serier och filmer, så de kan spy ur sig vilken smörja som helst.
Citera
2026-04-22, 14:44
Medlem
Jordgubbes avatar
Dels kan tid ha förflutit och dels kan skämten gått förlorade i översättning. Extremt sällan man själv skrattar högt åt saker på teve. Jag tror en tredje faktor är glasrutan. Tex teater som säkert varit kul på plats funkar inget vidare i tevesändningar (exempel Galenskaparnas shower på 80-talet var säkert kul där och då inkl när de låtsades komma av sig, men det mesta går förlorat och för långsamt i dåvarande teveapparater).

Ibland tänker man inte på om det är eller fattar inte om det är pålagt burkskratt. Tex The Nanny hade riktig publik men så råkade Fran ut för ett brott (våldtäkt i hemmet) och vågade sen inte ha okända så nära, så då fick det bli burkskratt därefter. Burkskratt är om man lyssnar noga rätt arificiella för de tonar ut på ett sätt som inte är normalt. Nedan ett trettiosekunders klipp. Jag tror hälften som hör klippet blir djupt störda av det, och hälften gladare av det.

https://www.youtube.com/watch?v=3IC76o_lhFw
Citera
2026-04-22, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Den bästa amerikanska är och har alltid varit Seinfeld. George är en underbar karaktär.

Att skratten är pålagda är inget nytt. På den tiden det begav sig så forskades det på detta och de som såg det på tv upplevde det som roligare och tyckte det var mer underhållande med skratten även om det är helt uppenbart att det bara är pålagda skratt.

Saken är den att man har lättare att skratta mer när andra är med och skrattar. Det har såna som sätter upp teater kommit fram till.

Brukar man inte prata om att Lödder var den första sit com serien? Vet inte vad den heter på originaltitel dock.

Håller med om Seinfeld men George är egentligen en inte så trevlig och lite sorglig karaktär. Kramer är mer konstig och Elaine och Jerry mer "normala"...

Och det med skratten... "Canned laughter" sågs inte som helt ok i USA och brukade ofta stå "filmer in front of a live studio audience".

Lödder hette väl egentligen "Soap" och var en parodi på såpor som inte var så vanliga i Sverige när den började sändas...

Det var väl senare som först Dallas kom, sen Dynastin och Falcon Crest..Det gjordes också några svenska försök varav den första nog var "Varuhuset"...
Senast redigerad av Snobird 2026-04-22 kl. 14:49.
Citera
2026-04-22, 14:46
Medlem
Man-At-Armss avatar
Senaste sitcom med inspelat skratt som tilltalade mig var "Lucky Louie" (2006). Visst kan jag vara utan skratten i bakgrunden (även om jag förstår varför sitcoms ofta har dem) men föredrar galghumor framför gullhumor i världar där vem som helst kan bo skitfett i centrala delar av metropoler och allt bara är sådär "knasigt".

Free pizza: https://youtu.be/hINcSqRy1cM?si=GxTqJtk4OjsZt-AW
Why: https://youtu.be/FJ0eWm5PxkU?si=tUGD44AlpVQcWtfF
Citera
2026-04-22, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Follows
Någon provade att lägga på skratt på Mr. Bean-filmen och den blev mycket roligare fast det var exakt samma film. Det är psykologiskt och det fungerar. Vi är inte mer intelligenta än så

Det kan bli en pinsam tystnad utan sådant skratt...
Citera
2026-04-22, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Hur är det med dom riktiga framgångsrika?
Married with children eller två och en halv men?
Dom var väl roliga?
Charlie cheen red hela serien. När de kastade ut honom dog den
Citera
2026-04-22, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Det kan bli en pinsam tystnad utan sådant skratt...

https://www.youtube.com/watch?v=_J9q4UaEIdU

Det kan bli så här illa
Citera
2026-04-22, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det här låter kanske konstigt, men jag har bara sett enstaka avsnitt av Seinfeld - typ när jag var hemma hos någon som envisades med att ha TV:n på. Men jag har förstått att många tycker att den är bra, och därför står den på min lista av TV-serier som väntar på mig när jag blir pensionär och får mer tid!

Men du ser väl på TV nu? Då hade du kunnat ladda ner eller köpa en box med serien eller nåt. Eller om den stresmas någonstans. Den är faktiskt värd att se...
Citera
2026-04-22, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Den enda roliga humorserien som faktiskt bjuder in till gapflabb är och förblir It's Always Sunny in Philadelphia.
+1
Citera
2026-04-22, 14:56
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Men du ser väl på TV nu? Då hade du kunnat ladda ner eller köpa en box med serien eller nåt. Eller om den stresmas någonstans. Den är faktiskt värd att se...

Jag har inte haft en TV-apparat sedan jag skilde mig för många år sedan. Men det händer ju att jag laddar ner serier på Pirate Bay och kollar på datorn. Just Seinfeld är dock en av dem som jag bestämt mig för att skjuta upp. Jag betalar inte för någon underhållning i och med att det finns så mycket gratis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in