2026-04-22, 12:06
Medlem
De hade åtminstone förr i tiden skratt i bakgrunden. Detta hävdades komma från en studiopublik, men säkerligen använde de "canned laughter" också.

Typ en karaktär kommer in i ett rum för att äta middag, säger något, och publiken brister ut i gapskratt. Folk som ser det på TV är dock mindre roade, eftersom det är humor som på sin höjd är fnissa lite men knappt det.

Det är helt enkelt inte ofta det är roligt i nivå med en komedi... Du tycker kanske "Alla älskar Raymond" var en konstant skrattfest men jag tvekar på att de flesta håller med.

Sen finns undantag som många avsnitt av The IT-crowd, vissa avsnitt av Frasier, etc...

Överlag är det dock "humor" som inte är på en "skratta högt"-nivå åtminstone. Lite smålustigt men inte mer än så...

Jag antar det kan vara för de vet att många slötittar när de äter och annat, så humorn är nedtonad. Det finns dock sitcoms som är riktigt roliga, så det går att göra.

Så varför är sitcoms så "tråkiga" eller inte roliga? Vad tror ni?

Citera
2026-04-22, 12:13
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Hur är det med dom riktiga framgångsrika?
Married with children eller två och en halv men?
Dom var väl roliga?
Citera
2026-04-22, 12:14
Medlem
Friends tycker jag håller måttet ändå, för mig är det karaktärerna i sig och deras relation till varandra som är underhållande, inte nödvändigtvis när dom lägger på skratten.

2 avsnitt varje kväll på kåken i 2 år, typ min enda rutin jag faktiskt tyckte om där.

Så, jag tycker friends är både bra och kul.
Citera
2026-04-22, 12:19
Medlem
solstrålars avatar
För att man på förhand vet att alla skämt och situationer är rentvättade i förväg och aldrig innehåller något faktiskt kul eller triggande.
Citera
2026-04-22, 12:30
Medlem
Kan tänka mig flera orsaker, bl.a. dom som varit bra verkar ha gjorts av folk som drivits mer av humor och en idé - än av att utföra ett jobb så att dom kan bli avlönade. Jag tror att när det förhållandet tippar över, då är det lätt att det slutar att bli roligt.

Det sägs att mycket av dialogen i sitcomsen förr var inte skriptat, utan mycket var improv byggt på det som fanns i manus. Nu är alla skådespelare strikt bundna till manus, dom är mer som rörelse- och ljudleverantörer. Gnistan är borta.

Och det har nog att göra med en annan grej som kan påverka både det ena och det andra i kvaliten - ekonomin. Det har alltid varit business såklart, men det finns ju grader i helvetet så att säga.

Sen hur viktigt det anses att vara politiskt korrekt såklart. Humor verkar inte överleva när agendan är viktigare än skämtet. Men det är min personliga reflektion, vad jag förstår så är många inne på att humor är mer krig än att kunna skratta åt livets absurditeter.

Något som däremot är betydligt roligare, det är hur stand-upen utvecklats. Där kör dom mycket själva och bara lägger upp på youtube. Massa bra nyproducerat!
Citera
2026-04-22, 12:33
Medlem
Jag antar att du jämför med filmer? Det är ofta en helt annan typ av komedi, väldiigt ofta mer fysisk humor. Sitcoms har väl aldrig varit tänkt att man ska ligga på golvet och vika sig av skratt hela tiden utan dom ska vara en mix av mysiga, hemtrevliga, roliga och även ha lite drama. "humor som på sin höjd är fnissa lite" är väl pecs vad det är. Det finns även filmer som också är såna, t ex romantiska komedier som är tänkt att vara mysiga och roliga men man ska inte ligga och asgarva hela tiden.
Citera
2026-04-22, 12:36
Medlem
Klas-Vegass avatar
Jag har inte funderat över sitcoms, men jag har tänkt mycket SNL (saturday night live).

Halva styrkan är kvoterad istället för att fått jobb på komiska meriter. Man kan i princip inte skämta om något pga samhällsklimatet.

I den omgivningen var tex. Bill Hader lika intressant som en död fisk. JAg gillar honom nu när han slutat.

Den första generationen var unik och gav upphov till så många framgångsrika komedier på bio.

Men tittade även mycket på generationen med spader, sandler, Mayers, norm och även de höll för komedier på bio. Finns inte en chans att vi någonsin får se dagens SNL på bio eller utmärka sig på annat sätt. Det finns helt enkelt ingen talang.

Komedi måste balansera på gränsen. Poänger skall överraska.

Finns ju bra standup en mass i USA. Man skulle kunna göra bättre om man vågade.
Citera
2026-04-22, 12:39
Medlem
One2Manys avatar
Den enda roliga humorserien som faktiskt bjuder in till gapflabb är och förblir It's Always Sunny in Philadelphia.
Citera
2026-04-22, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
två och en halv men?

Jag skrattade av fel anledningar åt scenen där Charlies aska ramlar ut på golvet i slutet av serien. Skämtet var så mörkt och dåligt att det blev roligt. Detta är vad som händer när en sitcom är på grov övertid och alla idéer är slut
Citera
2026-04-22, 12:51
Medlem
Merwinnas avatar
Finns undantag, Friends t.ex. var ju jättekul. Ibland skrattade jag så jag fick ont i magen! Var många pinsamma, dråpliga situationer som man kände igen sig i också, i den där åldern då man bodde ensam för första gången, skulle klara sig själv, hitta sitt ställe i arbetslivet, samt sökte en partner.
Citera
2026-04-22, 12:55
Medlem
Din Morsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird

Så varför är sitcoms så "tråkiga" eller inte roliga? Vad tror ni?

De har varit "roliga nog" att få folk att bänka sig framför TV'n så att de kunnat sälja tillräckligt med reklamplats för att fortsätta. Inte svårare än så.

TV-produktion handlar bara om kvalitet i den mån folk tittar. Sen kan det vara för att det är milt underhållande, ingenkänningsfaktor, "snackis" i sociala sammanhang, brist på alternativ eller vad som helst.

Mycket humor har dessutom kort hållbarhetstid, få saker håller utanför sin tids kontext.
Citera
2026-04-22, 12:58
Medlem
SodaFointains avatar
För de är på engelska antar jag och man fattar ej engelska skämt de är inte roliga när man läser dem i text
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in